Pagina 97 van 102

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 06 okt 2023, 21:15
door maarten
Malista schreef: 05 okt 2023, 23:22 [*] Drie keer per dag een 'snelle' trein tussen Brussel en Luxemburg in iedere richting die het traject in 2 uur zal doen
Vanaf Brussel-Zuid wat nu 3:16 duurt? Qua afstand moet het wel lukken (het is maar 230 km, 115 gemiddeld is niet bepaald uitdagend) maar de huidige verbinding heeft ook heel erg veel marge (vanwege de werken). Hoe lang gaat de gewone IC er over doen? 2:45 moet wel mogelijk zijn.
[*] Op lange termijn twee ICs per uur tussen Brussel en Luxemburg
Een snelle en een langzame?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 06 okt 2023, 22:39
door Malista
Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 11:42
door maarten
Malista schreef: 06 okt 2023, 22:39 Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Dat is nog niet eens een uursdienst.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 14:00
door Malista
Ik weet niet of dit noodzakelijk is. Ik zie het eerder als een P trein die vermoedelijk dezelfde stations zal bedienen als de vroegere Vauban trein.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 14:16
door Shrek
maarten schreef: 07 okt 2023, 11:42
Malista schreef: 06 okt 2023, 22:39 Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 21:00
door ronny
trainlovertje schreef: 06 okt 2023, 00:08
Shrek schreef: 05 okt 2023, 23:46 Zolang Luxemburg ervoor betaalt mogen ze dat zeker doen, er zal niemand slechter van worden.
Er Belgisch geld aan besteden daarentegen zou wel helemaal schandalig zijn.
Ik zie het verschil niet. Geldverspilling blijft geldverspilling, Belgisch of Luxemburgs. En de capaciteit op die lijn komt het al helemaal niet ten goede, twee stoptreinen per uur per richting.
In Luxemburg is er ook een wooncrisis. Meer en meer Luxemburgers gaan in de buurlanden wonen. Een 2-kamer appartement in Luxemburg stad zou er minstens 2000 € per maand kosten. Nieuwe appartementen aan 13000 €/m². Dan is een frequente treinverbinding met Luxemburg nog niet zo'n slecht idee.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 21:06
door maarten
Shrek schreef: 07 okt 2023, 14:16
maarten schreef: 07 okt 2023, 11:42
Malista schreef: 06 okt 2023, 22:39 Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 okt 2023, 21:28
door Shrek
maarten schreef: 07 okt 2023, 21:06
Shrek schreef: 07 okt 2023, 14:16
maarten schreef: 07 okt 2023, 11:42
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Er komen er 22+5 op termijn.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 08 okt 2023, 08:46
door maarten
Shrek schreef: 07 okt 2023, 21:28
maarten schreef: 07 okt 2023, 21:06
Shrek schreef: 07 okt 2023, 14:16
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Er komen er 22+5 op termijn.
Oh wacht 2x PER UUR en 5x PER DAG. Ja, daar lees je makkelijk overheen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 08 okt 2023, 09:40
door Klassiekje
Is al eens gezegd maar vermoedelijk keert de 46xx dan terug over het volledige traject met na Brussel alleen stops in Namen en Libramont.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 08 okt 2023, 11:35
door Shrek
Klassiekje schreef: 08 okt 2023, 09:40 Is al eens gezegd maar vermoedelijk keert de 46xx dan terug over het volledige traject met na Brussel alleen stops in Namen en Libramont.
En Arlon mag ik hopen :wink:

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 08 okt 2023, 13:24
door Klassiekje
Uiteraard

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 31 okt 2023, 21:50
door ovspotter_be
Wegens het verwachte stormweer zullen in de Franse regio's Normandie, Bretagne, Pays de Loire, Hauts de France en Centre Val de Loire zeer weinig treinen rijden vanaf 1 november 22:00 en op 2 november gedurende de volledige dag.
Voor het grensoverschrijdend verkeer naar België heeft dit als gevolgen dat er geen treinen zullen rijden tussen Moeskroen en Lille, Doornik en Lille en tussen Erquelinnes en Maubeuge.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 31 okt 2023, 22:05
door AlexNL
TGVs rijden grotendeels, al worden op de routes Rennes <> Parijs en Parijs <> Lille stations waarvoor men de HSL moet verlaten niet aangedaan.

Eurostar adviseert om je reis uit te stellen, indien mogelijk.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 31 okt 2023, 22:33
door ovspotter_be
Nu is het even kijken wat Infrabel hier gaat doen, want bij de vorige hevige storm 2 jaar geleden kondigde alle omringende landen al een dag op voorhand aan dat ze het treinverkeer zouden stilleggen, en Infrabel hier pas de dag zelf een paar uurtjes op voorhand.