
Modernisering Breaks
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Ik heb om 18 uur 15 de 380 in Kortrijk gezien, het was de trein van 18 uur 53 naar Doornik - Brussel. Dit is de eerste keer dat ik een gemoderniseerde Break in het echt zie.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Modernisering Breaks
Vandaag heb ik de 378 gezien in Gent-Sint-Pieters als trein 3610 (De Panne - Brussel-Zuid en verder naar Aalst).
Re: Modernisering Breaks
Ook gezien op trein 3637 (de terugrit van de 3610), gekoppeld met een niet-gemoderniseerde Break. Eerste keer dat ik er eentje zie op de IR-i (waarmee ik nog niet gezegd wil hebben dat er nog geen geweest zijn).trainfreak schreef:Vandaag heb ik de 378 gezien in Gent-Sint-Pieters als trein 3610 (De Panne - Brussel-Zuid en verder naar Aalst).
Re: Modernisering Breaks
Domme vraag misschien, maar ik stel ze toch even:
als de nmbs pakweg 80 breaks koopt, worden die dan opgeleverd van nr 1 t/m 80, in volgorde?
En zo ja: waarom worden die dan ook niet "in volgorde" gemoderniseerd?
nu is het blijkbaar de 378, dan de 308, dan de 380, ......
als de nmbs pakweg 80 breaks koopt, worden die dan opgeleverd van nr 1 t/m 80, in volgorde?
En zo ja: waarom worden die dan ook niet "in volgorde" gemoderniseerd?
nu is het blijkbaar de 378, dan de 308, dan de 380, ......
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Modernisering Breaks
Ze moderniseren diegene die binnenmoeten voor een 'groot onderhoud' (juiste benaming ken ik niet..), en die dingen zijn nogal onwillekeurig.
Re: Modernisering Breaks
De oplevering is meestal wel in volgorde ja, maar dat is ook het enige. Zelfs het plaatsen van tussenrijtuigen is bij de breaks niet in volgorde gebeurd (terwijl de middenrijtuigen wel in volgorde geleverd werden).profke schreef:Domme vraag misschien, maar ik stel ze toch even:
als de nmbs pakweg 80 breaks koopt, worden die dan opgeleverd van nr 1 t/m 80, in volgorde?
En zo ja: waarom worden die dan ook niet "in volgorde" gemoderniseerd?
nu is het blijkbaar de 378, dan de 308, dan de 380, ......
Het moderniseren gebeurt dus ook in willekeurige volgorde

Re: Modernisering Breaks
Ik heb zondag de 380 nog eens gezien in Berchem, met... jawel, de nodige graffiti. Het heeft nog lang geduurd... 

Re: Modernisering Breaks
Modernisaties gebeuren absoluut niet willekeurig. Het enige criterium is het aantal gereden km. Die met het hoogste aantal km komen dus eerst binnen. Dit heeft dus niets te maken met de nummering.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Ik heb vandaag in de 378 gezeten, hij deed de P-trein Poperinge - Gent, die om 16 uur 12 in Poperinge vertrekt. Hij rook vanbinnen splinternieuw. Ik vind de frisse uitstraling wel ok. Vooral de WC is een grote verbetering ten opzichte van de oude Breaks.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
Even ter vergelijking: in Nederland doet men over de renovatie van een drieledige Koploper zes weken. En die krijgen op die tijd een volledig nieuw interieur (niet gewoon een nieuw stofje over de banken) én airco! Dan stelt een mens zich serieuze vragen als je kijkt naar de renovatie van de breaks hier...Over de 378 hebben ze grofweg een half jaar gedaan.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.HijDieHetWeet schreef:Modernisaties gebeuren absoluut niet willekeurig. Het enige criterium is het aantal gereden km. Die met het hoogste aantal km komen dus eerst binnen. Dit heeft dus niets te maken met de nummering.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
En waar gaat men de lijn trekken wat wel of niet versleten is? Volgens mij is de methode , afgaan op de kilometers, de beste ...Dieselfreak schreef: Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.

Re: Modernisering Breaks
inderdaad aantal km is een vaststaand feit, slijttage meten is daar tegenover iets vrij lastig en weinig objectief.poyaud schreef:En waar gaat men de lijn trekken wat wel of niet versleten is? Volgens mij is de methode , afgaan op de kilometers, de beste ...Dieselfreak schreef: Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Sommige stellen hebben toch veel duielijker afbladderende verf, gescheurde en bevuilde zetels,... dan andere. Men kan toch best eerst deze renoveren?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.