IC Oostende-Aken

rdv
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door rdv » 04 dec 2019, 23:48

FLV-FGSP schreef:
04 dec 2019, 23:05
Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?


trainlovertje
Berichten: 843
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door trainlovertje » 05 dec 2019, 00:14

rdv schreef:
04 dec 2019, 23:48
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Dat die verbinding er zou komen heb ik nooit gehoord van één van de spoorwegbedrijven zelf. Wel onderzoeken ze of ze vanaf december volgend jaar een Oostende - Aken zouden kunnen organiseren.
En neen, DB heeft voor zover ik weet helemaal geen materieel met TBL of ETCS dat ook onder 3 kV DC kan rijden, tenzij enkele locomotieven van DB Cargo Nederland, waarmee natuurlijk geen reizigersvervoer gedaan zal worden. Binnenkort zullen er wel Vectrons bijkomen, maar eveneens voor DB Cargo. Maar je kan hoe dan ook niet verwachten dat DB locomotieven gaat voorzien om mee te rijden tot Oostende voor die 5 kilometer die ze in Duitsland gaan rijden.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9511
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek » 05 dec 2019, 11:32

rdv schreef:
FLV-FGSP schreef:
04 dec 2019, 23:05
Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.

rdv
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door rdv » 05 dec 2019, 12:56


Shrek schreef:
rdv schreef:
FLV-FGSP schreef:
04 dec 2019, 23:05
Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.
Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.
Wat is de planning voor de aanpassing?

FLV-FGSP
Berichten: 1522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door FLV-FGSP » 05 dec 2019, 13:24

In december 2020 zal er in richting Aken helaas nog niets veranderen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9511
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek » 05 dec 2019, 15:50

rdv schreef:
Shrek schreef:
rdv schreef: Ik dacht/hoopte op een Kortrijk-Welkenraedt-Aken vanaf dec21, dat verhaalt gaat dan niet door?

Heeft DB loks met ETCS, TBL1 en TBL2 die ingezet kunnen worden op deze verbinding?
Ze willen de Oostende verlengen, niet de Kortrijk (die zou dan naar Eupen rijden). TBL2 bestaat niet meer, dat hoeven de locs dus niet te hebben. Zolang DB netz de bovenleiding niet aanpast zou een HLE18 het hele traject kunnen rijden, het is dus in die richting dat we moeten kijken.
Wat is de planning voor de aanpassing?
Iets rond 2024.

HVHTB
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door HVHTB » 06 dec 2019, 16:58

Shrek schreef:
04 dec 2019, 20:20
DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9511
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek » 06 dec 2019, 17:24


HVHTB schreef:
Shrek schreef:
04 dec 2019, 20:20
DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...
Die magazines bevatten regelmatig fouten ;)

HVHTB
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door HVHTB » 06 dec 2019, 19:31

Shrek schreef:
06 dec 2019, 17:24
HVHTB schreef:
Shrek schreef:
04 dec 2019, 20:20
DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.
Ik dacht dat men enkele maanden of een jaar geleden ook een 3kV-installatie in Aken-West had gezet. Nu ja, ik had daar denk ik toch een foto van gezien in Op de Baan of Spoorwegjournaal...
Die magazines bevatten regelmatig fouten ;)
Ja dat weet ik maar al te goed! Maar er stond toen een foto bij van de 2833 als ik mij goed kan herinneren met zijn 2 DC-pantografen tegen de draad. Ach ja, misschien was het gewoon een aprilgrap. ;-)

Plaats reactie