Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ianryckewaert13 » 15 jul 2020, 20:53

Steve schreef:Vorige week donderdag zag ik ergens rond 18 u één (1) M6 BDx geduwd door een HLE 18 op volle snelheid passeren op lijn 50. Iemand een idee wat daar de bedoeling van was? Het was zeker geen M7.
Etcs miss of overbrengen naar cw Mechelen voor installatie etcs


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk



Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9830
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 15 jul 2020, 20:59

ianryckewaert13 schreef:
15 jul 2020, 20:53
Steve schreef:Vorige week donderdag zag ik ergens rond 18 u één (1) M6 BDx geduwd door een HLE 18 op volle snelheid passeren op lijn 50. Iemand een idee wat daar de bedoeling van was? Het was zeker geen M7.
Etcs miss of overbrengen naar cw Mechelen voor installatie etcs
Als je zelf niet meer info hebt dan de vraagsteller moet je niet persé antwoorden :wink:
Alle M6 BDx hebben trouwens al lang ETCS ingebouwd.

260689
Berichten: 2414
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 » 15 jul 2020, 21:28

Shrek schreef:
15 jul 2020, 20:59
ianryckewaert13 schreef:
15 jul 2020, 20:53
Steve schreef:Vorige week donderdag zag ik ergens rond 18 u één (1) M6 BDx geduwd door een HLE 18 op volle snelheid passeren op lijn 50. Iemand een idee wat daar de bedoeling van was? Het was zeker geen M7.
Etcs miss of overbrengen naar cw Mechelen voor installatie etcs
Als je zelf niet meer info hebt dan de vraagsteller moet je niet persé antwoorden :wink:
Alle M6 BDx hebben trouwens al lang ETCS ingebouwd.
Het is M6Bx. Er zit geen pakwagen ruimte in de stuurrijtuigen 😉

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4353
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve » 15 jul 2020, 22:11

Terecht punt, gewoonte van de I11. Voor alle duidelijkheid: het stuurrijtuig hing vooraan en de loc duwde, dus dit was zeker geen gewone overbrenging.

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ianryckewaert13 » 15 jul 2020, 22:50

Steve schreef:Terecht punt, gewoonte van de I11. Voor alle duidelijkheid: het stuurrijtuig hing vooraan en de loc duwde, dus dit was zeker geen gewone overbrenging.
Richting oostende stuurstand?

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


LML
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door LML » 15 jul 2020, 23:40

Ik heb lange tijd geleden me laten wijsmaken dat de loc kant 'kust' moet bevinden en het stuurrijtuig kant 'binnenland'...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ianryckewaert13 » 15 jul 2020, 23:42

LML schreef:Ik heb lange tijd geleden me laten wijsmaken dat de loc kant 'kust' moet bevinden en het stuurrijtuig kant 'binnenland'...?
Dat is normaal gezien standaard voor de klim naar ans

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


LML
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door LML » 15 jul 2020, 23:45

Niet alleen dat. Een loc is ook zwaarder dan een stuurrijtuig bij hevige (ruk)wind. Daarom de loc kant 'kust'.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

CursorX
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX » 16 jul 2020, 06:29

Dat hoeft niet persee, enkel bij de i11 die richting Eupen rijden is het een verplichting, maaf dat heeft te maken met de helling tussen Ans en Luik. Het machien moet op kop hangen bij de klim.

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ianryckewaert13 » 16 jul 2020, 12:44

CursorX schreef:Dat hoeft niet persee, enkel bij de i11 die richting Eupen rijden is het een verplichting, maaf dat heeft te maken met de helling tussen Ans en Luik. Het machien moet op kop hangen bij de klim.
Zelfde met Brussel zuid Antwerpen centraal met de m5 +21/27

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


dentheo
Berichten: 7838
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo » 16 jul 2020, 13:09

Best eigenaardig, er zijn steile bergbaantjes in Europa waar de lok juist achteraan moet hangen.
Zij zien het risico waarschijnlijk ergens anders.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20777
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven » 16 jul 2020, 15:37

daar is niets eigenaardig aan als je alle regels kent die er bij komen kijken. Bij slechte adhesie of bij een loc die niet 100% in dienst is gaat men een extra loc vragen om de trein op te duwen van Luik naar Ans, doch er mogen geen twee locs aan staart zijn om de trein op te duwen naar Ans. Dus standaard moet voor de IC Eupen Oostende de loc vooraan hangen. Dit om te voorkomen dat de trein zou verbufferen bij het opdrukken, of in het ergste geval zou ontsporen bij vertrek in luik wanneer de trein door de wissels gaat.

Gebruikersavatar
Klassiekje
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje » 18 jul 2020, 16:56

En in Antwerpen is er alleen een beperking op gesleepte last voor de niveaus -1 en -2.
Stuurrijtuig kan dus evengoed kant Brussel staan.

bram2727
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 » 19 jul 2020, 13:37

Op de 2812 rijdt een ram m5 in de plaats van m6

260689
Berichten: 2414
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 » 19 jul 2020, 13:52

bram2727 schreef:
19 jul 2020, 13:37
Op de 2812 rijdt een ram m5 in de plaats van m6
Wordt vanaf Brussels-Airport-Zaventem E2337 naar Oostende waar die waarschijnlijk zal omgewisseld worden met de voorziene samenstelling zodoende dat die M5 terug als IC-T/extra trein terug kan rijden naar Hasselt/schaarbeek.

Plaats reactie