werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 3363
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt » 03 aug 2020, 07:45

Dag allemaal,

Ik zag vanmorgen dat lijn 161/1 en de boog van lijn 36N naar lijn 50 momenteel worden opgebroken.

Groetjes,
Rian


Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix » 03 aug 2020, 08:31

trainlovertje schreef:
02 aug 2020, 23:39
Loopt die nieuwe lijn 26B dan parallel aan lijn 26? Of heet dat stuk van lijn 26 nu 26B?
Officieel op dit ogenblik geen van beide :)

De lijn 26B staat nu nog te boek als het stukje spoorlijn (hoop en al amper 100m of zelfs niet) tussen de Y. Haren-Noord waar ze aantakt op de lijn 27 en de nieuwe Y. Bruulstraat waar ze aantakt op de lijn 26. Dit ter vervanging van de lijn 26A. De lijn 26 staat dan weer afgebakend als Y. Bruulstraat - Halle.

Vanaf medio oktober (bij ingebruikname van de tunnel T) zal de lijn 26B hoogstwaarschijnlijk worden afgebakend als Y. Zennebrug - Y. Haren-Noord.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix » 03 aug 2020, 08:36

rvdborgt schreef:
03 aug 2020, 07:45
Dag allemaal,

Ik zag vanmorgen dat lijn 161/1 en de boog van lijn 36N naar lijn 50 momenteel worden opgebroken.

Groetjes,
Rian
Dat klopt. Er zijn vrijdagavond werkzaamheden begonnen die zullen duren tot 12 oktober.

- De lijn 28 is nu definitief dicht tussen Y. Zennebrug en Schaarbeek-Vorming bundel C.
- De tunnel T onder de lijn 36N wordt klaargemaakt voor gebruik
- De lijn 161/1 wordt dubbelsporig aangelegd maar dat tweede spoor zal nog niet worden aangesloten
- De vertakking Zennebrug wordt heringericht

ijzeren rijn 82
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ijzeren rijn 82 » 09 aug 2020, 10:52

Lijn 130A is enkel spoor geworden bij Lobbes . Zo te zien is het definitief enkelspoor .. Wie weet er meer over ?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4327
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 » 09 aug 2020, 11:19

Eigenlijk schuiven de werven al jaren op en de enkelsporige secties schuiven mee. Het is dus best mogelijk dat nu de ruime omgeving van Lobbes aan de beurt is.
Met vriendelijke groet

overweg13

FLV-FGSP
Berichten: 1563
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP » 13 aug 2020, 08:48

FLV-FGSP schreef:
09 sep 2019, 09:05
Dat tweede perron in Eupen ziet er nog zo uit als in februari...
Volgend voorjaar zouden we werkzaamheden aan het station van Eupen weer beginnen, aldus de Grenzecho.
https://www.grenzecho.net/40150/artikel ... ahnhof-auf

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4388
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve » 13 aug 2020, 10:14

In het artikel staat een interessante quote:
Im Raum steht eine Erweiterung der Linie Kortrijk-Welkenraedt bis Eupen und damit die Einführung eines Halb-Stunden-Taktes.
Als dat klopt, zie ik niet goed hoe de veelbesproken IC naar Aachen in dat verhaal zou passen, je zou immers verwachten dat een van beide IC's in Welkenraedt tot daar doorgetrokken wordt. Ik zou dan veeleer verwachten dat de stoptrein uit Spa en Verviers naar Eupen omgeleid wordt en zo voor een halfuurfrequentie zorgt.

rvdborgt
Berichten: 3363
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt » 13 aug 2020, 18:41

Steve schreef:
13 aug 2020, 10:14
In het artikel staat een interessante quote:
Im Raum steht eine Erweiterung der Linie Kortrijk-Welkenraedt bis Eupen und damit die Einführung eines Halb-Stunden-Taktes.
Als dat klopt, zie ik niet goed hoe de veelbesproken IC naar Aachen in dat verhaal zou passen, je zou immers verwachten dat een van beide IC's in Welkenraedt tot daar doorgetrokken wordt. Ik zou dan veeleer verwachten dat de stoptrein uit Spa en Verviers naar Eupen omgeleid wordt en zo voor een halfuurfrequentie zorgt.
Volgens mij heeft hier de journalist iets niet helemaal begrepen.

