werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HVHTB
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 14 sep 2020, 18:45
ronny schreef: 14 sep 2020, 14:19 werkzaamheden langs lijn 16
We krijgen op sommige plaatsen Duitse lampenkappen op onze seinen :)
Ik heb gezien dat de nieuwe automatische seinen op lijn 16 Duitse zonnekappen hebben en LED terwijl de nieuwe beheerde seinen in het station van Heist-op-den-Berg Belgische zonnekappen hebben en gloeilampen. Weet jij hoe dat komt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 14 sep 2020, 19:01
Shrek schreef: 14 sep 2020, 18:45
ronny schreef: 14 sep 2020, 14:19 werkzaamheden langs lijn 16
We krijgen op sommige plaatsen Duitse lampenkappen op onze seinen :)
Ik heb gezien dat de nieuwe automatische seinen op lijn 16 Duitse zonnekappen hebben en LED terwijl de nieuwe beheerde seinen in het station van Heist-op-den-Berg Belgische zonnekappen hebben en gloeilampen. Weet jij hoe dat komt?
De werken op het baanvak behoren tot een contract met Siemens en heeft dus Duitse invloeden, het station is een Alstom-contract en dus 100% Belgisch.
HVHTB
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 14 sep 2020, 19:03
HVHTB schreef: 14 sep 2020, 19:01
Shrek schreef: 14 sep 2020, 18:45
We krijgen op sommige plaatsen Duitse lampenkappen op onze seinen :)
Ik heb gezien dat de nieuwe automatische seinen op lijn 16 Duitse zonnekappen hebben en LED terwijl de nieuwe beheerde seinen in het station van Heist-op-den-Berg Belgische zonnekappen hebben en gloeilampen. Weet jij hoe dat komt?
De werken op het baanvak behoren tot een contract met Siemens en heeft dus Duitse invloeden, het station is een Alstom-contract en dus 100% Belgisch.
Ok bedankt voor de info! Wordt alles dan ook Simis W of is het station nog PLP?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 14 sep 2020, 19:04 Ok bedankt voor de info! Wordt alles dan ook Simis W of is het station nog PLP?
Het station is PLP, het baanvak wordt Simis W.
Lukas
Berichten: 1553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Shrek,

Worden er ook zulke seinen geplaatst op lijn 35?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

Shrek,

Worden er ook zulke seinen geplaatst op lijn 35?

Lukas
Ja
thejay
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door thejay »

thejay schreef: 26 mei 2020, 16:08
Tram44 schreef: 25 mei 2020, 20:43 Wordt het andere perron in Zwijndrecht dan ook in aansluiting daarop verhoogd? Hoge perrons zijn nuttig maar bij voorkeur dan bij alle sporen in een station, zodat wie daar nood aan heeft om in en uit te kunnen stappen zeker is dat hij of zij zowel bij aankomst als vertrek uit de voeten kan.
Volgens mijn info wordt het perron richting Sint-Niklaas inderdaad ook opnieuw aangelegd.
Lijkt me een behoorlijke uitdaging om dit in een (verlengd?) weekend voor elkaar te krijgen.
Tijdelijk verkorte perronlengte gebruiken is immers nogal moeilijk met direct de overweg achter je.
Het nieuwe perron is al ver gevorderd ondertussen.
Nu is het duidelijk hoe ze het andere gaan aanpakken: Men heeft een stellingconstructie gebouwd aan de overkant, dus een tijdelijk perron om dat richting Sint-Niklaas ook te vernieuwen.

https://imgbox.com/N2gNEuUN https://imgbox.com/a0hHi1L5 (sorry, ik krijg de thumbnails niet gelinkt...)
Laatst gewijzigd door thejay op 15 sep 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lukas
Berichten: 1553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Shrek,

Ik had nog een vraag: Als deze seinen geplaatst worden, moet de spoorlijn dan buiten dienst? En weet je ook wanner deze geplaatst worden tussen Leuven en Aarschot?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 15 sep 2020, 21:26 Shrek,

Ik had nog een vraag: Als deze seinen geplaatst worden, moet de spoorlijn dan buiten dienst? En weet je ook wanner deze geplaatst worden tussen Leuven en Aarschot?
De spoorlijn daar gaat regelmatig 's nachts buiten dienst, dus dat is op zich geen probleem.
Ik heb geen idee wanneer ze de seinen fysiek gaan plaatsen, daar is de aannemer vrij in. Ik weet alleen dat het nieuwe systeem nog niet direct in dienst genomen gaat worden.
jpvdveer
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

