ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9314
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 25 okt 2018, 09:54

CursorX schreef:
25 okt 2018, 09:26
Sinds zondag in dienst, van vertakking pelikaan tot Knokke station.
En dat allemaal slechts een jaar en een paar maand nadat het voorzien was :)
Het was dan ook niet meteen het belangrijkste en meest dringende project van Infrabel :wink: Het is in feite gewoon het gat opvullen dat in de toekomst niet gedekt zal worden door de RBC van Zeebrugge. Die RBC is er nog niet dus was de ETCS in Knokke ook nog niet echt dringend.


Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1849
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 25 okt 2018, 23:38

In Nederland is men voorbereidingen aan het treffen voor de uitrol van ERTMS op een aantal trajecten, maar omwille van complexiteit heeft men besloten om drukke knooppunten zoals Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal vooralsnog niet uit te rusten.

Zijn of worden er in België drukke/complexe knooppunten uitgerust met ERTMS, en dan meer specifiek ERTMS L2 zoals dat in Nederland gepland is?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven » 25 okt 2018, 23:41

Voorlopig nog geen drukke knooppunten in level 2. Maar in level 1 zijn er al een paar. Antwerpen centraal is waarschijnlijk de bekendste maar Leuven is ook volledig etcs level 1.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9314
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 25 okt 2018, 23:57

AlexNL schreef:
25 okt 2018, 23:38
In Nederland is men voorbereidingen aan het treffen voor de uitrol van ERTMS op een aantal trajecten, maar omwille van complexiteit heeft men besloten om drukke knooppunten zoals Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal vooralsnog niet uit te rusten.

Zijn of worden er in België drukke/complexe knooppunten uitgerust met ERTMS, en dan meer specifiek ERTMS L2 zoals dat in Nederland gepland is?
Jep. Brugge, Gent, Hasselt,.. dat wordt allemaal level 2.
Soms is het verschil met de Nederlanders gewoon duidelijk :mrgreen:

Oja: sinds vorige week is 25% van het aantal kilometer hoofdspoor in België uitgerust met een veiligheidssysteem (ETCS 1, ETCS 2 of TVM). Weinig landen in Europa doen beter op dit moment.

CursorX
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX » 26 okt 2018, 07:33

Shrek schreef:
25 okt 2018, 23:57
AlexNL schreef:
25 okt 2018, 23:38
In Nederland is men voorbereidingen aan het treffen voor de uitrol van ERTMS op een aantal trajecten, maar omwille van complexiteit heeft men besloten om drukke knooppunten zoals Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal vooralsnog niet uit te rusten.

Zijn of worden er in België drukke/complexe knooppunten uitgerust met ERTMS, en dan meer specifiek ERTMS L2 zoals dat in Nederland gepland is?
Jep. Brugge, Gent, Hasselt,.. dat wordt allemaal level 2.
Soms is het verschil met de Nederlanders gewoon duidelijk :mrgreen:

Oja: sinds vorige week is 25% van het aantal kilometer hoofdspoor in België uitgerust met een veiligheidssysteem (ETCS 1, ETCS 2 of TVM). Weinig landen in Europa doen beter op dit moment.
Tegen wanneer is Brugge - Gent - Brussel gepland? Heb al allerlei gerechten gehoord maarja...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9314
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 26 okt 2018, 07:42

CursorX schreef:
Shrek schreef:
25 okt 2018, 23:57
AlexNL schreef:
25 okt 2018, 23:38
In Nederland is men voorbereidingen aan het treffen voor de uitrol van ERTMS op een aantal trajecten, maar omwille van complexiteit heeft men besloten om drukke knooppunten zoals Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal vooralsnog niet uit te rusten.

Zijn of worden er in België drukke/complexe knooppunten uitgerust met ERTMS, en dan meer specifiek ERTMS L2 zoals dat in Nederland gepland is?
Jep. Brugge, Gent, Hasselt,.. dat wordt allemaal level 2.
Soms is het verschil met de Nederlanders gewoon duidelijk :mrgreen:

Oja: sinds vorige week is 25% van het aantal kilometer hoofdspoor in België uitgerust met een veiligheidssysteem (ETCS 1, ETCS 2 of TVM). Weinig landen in Europa doen beter op dit moment.
Tegen wanneer is Brugge - Gent - Brussel gepland? Heb al allerlei gerechten gehoord maarja...
Nog geen exacte datum bekend.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1849
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 26 okt 2018, 09:34

