nieuwstopic?!

kika
Berichten: 2604
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 22 sep 2015, 08:46

Het hele artikel is een misbaksel, waarvan Groentje de belangrijkst al afkraakt. Daarnaast zijn de loonkosten lager en de vakorganisatie een stuk minder lastig. Dus ja dat er eindelijk geïnvesteerd wordt is fijn, dat er dan gefocust wordt op treinen en infrastructuur is wel degelijk een pluspunt maar er zijn links en rechts wel degelijk prestigeprojecten. De beste auteur is gewoon een beetje verliefd op Polen, misschien kan hij over 3 jaar net zo goed een kritiekartikel schrijven over de verspilling van openbare gelden door de TBG zowel een elektronische lezer als een stempeltang mee te geven.


benoit
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: nieuwstopic?!

Bericht door benoit » 26 okt 2015, 23:47

In Frankrijk wordt er vanaf de nieuwe dienstregeling in december serieus gesnoeid in de TGV-Intersecteurs. Hierbij de voorlopige lijst voor Lille:
- 2 van de 4 H/T Lille-Nantes/Rennes
- De lijn Lille-Geneve (4 keer/week H/T, pas vorig jaar opgestart) wordt wegens te weinig reizigers opgedoekt
- 1 van de 5 H/T Lille-Bordeaux
- Een trein Lille-Lyon

Vanaf december rijdt wel een Ouigo (lagekosten-tgv: geen eerste klas noch barrijtuig, betalen voor bagage, vertrek vanuit Tourcoing ipv Lille) 2 keer H/T van Lille naar Nantes en een keer van Tourcoing naar Lyon. Prijzen vanaf €10, maar deze kunnen ook hoger zijn dan van de reguliere TGV's. De kortingskaarten, noch de garantie voyage SNCF gelden op deze treinen. Ander nadeel is dat je ten laatste 30min op voorhand moet "inchecken"... Heel wat nadelen dus.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1827
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL » 27 okt 2015, 00:52

Aan de andere kant, voor veel Belgen (studenten?) wordt zuid-Frankrijk zo wel weer beter bereikbaar. Je reist voor een habbekrats naar Moeskroen (Go Pass, bijvoorbeeld), vanaf daar ga je met een trampolineticket naar Frankrijk en in Tourcoing stap je op de Ouigo naar Lyon. Goedkoper dan vliegen en sneller dan de bus.

i11
Berichten: 102
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: nieuwstopic?!

Bericht door i11 » 27 okt 2015, 23:37

benoit schreef:In Frankrijk wordt er vanaf de nieuwe dienstregeling in december serieus gesnoeid in de TGV-Intersecteurs. Hierbij de voorlopige lijst voor Lille:
- 2 van de 4 H/T Lille-Nantes/Rennes
- De lijn Lille-Geneve (4 keer/week H/T, pas vorig jaar opgestart) wordt wegens te weinig reizigers opgedoekt
- 1 van de 5 H/T Lille-Bordeaux
- Een trein Lille-Lyon

Vanaf december rijdt wel een Ouigo (lagekosten-tgv: geen eerste klas noch barrijtuig, betalen voor bagage, vertrek vanuit Tourcoing ipv Lille) 2 keer H/T van Lille naar Nantes en een keer van Tourcoing naar Lyon. Prijzen vanaf €10, maar deze kunnen ook hoger zijn dan van de reguliere TGV's. De kortingskaarten, noch de garantie voyage SNCF gelden op deze treinen. Ander nadeel is dat je ten laatste 30min op voorhand moet "inchecken"... Heel wat nadelen dus.
Dat ze een Lille-Nantes/Rennes schrappen begrijp ik. Vorig jaar heb ik een keer vanaf CDG naar Lille in de late ochtend met zo'n trein gereisd. Complete wagen voor mijzelf (2 gekoppelde TGV's Sud-Est) . Tja dan begrijp ik ook dat je iets moet afschaffen of beperken.

