Y. Otterbeek
Y. Otterbeek
Tot begin jaren '70 had je de lijn naar Antwerpen-Zuid die quasi kruisingsvrij en ook nog een quasi zonder overwegen het traject overbrugde.
Dure constructies hoeven dus niet een kwestie van vandaag alleen te zijn.
Dure constructies hoeven dus niet een kwestie van vandaag alleen te zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Y. Otterbeek
Ik heb eens een oude foto gezien van een stel voor reizigers op een doodspoor aan het Steen in Antwerpen. Was dat zo een lijn?
Re: Y. Otterbeek
Dat was nog een ander deel dat vanuit het Kiel destijds bediend kon worden.
Je reed met de reizigerstreinen over Y Vrouwvliet, Waarloos, Kontich-Dorp naar Antwerpen-Zuid (het oude station weliswaar) maar van de installaties aldaar waren er sporen over de kaaien.
Het was mogelijk om van het Kiel naar Dam te rijden zonder langs het ringspoor te gaan.
Rond Kontich was er een spoorkluwen: vanuit Kazerne naar Dorp, vanuit Dorp naar Antwerpen-Zuid of Morsel (dit laatste via station Edegem, de huidige Boniverlei)
Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.
Je reed met de reizigerstreinen over Y Vrouwvliet, Waarloos, Kontich-Dorp naar Antwerpen-Zuid (het oude station weliswaar) maar van de installaties aldaar waren er sporen over de kaaien.
Het was mogelijk om van het Kiel naar Dam te rijden zonder langs het ringspoor te gaan.
Rond Kontich was er een spoorkluwen: vanuit Kazerne naar Dorp, vanuit Dorp naar Antwerpen-Zuid of Morsel (dit laatste via station Edegem, de huidige Boniverlei)
Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Y. Otterbeek
Deze lijn heeft nooit een groot succes gekend. Niet voor reizigers (werd al stopgezet voor de tweede wereldoorlog), ook niet voor goederen (gezien het goederenvervoer naar Antwerpen zich meer en meer naar het noorden verplaatste, met de uitbreiding van de haven).
Y. Otterbeek
Dat is zo al is in het huidig kader zo'n lijn een welgekomen ontlasting van de aanhoudende problematiek van vertragingen.
Er zou bouwkundig heel wat moeten gebeuren al is de situatie nu heel anders dan in de jaren '70 toen de laatste trein er reed.
Er zou bouwkundig heel wat moeten gebeuren al is de situatie nu heel anders dan in de jaren '70 toen de laatste trein er reed.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Y. Otterbeek
Begrijp ik het trouwens goed dat het nieuwe stuk van Y Otterbeek (dus de aansluiting L25N-L25) grotendeels tussen de R6 en de Kleine Nieuwedijkstraat zal komen te liggen?
-
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Y. Otterbeek
Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?
Re: Y. Otterbeek
Infrabel wil de fly-over Otterbeek dolgraag, het maakt het net een stuk betrouwbaarder en verhoogt de capaciteit, maar zolang er geen regering is blijft dit in de diepvries.trainlovertje schreef:Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?
De huidige werken om het station van Mechelen te vernieuwen zijn zo gepland dat de sporenlayout van de "snelle" perrons quasi gelijk blijft. Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen vanaf december. Niks switchen dus in Kontich, gewoon rechtstreeks binnenrijden.
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Haacht
Re: Y. Otterbeek
Dit vind ik heel verwarrend.Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Y. Otterbeek
Ik beschreef de fase vanaf december, dan zijn er nog steeds 10 perrons, want 9 en 10 gaan dan voor lange tijd buiten dienst.jan_olieslagers schreef:Dit vind ik heel verwarrend.Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Haacht
Re: Y. Otterbeek
okee, dat doet er toch niet vanaf dat 11-12 aan L25N liggen en niet aan L25?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Y. Otterbeek
Ik vermoed dat tijdelijk op zen minst perron 11 als L25 en niet L25N in de boeken zal staan.jan_olieslagers schreef: ↑20 aug 2020, 07:57 okee, dat doet er toch niet vanaf dat 11-12 aan L25N liggen en niet aan L25?
-
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Y. Otterbeek
De verbinding van spoor 11 en 12 aan L25 komt dus net aan de noordzijde van de perrons? En het noordelijkste deel van L25N wordt dan vooralsnog niet gebruikt?