Shrek schreef:
25 okt 2018, 23:57
AlexNL schreef:
25 okt 2018, 23:38
Zijn of worden er in België drukke/complexe knooppunten uitgerust met ERTMS, en dan meer specifiek ERTMS L2 zoals dat in Nederland gepland is?
Jep. Brugge, Gent, Hasselt,.. dat wordt allemaal level 2.
Per wanneer komt dat in dienst?
Soms is het verschil met de Nederlanders gewoon duidelijk :mrgreen:
Ik vind het een vreemde keuze om juist zulke drukke knooppunten niet uit te rusten, terwijl de baanvakken ertussen wél worden uitgerust. Dan moet er dus vlak voor Amsterdam worden omgeschakeld naar ATB, en na Amsterdam weer naar ERTMS.

ATB-EG werkt niet in gebieden met een snelheid die niet hoger ligt dan 40 km/u (emplacementen), het systeem dwingt geen remcurve af (als je als machinist remt is het systeem al tevreden) en het ATB-Vv-systeem is niet verplicht en niet fail-safe. Niet alleen levert dat een grotere kans op stranding op, juist in het gebied waar het risico op ongelukken het grootst is handhaaft men de status quo.

Daarnaast wil men de HSL met rust laten, terwijl heel NL naar ERTMS L2 Baseline 3 gaat blijft de HSL op een oudere versie zitten. Wederom een omschakeling dus tijdens de rit.

Hoe zit dat eigenlijk op L4? Welke variant van ETCS2 gebruikt Infrabel, en wat ligt er op L4?
Oja: sinds vorige week is 25% van het aantal kilometer hoofdspoor in België uitgerust met een veiligheidssysteem (ETCS 1, ETCS 2 of TVM). Weinig landen in Europa doen beter op dit moment.
Goed bezig :D

dantjebram72
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 » 26 okt 2018, 13:49

Dus de laat ons zeggen dat ongeveer de helft van de treinen op dit moment uitgerust is met ETCS (m6, T18, desiro, mw41, Thalys, T28). En op spoorniveau is moment 25% uitgerust met etcs(zelfs met TVM meegerekend dus in realiteit minder). Een eenvoudig rekensommetje zegt dus dat 50% * 25% = 12.5% effectieve dekkingsgraad. Ik vind dat eigenlijk een zeer teleurstellende effectieve dekkingsgraad ongeveer 9 jaar na het tragische ongeval in Buizingen.

profke
Berichten: 581
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: ETCS in België.

Bericht door profke » 26 okt 2018, 15:36

de helft van de treinen... hoe zie je dat?

de helft van de soorten trein? of de helft van het aantal rijstellen/zitplaatsen/stammen/....

desiro is namelijk een niet-onaanzienlijk aantal, wat mogelijks op zich al "de helft" van de treinen omvat, samen met de M6/HLE18

dantjebram72
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 » 26 okt 2018, 16:06

profke schreef:
26 okt 2018, 15:36
de helft van de treinen... hoe zie je dat?

De helft van de soorten trein? of de helft van het aantal rijstellen/zitplaatsen/stammen/....

desiro is namelijk een niet-onaanzienlijk aantal, wat mogelijks op zich al "de helft" van de treinen omvat, samen met de M6/HLE18
niet etcs :
116(MS96) + 51(MS86) + 139(MS80) + 44(MS75) + 31(m4 stuurrijtuig) +18(m5 stuurrijtuig) + 60(T27 stuurrijtuig) = 459

wel ETCS
305(desiro) + 64(m6 stuurrijtuig) + 93(mw41) + 120(T18/T19) + 8(T28 enkel nmbs)= 590

dus 56% met etcs, 44% zonder etcs. En dit in de veronderstelling dat elke mw41 etcs heeft wat nog niet het geval is.

Ik laat de I11 en de reeks 21 buiten beschouwing omdat de reeks 21 snel zal verdwenen zijn en omdat I11(26 stuurrijtuigen) op dit moment opgebouwd wordt naar etcs.

De effectieve dekking van etcs is dus 56%(on board) * 25%(on track) = 14% effectieve dekking.

Nmbs zal wellicht in de toekomst sterkt stijgen door de instroom van M7 en het inbouwen van etcs in ms96,ms86,ms80 en ms75 en het verdwijnen van T27 en M4. Infrabel zal nog een serieus tandje moeten bijsteken...

260689
Berichten: 2316
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 » 26 okt 2018, 16:39

dantjebram72 schreef:
26 okt 2018, 16:06
profke schreef:
26 okt 2018, 15:36
de helft van de treinen... hoe zie je dat?