Groetjes,
Rian

jpvdveer
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer » 08 sep 2020, 19:49

In het station van Genval staat aangegeven dat daar vanaf 21 september het nieuw gebouwde spoor 4 (in de afgelopen maanden tussen La Hulpe en iets voorbij Genval aangelegd) in dienst zal komen en dat spoor 3 in Genval op dat moment buiten dienst zal gaan. In de weekends van 19/20 en 26/27 september rijden er geen treinen tussen Brussel en Ottignies.

jpvdveer
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer » 09 sep 2020, 16:38

Bijgaand ook enkele foto's van de huidige situatie in Genval. Alle geplande wijzigingen staan duidelijk aangegeven. Volkomen onverwacht kwam er, over het buiten dienst te stellen spoor 3, een bonte trein langs met M7 zowel voorop als achteraan, vermoedelijk als testrit.
IMG_20200909_151428.jpg
IMG_20200909_152253.jpg
IMG_20200909_151601.jpg
IMG_20200909_151525.jpg
IMG_20200909_151549.jpg
IMG_20200909_151333.jpg

Gebruikersavatar
Klassiekje
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje » 09 sep 2020, 20:12

Dan vindt er ook een officiële hernummering van de perrons plaats veronderstel ik, want het spoor richting Brussel is nu spoor 2.

jpvdveer
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer » 10 sep 2020, 10:08

Dat klopt inderdaad.

jpvdveer
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer » 10 sep 2020, 20:32

Hier ook nog een korte stand van zaken over het gedeelte van lijn 161 tussen Watermaal en Genval.

Watermaal

Het nieuwe spoor 4 richting Ottignies is in februari 2020 in gebruik genomen. De oude sporen zijn verwijderd maar het oude perron is nog aanwezig.
IMG_1561.jpg
IMG_1562.jpg

Bosvoorde

Ook hier is het nieuwe spoor 4 richting Ottignies in februari in gebruik genomen. In de tussentijd is het oude spoor richting Ottignies verwijderd en inmiddels is er al een nieuw, iets lager gelegen spoor 3 gebouwd. Het perron langs dit spoor is ook bijna klaar en het lijkt erop dat dit spoor over enkele maanden in dienst zal komen voor de treinen richting Brussel. Op dat moment kan de rest van het huidige, iets hoger gelegen station worden afgegraven om ruimte te maken voor de nieuwe, wat lager gelegen sporen 1 en 2.
IMG_1550.jpg

Groenendaal

De perrons voor de nieuwe sporen aan de westkant van het station zijn een eind gereed. De twee huidige sporen zullen uiteindelijk beide naar deze nieuwe perrons worden omgeleid en er moet dan nog aardig wat werk worden verzet - een smalle onderdoorgang moet door een bredere worden vervangen.
IMG_1564.jpg

Hoeilaart

Dit station is al een eind af - het vroegere spoor richting Brussel is in de afgelopen periode verwijderd.
IMG_1565.jpg

Terhulpen

De situatie in het station is de laatste jaren nauwelijks veranderd. Net buiten het station ligt het nieuwe spoor richting Genval klaar dat de komende weekenden in gebruik zal worden genomen.
IMG_20200909_181218.jpg
IMG_20200909_181134.jpg
Rixensart, Profondsart en Ottignies volgen in oktober.

ronny
Berichten: 407
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ronny » 14 sep 2020, 14:19

werkzaamheden langs lijn 16
Bijlagen
20200913_135933.jpg
één van de nieuwe seinpalen te Heist o/d Berg

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek » 14 sep 2020, 18:45

ronny schreef:
14 sep 2020, 14:19
werkzaamheden langs lijn 16
We krijgen op sommige plaatsen Duitse lampenkappen op onze seinen :)

Plaats reactie