Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1507
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Y. Otterbeek

Bericht door dekooiker »

Tot begin jaren '70 had je de lijn naar Antwerpen-Zuid die quasi kruisingsvrij en ook nog een quasi zonder overwegen het traject overbrugde.
Dure constructies hoeven dus niet een kwestie van vandaag alleen te zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Asterix »

Ik heb eens een oude foto gezien van een stel voor reizigers op een doodspoor aan het Steen in Antwerpen. Was dat zo een lijn?
dekooiker
Berichten: 1507
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Y. Otterbeek

Bericht door dekooiker »

Dat was nog een ander deel dat vanuit het Kiel destijds bediend kon worden.
Je reed met de reizigerstreinen over Y Vrouwvliet, Waarloos, Kontich-Dorp naar Antwerpen-Zuid (het oude station weliswaar) maar van de installaties aldaar waren er sporen over de kaaien.
Het was mogelijk om van het Kiel naar Dam te rijden zonder langs het ringspoor te gaan.

Rond Kontich was er een spoorkluwen: vanuit Kazerne naar Dorp, vanuit Dorp naar Antwerpen-Zuid of Morsel (dit laatste via station Edegem, de huidige Boniverlei)

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.
De trein.
Alleen voor durvers.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Y. Otterbeek

Bericht door LHOON »

dekooiker schreef: 09 mar 2018, 06:37 Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er teveel opgebroken is zoals de snelgoederenlijn Mechelen-Waarloos-Zuid.
Deze lijn heeft nooit een groot succes gekend. Niet voor reizigers (werd al stopgezet voor de tweede wereldoorlog), ook niet voor goederen (gezien het goederenvervoer naar Antwerpen zich meer en meer naar het noorden verplaatste, met de uitbreiding van de haven).
dekooiker
Berichten: 1507
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Y. Otterbeek

Bericht door dekooiker »

Dat is zo al is in het huidig kader zo'n lijn een welgekomen ontlasting van de aanhoudende problematiek van vertragingen.
Er zou bouwkundig heel wat moeten gebeuren al is de situatie nu heel anders dan in de jaren '70 toen de laatste trein er reed.
De trein.
Alleen voor durvers.
BlackEagle
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Y. Otterbeek

Bericht door BlackEagle »

Begrijp ik het trouwens goed dat het nieuwe stuk van Y Otterbeek (dus de aansluiting L25N-L25) grotendeels tussen de R6 en de Kleine Nieuwedijkstraat zal komen te liggen?
trainlovertje
Berichten: 1211
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Y. Otterbeek

Bericht door trainlovertje »

Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?
Infrabel wil de fly-over Otterbeek dolgraag, het maakt het net een stuk betrouwbaarder en verhoogt de capaciteit, maar zolang er geen regering is blijft dit in de diepvries.
De huidige werken om het station van Mechelen te vernieuwen zijn zo gepland dat de sporenlayout van de "snelle" perrons quasi gelijk blijft. Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen vanaf december. Niks switchen dus in Kontich, gewoon rechtstreeks binnenrijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Asterix »

De lijn 25N zal toch ergens gelijkgronds invoegen op de lijn 25?
jan_olieslagers
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Y. Otterbeek

Bericht door jan_olieslagers »

Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
Dit vind ik heel verwarrend.
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
Dit vind ik heel verwarrend.
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
Ik beschreef de fase vanaf december, dan zijn er nog steeds 10 perrons, want 9 en 10 gaan dan voor lange tijd buiten dienst.
jan_olieslagers
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Y. Otterbeek

Bericht door jan_olieslagers »

okee, dat doet er toch niet vanaf dat 11-12 aan L25N liggen en niet aan L25?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 20 aug 2020, 01:28 De lijn 25N zal toch ergens gelijkgronds invoegen op de lijn 25?
Bijlagen
25n.jpg
25n.jpg (14.23 KiB) 982 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 20 aug 2020, 07:57 okee, dat doet er toch niet vanaf dat 11-12 aan L25N liggen en niet aan L25?
Ik vermoed dat tijdelijk op zen minst perron 11 als L25 en niet L25N in de boeken zal staan.
trainlovertje
Berichten: 1211
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Y. Otterbeek

Bericht door trainlovertje »

De verbinding van spoor 11 en 12 aan L25 komt dus net aan de noordzijde van de perrons? En het noordelijkste deel van L25N wordt dan vooralsnog niet gebruikt?
Plaats reactie