Toch betwijfel ik of die halte zo'n succes zou worden. Wie zou er daar van metro naar trein of omgekeerd wisselen buiten mensen uit de nabije omgeving? De meeste treinen die daar voorbijrijden stoppen in de NZV en de metro zal rijden op de huidige NZV voor premetro, dus pendelaars of shoppers voor het centrum zullen er nauwelijks wisselen. Reizigers uit het noorden van Brussel (Bordet/Evere) zie ik ook niet snel in Verboekhoven de trein nemen naar pakweg Ottignies, want lijn 26 biedt daar en goede verbinding naar Schuman.groentje schreef: ↑30 jul 2020, 11:05 De trein heeft wat mij betreft ook een rol te spelen in het lokale verkeer, en Verboekhoven zou ik daarop op termijn ook graag opnieuw open zien, zeker in aansluiting op de toekomstige metrolijn 3 die daar een station heeft, maar het wordt nooit een IC-station, eerder iets als Bockstael, lijkt me.
Een halte van de S4 zou daar wel nog nuttig kunnen zijn voor een snellere verbinding Bordet - Jette en verder naar het westen. Maar vandaag rijdt die ook al via het noordelijke deel van L26 en vele reizigers kiezen dan voor een rechtstreekse verbinding...
En dan wordt Verboekhoven inderdaad een station zoals Bockstael, want daar stappen volgens mij, buiten buurtbewoners, vooral over voor het noordelijkste deel van metrolijn 6 (en voor de S4 ook het zuiden, want die doet de NZV niet aan), alsook voor de tram en bus 53, dewelke een belangrijke verbinding is in het Westen van het gewest en verder geen andere trein- of metrostations aandoet. Voor tram 92 aan Verboekhoven gaat die vergelijking minder op, omdat die tram binnen de vijfhoek ook al aansluiting geeft op alle bestaande metrolijnen en men daar niet ver verwijderd is van de noordelijke eindhalte, Schaarbeek station.
Om al het bovenstaande samen te vatten: een stop in Verboekhoven is volgens mij enkel nuttig voor de treinen van/naar Jette/L50/L60 die niet in de NZV stoppen. Misschien kan een tweede S4 achtige trein dan een meerwaarde hebben, naar pakweg Dendermonde of L28, maar dat is in ieder geval niet voor meteen...
Bon, tot zover mijn persoonlijk inzicht op de situatie met de ervaringen die ik heb met het OV in Brussel. Ik vermoed dat anderen dit anders zullen inschatten. En dan hoor ik dat graag