Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3701
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix » 31 aug 2018, 21:03

overweg13 schreef:
31 aug 2018, 19:17
Ik neem aan dat je gelijk hebt over die schrik, maar de feiten zijn er ook: de stiptheidscijfers zijn slecht. Zou een andere tactiek dan niet aangewezen zijn?
Dat klopt maar dan is het Punctuality First en niet Safety First.


Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3988
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 » 31 aug 2018, 21:23

Asterix schreef:
31 aug 2018, 21:03
overweg13 schreef:
31 aug 2018, 19:17
Ik neem aan dat je gelijk hebt over die schrik, maar de feiten zijn er ook: de stiptheidscijfers zijn slecht. Zou een andere tactiek dan niet aangewezen zijn?
Dat klopt maar dan is het Punctuality First en niet Safety First.
Het lijkt er nu op alsof die twee niet verzoenbaar zijn, maar het verleden bewijst dat het wel kan/kon. Ik ga onvoorwaardelijk voor safety first, maar ik heb uit de discussie - die ik niet altijd kon volgen - toch menen op te maken dat het ook een stuk stipter zou kunnen zonder veiligheid in te leveren. En dat bedoelde ik eigenlijk met die andere tactiek.
Met vriendelijke groet

overweg13

dekooiker
Berichten: 1407
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker » 01 sep 2018, 10:16

Dat kan: kleine actiezones (dat vraagt natuurlijk meer personeel en we krijgen zo al weinig vers bloed binnen) waar ieder specialist kan worden van een beperkt aantal actiezones.
Dan kennen de mensen de treindienst van buiten en loopt het minder snel fout omdat ze op een ander scherm iets over het hoofd zagen of de rijrichting vergeten te keren.

Het krampachtig vasthouden aan het zwartepieten voor welke vertraging welke dienst verantwoordelijk is vraagt overigens ook veel personeel (en dat zijn hogere rangen).
Waarom mag iemand die de vertragingen moet verkleinen en daarin niet slaagt op post blijven?
Waarom treedt die niet op tegen de oorzaken?
Vragen die men zich stelt en terecht.
De trein.
Alleen voor durvers.

brouckie
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie » 02 sep 2018, 15:18

overweg13 schreef:
31 aug 2018, 21:23
Asterix schreef:
31 aug 2018, 21:03
overweg13 schreef:
31 aug 2018, 19:17
Ik neem aan dat je gelijk hebt over die schrik, maar de feiten zijn er ook: de stiptheidscijfers zijn slecht. Zou een andere tactiek dan niet aangewezen zijn?
Dat klopt maar dan is het Punctuality First en niet Safety First.
Ik ga onvoorwaardelijk voor safety first, maar ik heb uit de discussie - die ik niet altijd kon volgen - toch menen op te maken dat het ook een stuk stipter zou kunnen zonder veiligheid in te leveren. En dat bedoelde ik eigenlijk met die andere tactiek.
Zo is het ook. Groene seinen zijn goed voor zowel de veiligheid als de stiptheid. Ik begrijp niet dat ARS/TMS na al die jaren nog steeds geen sein kan opensturen als er de eerste 10/15 min geen enkele kruising is... :roll: 't Zou nochtans de veiligheid en de stiptheid ten goede komen.

rvdborgt
Berichten: 2976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt » 18 okt 2018, 13:08

Dag allemaal,

Nu spoor 3 in Leuven weer wordt gebruikt voor binnenlandse treinen, is het een verademing om weer op normale snelheid te kunnen binnenkomen.
Zo ver is het echter nog niet overal. In Noorderkempen bv. gaat het tergend traag. Je verliest daar gemakkelijk 2 minuten. Is daar ook verbetering op komst?
Die wissels lijken me toch echt wel geschikt voor hogere snelheden dan 30 km/h...

Groetjes,
Rian

dekooiker
Berichten: 1407
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker » 18 okt 2018, 15:54

brouckie schreef:
02 sep 2018, 15:18
Zo is het ook. Groene seinen zijn goed voor zowel de veiligheid als de stiptheid. Ik begrijp niet dat ARS/TMS na al die jaren nog steeds geen sein kan opensturen als er de eerste 10/15 min geen enkele kruising is... :roll: 't Zou nochtans de veiligheid en de stiptheid ten goede komen.
Natuurlijk.
Het kan allemaal beter en dat zal er ooit van komen: je kan het zover laten komen dat er nog nauwelijks menselijke tussenkomst nodig is.
Vraag is of dat wenselijk is al is dat een andere zaak.
De trein.
Alleen voor durvers.

Ducktape
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape » 19 okt 2018, 19:42

Ducktape schreef:
27 feb 2018, 13:35
Ik begin zo stilaan het schijt te krijgen van die ARS in Vilvoorde. Met treinen van de reeks 31xx en 33xx richting Brussel staat het uitritsein van Vilvoorde altijd nog gesloten als je aan het perron komt, van zodra je stilstaat *PING* groen... In Vilvoorde is er ook nog een korte sectie aanwezig, dus voor je je 2 gele sein krijgt, krijg je ook nog je groen-geel verticale sein. Dit komt er dus op neer dat we vanaf TWEE EN HALVE KILOMETER (2.500m!) voor het begin van het perron al beginnen remmen en dat allemaal door die klote software die ze niet aanpassen.
Sinds enkele weken staan de seinen terug op groen aan de inrit van Vilvoorde. Hoera de software is aangepast!

jan_olieslagers
Berichten: 1255
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers » 19 okt 2018, 22:13

"als het goed is zeggen we het ook" - mooi zo, @Ducktape! En het lijkt toch wel dat het effect kan hebben als hier een zinnige onderbouwde opmerking wordt gepost.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

CursorX
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX » 27 dec 2018, 19:26

Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2580
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 » 28 dec 2018, 09:52

CursorX schreef:
27 dec 2018, 19:26
Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!
Zelfde vaststelling. Het is een periode de omgekeerde richting opgegaan (met in Zottegem, Oudenaarde, Dendermonde nutteloos op 2G binnenrijden.) maar nu staan de seinen open op plaatsen waar het vroeger nooit het geval was. Brugge, Gent richting Brussel, Denderleeuw, Oudenaarde. Hopelijk blijft het zo, dit bewijst dat het zo veel beter werkt. De stiptheid van de afgelopen dagen was écht goed.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3988
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 » 28 dec 2018, 11:17

Het is nu eenmaal de periode van de mensen van goede wil... Hopelijk vertaalt zich dit nu in echt betere stiptheidscijfers (het kan nauwelijks anders). Dan kan men meteen eens extrapoleren hoeveel vertragingen in de voorbije maanden vermeden hadden kunnen worden.
Met vriendelijke groet

overweg13

brouckie
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie » 28 dec 2018, 11:36

CursorX schreef:
27 dec 2018, 19:26
Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!
Nog niets van gemerkt. Op 26 december zowel in Leuven als in Luik binnengekomen met 2 geel... :roll:
Al moet ik er wel bij vermelden dat in Luik richting Ans er eerst nog een andere trein buiten moest rijden. In de drie andere gevallen niets, noppes, nada, niente...

rvdborgt
Berichten: 2976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt » 28 dec 2018, 13:07

brouckie schreef:
28 dec 2018, 11:36
CursorX schreef:
27 dec 2018, 19:26
Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!
Nog niets van gemerkt. Op 26 december zowel in Leuven als in Luik binnengekomen met 2 geel... :roll:
Al moet ik er wel bij vermelden dat in Luik richting Ans er eerst nog een andere trein buiten moest rijden. In de drie andere gevallen niets, noppes, nada, niente...
In Leuven is het op spoor 3 richting Luik vaak groen. In de andere richting is het zeer variabel.
In Luik is het volgens mij overal bijna altijd rood.

Groetjes,
Rian

CursorX
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX » 28 dec 2018, 14:22

brouckie schreef:
28 dec 2018, 11:36
CursorX schreef:
27 dec 2018, 19:26
Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!
Nog niets van gemerkt. Op 26 december zowel in Leuven als in Luik binnengekomen met 2 geel... :roll:
Al moet ik er wel bij vermelden dat in Luik richting Ans er eerst nog een andere trein buiten moest rijden. In de drie andere gevallen niets, noppes, nada, niente...
Ik zeg al niets meer, vandaag overal rood gehad waar maar een sein stond, en dan opeens groen zonder kruisingen, met vertraging tot gevolg. Zucht.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6053
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje » 28 dec 2018, 16:06

Als ik zou moeten gokken waarom het wel kon, de voorbije dagen was het iets rustiger en dan is het makkelijker om daar aandacht voor te hebben...

Plaats reactie