ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 25 jun 2020, 20:18 Wat dus eigenlijk wilt zeggen dat niet elk sein is uitgerust met TBL1+ maar er ook nog seinen met enkel memor functie zijn?
Ja, en die zullen er tot 2025 nog zijn.
stijn
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

2025... dat is morgen... zal het niet heel spannend worden om die deadline te halen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 26 jun 2020, 08:20 2025... dat is morgen... zal het niet heel spannend worden om die deadline te halen?
Kort gezegd: ja. Qua ETCS1-technologie heeft Infrabel zowat het meeste kennis van heel de wereld in huis, dat komt dus wel goed. Maar er moet in België ook nog veel ETCS2 gebouwd worden en daarvan staat de implementatie op Belgische infra nog in zijn kinderschoenen. Dat moet op 5 jaar tijd dus nog volwassen worden en uitgerold worden over duizenden kilometers sporen.
Verder zijn er ook nog honderden kilometers spoor die van relais-technologie naar digitale technologie omgebouwd moeten worden, dat is ook een werk van nooit geziene omvang in ons land.
dantjebram72
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

Wat is eigenlijk het plan voor spoorlijnen die geen etcs krijgen in Belgie? Zoals vele lijnen in de havens en enkele goederenspoorlijnen... Is dat dan rit op zicht aan 40km/u of nog op laterale seininrichting?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 30 jun 2020, 01:18 Wat is eigenlijk het plan voor spoorlijnen die geen etcs krijgen in Belgie? Zoals vele lijnen in de havens en enkele goederenspoorlijnen... Is dat dan rit op zicht aan 40km/u of nog op laterale seininrichting?
Dat worden ETCS level 0 zones, technisch is dat op 50km/h gelimiteerd maar de reglementering laat maar 40 km/h toe. Hier blijft de laterale seininrichting van toepassen, voor zover die aanwezig is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20886
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Tja de haven barst dan ook van lijntjes met Ap Bp seinen, bediening met pedaal van de overweg. Komt geen seinhuis in tussen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Intussen zijn de eerste stukjes ETCS LS, oftewel ETCS van den Aldi in dienst genomen.
Infrabel doet er wel euforisch over, maar eigenlijk willen we er zo snel mogelijk weer vanaf en de betrokken lijnen ombouwen naar ETCS2.
AlexNL
Berichten: 1909
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 12 okt 2020, 14:45ETCS van den Aldi
:lol:
Shrek schreef: 12 okt 2020, 14:45 eigenlijk willen we er zo snel mogelijk weer vanaf en de betrokken lijnen ombouwen naar ETCS2.
Wat is daar de reden voor?
jan_olieslagers
Berichten: 1744
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

En welke stukjes mogen dat dan wel zijn, en wat is het practisch effect op het treinverkeer aldaar?
Ook: als men van die "LS"-variant terug vanaf wil, heeft men dan, tegen alle tradities van langetermijndenken in, geen dubbele kosten gemaakt?

Overigens vind ook ik de term "van den Aldi" best grappig, maar misschien niet helemaal terecht: voor "het goedkoopste van het goedkoopste" waren er toch andere merken? Action? Lidl?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 12 okt 2020, 14:50
Shrek schreef: 12 okt 2020, 14:45ETCS van den Aldi
:lol:
Shrek schreef: 12 okt 2020, 14:45 eigenlijk willen we er zo snel mogelijk weer vanaf en de betrokken lijnen ombouwen naar ETCS2.
Wat is daar de reden voor?
Het systeem is minder veilig dan normale ETCS en het laat niet toe de laterale seininrichting te verwijderen.
Ook andere nuttige zaken als snelheidsverhogingen zonder blokafstanden aan te passen zijn niet mogelijk. Het is echt maar een goedkoop, snel, tijdelijk iets om de operatoren te plezieren dat 100% van het net in ETCS zit.
stijn
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Blijkbaar op

- L132 tussen Cour-sur-Heure en Couvin, 49,6km.
- L86 tussen Gavere en het binnenrijden van Oudenaarde, 13,8km.

Meer info: https://infrabel.be/nl/article/primeur- ... idssysteem
stijn
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 12 okt 2020, 15:25 Het systeem is minder veilig dan normale ETCS en het laat niet toe de laterale seininrichting te verwijderen.
Ook andere nuttige zaken als snelheidsverhogingen zonder blokafstanden aan te passen zijn niet mogelijk. Het is echt maar een goedkoop, snel, tijdelijk iets om de operatoren te plezieren dat 100% van het net in ETCS zit.
Zijn de geplaatste componenten herbruikbaar bij upgrade naar L2?
Kevin
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Welke materieel heeft er al LS aanboord?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 12 okt 2020, 14:51 En welke stukjes mogen dat dan wel zijn, en wat is het practisch effect op het treinverkeer aldaar?
Ook: als men van die "LS"-variant terug vanaf wil, heeft men dan, tegen alle tradities van langetermijndenken in, geen dubbele kosten gemaakt?

Overigens vind ook ik de term "van den Aldi" best grappig, maar misschien niet helemaal terecht: voor "het goedkoopste van het goedkoopste" waren er toch andere merken? Action? Lidl?
Tussen Couvin en Cour-su-Heure en tussen Oudenaarde en Gavere-Asper is ETCS-LS nu actief. Hierdoor kunnen daar nu ook treinen met enkel ETCS aan boord rijden, TBL1+ is geen vereiste meer. De dubbele kosten zijn vooral gemaakt omdat de wetgever en de operatoren eisen dat tegen eind 2025 het hele netwerk in ETCS zit. Op de meeste plaatsen wordt dit voorafgegaan door een grondige vernieuwing van de inklinking, waar dit niet in de planning paste is er dan maar voor deze tussenoplossing gekozen.

Voor het courante gebruik van "den Aldi" voor minderwaardige producten moet ik u doorverwijzen naar een zekere C. Peerens uit Antwerpen :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10125
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 12 okt 2020, 15:26
Shrek schreef: 12 okt 2020, 15:25 Het systeem is minder veilig dan normale ETCS en het laat niet toe de laterale seininrichting te verwijderen.
Ook andere nuttige zaken als snelheidsverhogingen zonder blokafstanden aan te passen zijn niet mogelijk. Het is echt maar een goedkoop, snel, tijdelijk iets om de operatoren te plezieren dat 100% van het net in ETCS zit.
Zijn de geplaatste componenten herbruikbaar bij upgrade naar L2?
Neen, vooraleer er ETCS2 kan komen moet de volledige seininrichting nog vervangen worden. Er zal dus geen enkel sein of baken nog op dezelfde plaats blijven staan bij die operatie.
Het is wel zo dat de infra die ooit voor TBL1+ geïnstalleerd is nu voor de ETCS LS herbruikt wordt.
Plaats reactie