Infrabel boos op Siemens

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix » 13 mei 2018, 15:16

Kan je bij SK's dan wél zijwaartse aanrijdingen krijgen? Dat impliceert dus een onveiligheid op ons net?


nighttrain
Berichten: 2010
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door nighttrain » 13 mei 2018, 15:16

Shrek schreef:
13 mei 2018, 14:40
nighttrain schreef:
13 mei 2018, 14:31
Hoe bedoel je met "niet nauwkeurig genoeg.."?Uit welk oogpunt?
Een spoorstroomkring kan niet bepalen of een trein net wel of net niet voorbij het vrije profiel van het naastliggend spoor is. Daardoor zou je zijwaartse aanrijdingen kunnen krijgen. Met assentellers heb je een detectie wanneer de trein de eerste wissel oprijdt en gaat die pas weg wanneer hij de laatste wissel verlaat, je kan dus geen zijwaartse aanrijdingen krijgen.
Begrijp iets niet, als de spoorstroomkring vrij is ,dan heeft de trein toch die zone verlaten . Dus die spoorstroomkring geeft toch informatie over een stuk spoor die begint of eindigt aan een vrije ruimtebalk (In het geval van kruisende sporen of wissels) Een reisweg komt toch maar vrij (stuk bij stuk) wanneer de spoorstroomkring niet meer kort gesloten is.

dentheo
Berichten: 7639
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door dentheo » 13 mei 2018, 15:24

De frequentiestroomkringen zijn niet zo makkelijk te maken in een wisselstraat door begrenzing aantal frekwenties.
Inderdaad de begrenzing van frequentiestroomkringen (zonder zaagsnedes in de rails) is slechts op een paar meter "zeker".
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek » 13 mei 2018, 16:41

Asterix schreef:
13 mei 2018, 15:16
Kan je bij SK's dan wél zijwaartse aanrijdingen krijgen? Dat impliceert dus een onveiligheid op ons net?
Om dat te vermijden heeft Infrabel net assentellers gelegd op die plaatsen, er is dus geen onveiligheid meer.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek » 13 mei 2018, 16:45

nighttrain schreef:
13 mei 2018, 15:16
Begrijp iets niet, als de spoorstroomkring vrij is ,dan heeft de trein toch die zone verlaten . Dus die spoorstroomkring geeft toch informatie over een stuk spoor die begint of eindigt aan een vrije ruimtebalk (In het geval van kruisende sporen of wissels) Een reisweg komt toch maar vrij (stuk bij stuk) wanneer de spoorstroomkring niet meer kort gesloten is.
Neen, de spoorstroomkring begint niet aan de vrije ruimtebalk, maar halverwege tussen de 2 wissels. Die paar meter verschil zorgend dat de trein met zijn achterste nog voor de vrije ruimtebalk zit maar intussen al niet meer gedetecteerd wordt.
Assentellers kan je wel aan de vrije ruimtebalk plaatsen, die werken dus preciezer.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix » 13 mei 2018, 19:03

Shrek schreef:
13 mei 2018, 16:41
Asterix schreef:
13 mei 2018, 15:16
Kan je bij SK's dan wél zijwaartse aanrijdingen krijgen? Dat impliceert dus een onveiligheid op ons net?
Om dat te vermijden heeft Infrabel net assentellers gelegd op die plaatsen, er is dus geen onveiligheid meer.
Je hebt toch ook nog wissels (roosters) met SK's. Waarom daar dan nog wel SK's? Op die plaatsen kan je vaak zelfs in een "bretelle" een kruisende reisweg trekken van zodra er is vrijgemaakt.
Shrek schreef:
13 mei 2018, 16:45
nighttrain schreef:
13 mei 2018, 15:16
Begrijp iets niet, als de spoorstroomkring vrij is ,dan heeft de trein toch die zone verlaten . Dus die spoorstroomkring geeft toch informatie over een stuk spoor die begint of eindigt aan een vrije ruimtebalk (In het geval van kruisende sporen of wissels) Een reisweg komt toch maar vrij (stuk bij stuk) wanneer de spoorstroomkring niet meer kort gesloten is.
Neen, de spoorstroomkring begint niet aan de vrije ruimtebalk, maar halverwege tussen de 2 wissels. Die paar meter verschil zorgend dat de trein met zijn achterste nog voor de vrije ruimtebalk zit maar intussen al niet meer gedetecteerd wordt.
Assentellers kan je wel aan de vrije ruimtebalk plaatsen, die werken dus preciezer.
Waarom kan je SK's niet preciezer plaatsen?

dekooiker
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door dekooiker » 14 mei 2018, 16:38

Asterix schreef:
13 mei 2018, 15:16
Kan je bij SK's dan wél zijwaartse aanrijdingen krijgen? Dat impliceert dus een onveiligheid op ons net?
Probleem is dat het hier allemaal heel eenvoudig wordt voorgesteld.
Er zijn ook inklinkingszones die een rol spelen in het vrijgeven van bepaalde wissels.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek » 14 mei 2018, 17:14

Asterix schreef:
13 mei 2018, 19:03
Je hebt toch ook nog wissels (roosters) met SK's. Waarom daar dan nog wel SK's? Op die plaatsen kan je vaak zelfs in een "bretelle" een kruisende reisweg trekken van zodra er is vrijgemaakt.
Veel hangt er natuurlijk vanaf hoe het rooster juist is opgebouwd en wat de tussenafstanden tussen de wissels zijn. Niet elk rooster is hetzelfde.
Asterix schreef:
13 mei 2018, 19:03
Waarom kan je SK's niet preciezer plaatsen?
Er is een minimumlengte voor een SK, bij een assenteller kan je ze bij wijze van spreken vlak naast elkaar plakken.

dekooiker
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Infrabel boos op Siemens

Bericht door dekooiker » 14 mei 2018, 21:24

Je hebt SK's die op verschillende wijze werken.
50Hz-SK, TFSK,...met elk hun voordelen en nadelen.
Bij TFSK is er zelfs een gebied waar de aangrenzende SK's elkaar overlappen zij het natuurlijk beperkt in lengte.
Dat heb je allemaal niet met ACAT en net daarom is het heel aantrekkelijk om roosters daarmee uit te rusten.
Het monteren gaat sneller, is minder gevoelig aan storingen (in principe :mrgreen: ).
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix » 28 jun 2018, 21:19

Afgelopen week is Siemens in Brussel de software van de AC 100's komen updaten. Afwachten maar.

dentheo
Berichten: 7639
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door dentheo » 28 jun 2018, 22:29

Kunnen ze die centraal updaten over ethernet netwerk ? En terwijl ze werken ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix » 29 jun 2018, 00:21

dentheo schreef:
28 jun 2018, 22:29
Kunnen ze die centraal updaten over ethernet netwerk ? En terwijl ze werken ?
Blijkbaar moest dit keet per keet (van de signalisatie) naast de sporen gebeuren en vielen de systeem hierbij heel even uit. De werken werden dan ook 's nachts uitgevoerd.

dentheo
Berichten: 7639
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door dentheo » 29 jun 2018, 10:44

LIjkt mij niet onlogisch....
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie