Pagina 94 van 102

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 23 sep 2023, 23:20
door Shrek
Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 23 sep 2023, 23:54
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 23 sep 2023, 23:20 Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.
Ja, dat is zeker waar. Maar ook zonder liberalisering zijn er wel een paar specialisten in het doen van beloftes en aankondigingen die niet kunnen worden waargemaakt. Ik denk aan een treinbedrijf dat allemaal nieuwe diensten aankondigt, maar nog geen eens het personeel of het materiaal heeft om de bestaande dienstregeling uit te voeren...

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 sep 2023, 01:30
door AlexNL
Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 sep 2023, 02:23
door Steven
Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 sep 2023, 07:45
door dovaere
Steven schreef: 24 sep 2023, 02:23 Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.
In plaats van aankomst van de laatste treinen van de NMBS in Oostende om 0:15 en dan opeens een ongewone sprong van anderhalf uur later om 1:40, zou de NMBS beter een akkoordje sluiten met Leo Express, en haar laatste trein een half uur vervroegen :-)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 sep 2023, 20:12
door Portbou
Steven schreef: 24 sep 2023, 02:23 Wat trouwens met een super klein verschil gelijk is aan het huidige rijpad van trein 545 vanuit Brussel Zuid naar Gent. Wat mij dus wat raar lijkt.
Bij aanvraag rijpad wordt er niet noodzakelijk gekeken naar wat er al rijdt.
Rijpaden worden immers bij iedere nieuwe dienstregeling opnieuw uitgedeeld.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 24 sep 2023, 22:59
door TimJ36
AlexNL schreef: 24 sep 2023, 01:30 Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?
Ideaal voor een citytrip of dagtripje naar bv. Dortmund of Düsseldorf, je verliest niets van je dag want je trein vertrekt maar in de avond en als je 's anderendaags niet hoeft te werken kan je lekker lang uitslapen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 25 sep 2023, 00:32
door TKR
TimJ36 schreef: 24 sep 2023, 22:59
AlexNL schreef: 24 sep 2023, 01:30 Van de tijden zoals ze in dat document genoemd staan word ik echter niet heel gelukkig. Wie wil er nou om 01:37 aankomen in Oostende? :?
Ideaal voor een citytrip of dagtripje naar bv. Dortmund of Düsseldorf, je verliest niets van je dag want je trein vertrekt maar in de avond en als je 's anderendaags niet hoeft te werken kan je lekker lang uitslapen.
Het probleem is dat je aankomt in Oostende om 1:37. De trein is een dag trein. Rond 6u15 's ochtends vertrekken in Oostende dus, rond de middag in Dortmund als ik het me goed herinner. Geef mij dan maar de ICE of Thalys en een degelijk vertrek uur + toch nog een stuk vroeger aankomen daar.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 25 sep 2023, 12:11
door maarten
desirootje schreef: 23 sep 2023, 22:34
Dus ze willen I-rijtuigen moderniseren, mss zelfs een paar I6 rijtuigen die al eerder verkocht waren of de I6 en I10 zonder airco die we ook niet meer willen?
Wie zegt dat het NMBS-rijtuigen moeten zijn? Er staat ook heel veel DB IC-materieel aan de kant.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 25 sep 2023, 15:39
door desirootje
maarten schreef: 25 sep 2023, 12:11
desirootje schreef: 23 sep 2023, 22:34
Dus ze willen I-rijtuigen moderniseren, mss zelfs een paar I6 rijtuigen die al eerder verkocht waren of de I6 en I10 zonder airco die we ook niet meer willen?
Wie zegt dat het NMBS-rijtuigen moeten zijn? Er staat ook heel veel DB IC-materieel aan de kant.
Ik zei dat dat een optie was sinds ze verkocht zijn, maar nog niet allemaal weer ergens in dienst zijn en de overige I6 en I10 er ook bijna uitgaan (vmax=160km/h). Voor andere operatoren weet ik niet hoeveel RIC rijtuigen ze hebben. Zijn de IC rijuigen I-rijtuigen?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 25 sep 2023, 19:51
door Steven
Ik weet niet of ze allemaal van hetzelfde type zijn, maar een deel is zeker geschikt voor internationale treinen te rijden. Ik heb ooit van Brussel zuid naar Luik gereden met dergelijke rijtuigen die toen een uitgevallen Thalys hadden vervangen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 26 sep 2023, 07:16
door groentje
Zijn ze ook geschikt voor de HSL? De laatste IC's worden regelmatig eens omgeleid...

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 26 sep 2023, 11:36
door Steven
groentje schreef: 26 sep 2023, 07:16 Zijn ze ook geschikt voor de HSL? De laatste IC's worden regelmatig eens omgeleid...
Zover ik weet heeft DB enkel IC rijtuigen die 200 km/u kunnen rijden dus dat lijkt mij wel ok. Gesloten wc’s zitten er ook op. Dus ik zie niet in waarop ze niet over de Belgische HSL zouden kunnen rijden.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 26 sep 2023, 22:19
door FLV-FGSP
De kans is klein dat RegioJet dat rijpad gaat gebruiken en anders toch niet het hele pad.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 27 sep 2023, 07:23
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 26 sep 2023, 22:19 De kans is klein dat RegioJet dat rijpad gaat gebruiken....
Het ging over Leo Express. De private treinvervoerders in Tsjechië zijn blijkbaar dik gezaaid. :-)
Voor zover ik kan vinden is er momenteel geen samenwerking met FlixTrain meer.

En inderdaad, het lijkt wel een heel lang treinpad. Veel kans dat hij na zijn passage door Duitsland in de praktijk een nachttrein wordt, met bijhorende uren vertraging :-)
Shrek schreef: 23 sep 2023, 23:20 Liberalisering wilt natuurlijk ook zeggen dat iedereen alles kan aankondigen wat hij wil, realistisch of niet.
Zoveel verschil met en zonder liberalisering is er niet. het gaat niet over "iedereen" want Leo Express heeft een licentie als spoorvervoerder, en zelf veiligheidscertificaten in de meeste betrokken landen.
En ook de NMBS kan vanalles aankondigen, en dan later intrekken wegens te weinig personeel/treinen.
Misbruik van een aankondiging lijkt mij dit niet, ik heb nergens een persbericht van hen in de media zien verschijnen.

Aanvulling:
de aanmelding (zie link) is voor het dienstregelingsjaar vanaf december 2024, met mogelijke start in de lente van 2025.