Vandaag (zaterdag) en morgen wordt in Terhulpen het nieuwe spoor richting Genval op het bestaande spoor aangesloten. Het spoor wordt letterlijk een stukje opgeschoven.
IMG_20200919_111030-min.jpg
IMG_20200919_111023-min.jpg
Ducktape
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ducktape »

thejay schreef: 15 sep 2020, 21:23
thejay schreef: 26 mei 2020, 16:08
Tram44 schreef: 25 mei 2020, 20:43 Wordt het andere perron in Zwijndrecht dan ook in aansluiting daarop verhoogd? Hoge perrons zijn nuttig maar bij voorkeur dan bij alle sporen in een station, zodat wie daar nood aan heeft om in en uit te kunnen stappen zeker is dat hij of zij zowel bij aankomst als vertrek uit de voeten kan.
Volgens mijn info wordt het perron richting Sint-Niklaas inderdaad ook opnieuw aangelegd.
Lijkt me een behoorlijke uitdaging om dit in een (verlengd?) weekend voor elkaar te krijgen.
Tijdelijk verkorte perronlengte gebruiken is immers nogal moeilijk met direct de overweg achter je.
Het nieuwe perron is al ver gevorderd ondertussen.
Nu is het duidelijk hoe ze het andere gaan aanpakken: Men heeft een stellingconstructie gebouwd aan de overkant, dus een tijdelijk perron om dat richting Sint-Niklaas ook te vernieuwen.

https://imgbox.com/N2gNEuUN https://imgbox.com/a0hHi1L5 (sorry, ik krijg de thumbnails niet gelinkt...)
Vanaf maandag is het tijdelijke perron in dienst richting Sint-Niklaas.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4474
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Intussen wordt op het kruispunt van de lijnen 28, 36N, 50 en 161, midden tussen Brussel-Noord en Schaarbeek, volop voortgewerkt. Hierbij een foto, met excuses voor de kwaliteit: genomen uit een rijdende trein, aangezien dit zo'n plaats is die je bijna enkel vanuit de trein kunt vastleggen.

Helemaal achteraan zien we van links naar rechts:

- De voormalige bedding van lijn 28, waar de sporen intussen volledig opgebroken zijn (zie de rode graafmachine).
- De nieuwe lijn 28, die via de lang geleden gebouwde tunnel onder lijn 36N duikt. Het grootste werk lijkt hier achter de rug.
- Lijn 161/1 (verbindingsspoor tussen de lijnen 50 en 161) die ook helemaal mee heraangelegd is aan deze (westelijke) kant. In de tunnel (waar een dienstrijtuig staat) lijkt het erop dat het spoor ook naar links verplaatst is om ruimte te laten voor het later aan te leggen tweede spoor, al weet ik niet of de tunnel daar breed genoeg voor is.

Op de voorgrond links zie je ook het toekomstige tweede spoor voor lijn 161/1, dat nu dus meteen na de aftakking van lijn 50 op een stootblok eindigt. Ik vraag me af waarom dat niet ook al meteen door de tunnel getrokken is: is die dan misschien toch te smal en moet hij later alsnog verbreed worden?
Bijlagen
IMG_20200929_222939.jpg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 29 sep 2020, 22:40 Op de voorgrond links zie je ook het toekomstige tweede spoor voor lijn 161/1, dat nu dus meteen na de aftakking van lijn 50 op een stootblok eindigt. Ik vraag me af waarom dat niet ook al meteen door de tunnel getrokken is: is die dan misschien toch te smal en moet hij later alsnog verbreed worden?
Aan deze kant wordt alles al afgewerkt voor dat tweede spoor. Wanneer de vertakking aan de kant van Verbroekhoven wordt heraangelegd kan het gewoon aangesloten worden en in dienst gaan. De tunnel op zich is breed genoeg.
Eimai
Berichten: 725
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 29 sep 2020, 22:40- De nieuwe lijn 28, die via de lang geleden gebouwde tunnel onder lijn 36N duikt. Het grootste werk lijkt hier achter de rug.
Die tunnel wordt lijn 26B.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 01 okt 2020, 12:24
Steve schreef: 29 sep 2020, 22:40- De nieuwe lijn 28, die via de lang geleden gebouwde tunnel onder lijn 36N duikt. Het grootste werk lijkt hier achter de rug.
Die tunnel wordt lijn 26B.
Klopt, het is aan de Y. Zennebrug dat L28 overgaat in L26B.
Plaats reactie