De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2585
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HLE 2302 » 06 sep 2017, 09:53

msts.be schreef:
04 jun 2017, 14:16
Shrek schreef:Is het idee van een 18+M6 op Antwerpen-Rijsel zo schrikwekkend?
Nee, ik verwacht dat er een aantal M7-motorwagens voor Rijsel geschikt zullen zijn, die dan met M6 & M7 tussenrijtuigen naar daar kunnen. Of een tripel-AM96 naar daar ipv de enkele nu.
Er zijn maar 2 gekoppelde MR96's toegelaten op het Franse net, meer is juist ter evacuatie.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...


Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 219
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Nadleeh » 06 sep 2017, 11:13

Shrek schreef:
06 sep 2017, 09:45
Oostende-Aken en Kortrijk-Eupen. I11 mag sowieso al binnen in Duitsland en voor de I11BDx zou ook een homologatieprocedure lopen.
Nog even doortrekken naar Köln en oude tijden herleven :D ;)

FLV-FGSP
Berichten: 1479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP » 12 sep 2017, 23:50

Volgens een bericht op het Franse forum Trains en Voyage heeft HLE 18 nu een toelating voor de zuiderburen:

"Autorisation de mise en exploitation commerciale de la locomotive HLE18 équipée de la version logicielle F2.2
A été autorisée, à la demande de la société SIEMENS, la mise en exploitation commerciale de la locomotive HLE18 équipée de la version logicielle F2.2 en unité simple (US) et en unité multiple (UM2), dans les conditions prévues dans la décision."

IGBT-6000
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door IGBT-6000 » 14 sep 2017, 09:54

Eindelijk...
En is dit voor "FRET" of ook "Voyageurs" ? ( zal T18 voor "FRET" gebruikt worden ttz door "LINEAS" gehuurd worden ?
200kmh?
Met welke ETCS versie?
Nu nog bestuurders vinden ... die in Frankrijk met T18 mogen rijden. En gecombineerd met lijn kennis van mogelijke trajecten?
Sorry voor de vele vragen :shock:
Maar tussen het hebben van "het papiertje" en het commercieel gebruik hiervan zal nog veel water door de Seine vloeien, vrees ik.
Zet daar de kost van die procedure bij ( zelfs als dit door Siemens moest gedaan worden, de kost is verrekend in de aankoopprijs)

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 14 sep 2017, 11:42

De ETCS van de 18 is een 2.3.0d, dus niets speciaal aan.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20459
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 14 sep 2017, 20:12

De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3708
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Asterix » 14 okt 2017, 13:27

Zag daarnet een ICE op sleep achter een HLE18 op spoor A van de lijn 36. Vermoedelijk onderweg naar Duitsland. Met de type 18 tot in Aken? Zou dat al kunnen?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 16 okt 2017, 19:44

Asterix schreef:
14 okt 2017, 13:27
Zag daarnet een ICE op sleep achter een HLE18 op spoor A van de lijn 36. Vermoedelijk onderweg naar Duitsland. Met de type 18 tot in Aken? Zou dat al kunnen?
Technisch zeker wel, er zijn ook al testritten gebeurd. Of de homologatie al rond is weet ik niet, maar dit zou er toch op kunnen wijzen dat... :)

traxie
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door traxie » 17 okt 2017, 10:12

Vorige week iemand met iemand gesproken die van die dingen op de hoogte was, de homologatie zou nog niet in orde zijn voor Duitsland.

wbrm
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door wbrm » 18 dec 2017, 19:54

Wordt het met een 18 (mits toelating voor Luxemburg) nu mogelijk om zonder veel horden een trein Brussel - Bazel SNCF in te leggen? Of moet er in Zwitserland ook een toelatingsprocedure doorlopen worden?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 18 dec 2017, 20:08

wbrm schreef:
18 dec 2017, 19:54
Wordt het met een 18 (mits toelating voor Luxemburg) nu mogelijk om zonder veel horden een trein Brussel - Bazel SNCF in te leggen? Of moet er in Zwitserland ook een toelatingsprocedure doorlopen worden?
Basel SNCF wordt bij het Franse net gerekend, dus in principe zou het kunnen. Maar er is geen enkele partij geïnteresseerd om zulke trein in te leggen dus ik zou er niet op rekenen.

traxie
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door traxie » 20 dec 2017, 07:40

Shrek schreef:
wbrm schreef:
18 dec 2017, 19:54
Wordt het met een 18 (mits toelating voor Luxemburg) nu mogelijk om zonder veel horden een trein Brussel - Bazel SNCF in te leggen? Of moet er in Zwitserland ook een toelatingsprocedure doorlopen worden?
Basel SNCF wordt bij het Franse net gerekend, dus in principe zou het kunnen. Maar er is geen enkele partij geïnteresseerd om zulke trein in te leggen dus ik zou er niet op rekenen.
Persoonlijk zouden ze van mij de bazel terug mogen laten rijden en de tgv naar Mullhouse opheffen, Brussel-Zwitserland is vrij slecht bereikbaar.

260689
Berichten: 2314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 » 08 jan 2018, 23:16

7DCF2A2F-1922-4991-BFD4-C7B15999B24E.jpeg
Voila, de toelating is gegeven

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 08 jan 2018, 23:47

De Oostende - Aken komt steeds dichterbij :)

FLV-FGSP
Berichten: 1479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP » 09 jan 2018, 10:07

De geesten zijn inmiddels rijp voor een Oostende - Aachen, maar helaas, B-Tisnix is nog niet begonnen met het aanvragen van de homologatie van de I11Bx als stuurstandrijtuig naar Aken. Tegen de tijd dat dat rond is verschuiven de Jungs van DB-Netze de spanningsscheiding naar de staatsgrens ... Dan ben je daar nix met een 18 en voor een vierspanningsloc heeft de NMBS voorlopig geen geld. Hoe zeer ik die verbinding ook wens, ik zie het er voorlopig niet van komen.

Plaats reactie