De helft van de soorten trein? of de helft van het aantal rijstellen/zitplaatsen/stammen/....

desiro is namelijk een niet-onaanzienlijk aantal, wat mogelijks op zich al "de helft" van de treinen omvat, samen met de M6/HLE18
niet etcs :
116(MS96) + 51(MS86) + 139(MS80) + 44(MS75) + 31(m4 stuurrijtuig) +18(m5 stuurrijtuig) + 60(T27 stuurrijtuig) = 459

wel ETCS
305(desiro) + 64(m6 stuurrijtuig) + 93(mw41) + 120(T18/T19) + 8(T28 enkel nmbs)= 590

dus 56% met etcs, 44% zonder etcs. En dit in de veronderstelling dat elke mw41 etcs heeft wat nog niet het geval is.

Ik laat de I11 en de reeks 21 buiten beschouwing omdat de reeks 21 snel zal verdwenen zijn en omdat I11(26 stuurrijtuigen) op dit moment opgebouwd wordt naar etcs.

De effectieve dekking van etcs is dus 56%(on board) * 25%(on track) = 14% effectieve dekking.

Nmbs zal wellicht in de toekomst sterkt stijgen door de instroom van M7 en het inbouwen van etcs in ms96,ms86,ms80 en ms75 en het verdwijnen van T27 en M4. Infrabel zal nog een serieus tandje moeten bijsteken...
Stel 514 staat in CW Mechelen met een volledige installatie van ETCS. Alleen moet deze nog de volledige testen van homologatie ondergaan. Er staat ook een stel binnen van de reeks 400, het nummer daarvan is me nog niet bekend maar daar zitten ze met het Franse KVB waarmee dit moet samenwerken. De I11 stuurrijtuigen zijn denk ik bijna allemaal gedaan, dus die mag je ook in het lijstje opnemen.
Voor de moterstellen AM86 was het eerst voorzien deze NIET uit te rusten met ETCS. Daar is m’n op die beslissing terug gekomen en ook deze zullen worden uitgerust met ETCS.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6099
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje » 26 okt 2018, 18:58

Ook op de rest van het netwerk heeft men niet stilgestaan, hé. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar in 2009 was een aanzienlijk deel nog niet eens uitgerust met TBL, in één of andere versie, terwijl nu het overgrote deel nu toch minstens TBL1+ heeft. Toegegeven, we komen van verder dan onze buurlanden, TBL1+ brengt ons ongeveer op hun niveau, maar ook niet meer.

dantjebram72
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 » 26 okt 2018, 19:38

TBL1+ heeft ons net een pak veiliger gemaakt. Maar ik vind dat de uitrol van etcs gewoon te langzaam vooruit gaan, zeker aan de kant van Infrabel. Wat zeer vreemd is aangezien het enkel nog maar gaat om software omdat er overal al eurobakens liggen. Nmbs moet zijn treinen aan de kant zetten en half de stuurpost openbreken en zit nu maar liefst 2.5 keer verder dan Infrabel in zijn etcs implementatie. Waarom gaat het eigenlijk zo traag? Te weinig programmeurs om alle parametrering te doen? Geraak de specificatie en homologatie van etcs-2 en etcs-ls maar niet rond?

dentheo
Berichten: 7727
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo » 26 okt 2018, 19:59

Was het geen directielid van Infrabel die, op een internationale vergadering of symposium, in zijn speech vertelde dat ETCS, toen het "genormaliseerd" werd, uitstekend geschikt was om treinen achter elkaar op een spoor te laten rijden ???

Bij stations kwam de kat op de koord....
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1849
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 26 okt 2018, 20:08

dantjebram72 schreef:
26 okt 2018, 13:49
Ik vind dat eigenlijk een zeer teleurstellende effectieve dekkingsgraad ongeveer 9 jaar na het tragische ongeval in Buizingen.
Ja en nee, het is niet alsof er niks is gebeurd na Buizingen. TBL1+ is landelijk uitgerold in vrij korte tijd.

Daarmee is het veiligheidsniveau flink verbeterd en kan België zich meten aan het Verenigd Koninkrijk, waar men ongeveer 20 jaar geleden een soortgelijke sprong heeft gemaakt met de uitrol van TPWS naast AWS (het Britse gong-fluit / memor).

Sindsdien worden er in België flinke stappen gezet met de uitrol van het technisch veel complexere ETCS.

Plaats reactie