Intersecteurs van/naar Genève vanuit plaatsen ten noorden van Parijs zijn ook een lastig verhaal, omdat wellicht deze stad al zeer frequent wordt bediend door de treinen vanuit Parijs-gare de Lyon. Thalys Brussel-Genève heeft het namelijk ook niet lang volgehouden. Daarbij is het vliegtuig (o.a. hub van Easyjet en SNBA gaat er ook zeer vaak heen) een serieuze concurrent op de bestemmingen van/naar Genève.

Dat ze een Lille-Lyon schrappen begrijp ik dan weer niet. :roll: De treinen Brussel-Lille-Lyon-Zuid-Oost-Frankrijk zitten vrijwel altijd compleet vol tussen Lille en Lyon, waarbij de lege plekken die ontstaan op CDG meteen weer opgevuld worden door instappende reizigers op de luchthaven. Volgens mij is dit een truc om de winst te maximaliseren door het aanbod te verkleinen waardoor de prijzen omhoog kunnen en verder tolgeld voor de LGV uitgespaard wordt. :twisted:

K V B
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B » 28 okt 2015, 10:48

i11 schreef: Intersecteurs van/naar Genève vanuit plaatsen ten noorden van Parijs zijn ook een lastig verhaal, omdat wellicht deze stad al zeer frequent wordt bediend door de treinen vanuit Parijs-gare de Lyon. Thalys Brussel-Genève heeft het namelijk ook niet lang volgehouden. Daarbij is het vliegtuig (o.a. hub van Easyjet en SNBA gaat er ook zeer vaak heen) een serieuze concurrent op de bestemmingen van/naar Genève.
Ik vindt het jammer dat die trein na amper een half jaar al weer geschiedenis is.
Ik denk juist dat een trein van Lille naar Geneve wel degelijk zinvol is, omdat je zo een goede overstap mogelijkheid naar zowel Londen als Brussel kan aanbieden. Maar dan moet de dienstregeling wel bruikbaar zijn. Juist omdat ie bijvoorbeeld niet op vrijdag reed zal hij al veel potentiele klanten gemist hebben.

rdv
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 06 nov 2015, 18:08

benoit schreef: Vanaf december rijdt wel een Ouigo (lagekosten-tgv: geen eerste klas noch barrijtuig, betalen voor bagage, vertrek vanuit Tourcoing ipv Lille) 2 keer H/T van Lille naar Nantes en een keer van Tourcoing naar Lyon. Prijzen vanaf €10, maar deze kunnen ook hoger zijn dan van de reguliere TGV's. De kortingskaarten, noch de garantie voyage SNCF gelden op deze treinen. Ander nadeel is dat je ten laatste 30min op voorhand moet "inchecken"... Heel wat nadelen dus.
De 2 Ouigo's naar Nantes/Rennes nemen de rijpaden in van de geschrapte TGV's:
Drgl van de Ouigo's bij vertrek uit Tourcoing:
■ 1 aller-retour du lundi au samedi entre Tourcoing et Nantes départ de Tourcoing à 8h29 et de TGV Haute Picardie à 9h15
■ 1 aller-retour du lundi au dimanche entre Tourcoing et Rennes départ de Tourcoing à 11h26 et de TGV Haute Picardie à 12h14
■ 1 aller-retour du lundi au dimanche entre Tourcoing et Lyon départ de Tourcoing à 19h49

Iemand aankomsturen van de tegentreinen?

rdv
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 07 nov 2015, 11:20

i11 schreef: Dat ze een Lille-Lyon schrappen begrijp ik dan weer niet. :roll: De treinen Brussel-Lille-Lyon-Zuid-Oost-Frankrijk zitten vrijwel altijd compleet vol tussen Lille en Lyon, waarbij de lege plekken die ontstaan op CDG meteen weer opgevuld worden door instappende reizigers op de luchthaven. Volgens mij is dit een truc om de winst te maximaliseren door het aanbod te verkleinen waardoor de prijzen omhoog kunnen en verder tolgeld voor de LGV uitgespaard wordt. :twisted:
Is de 9846 met vertrek uit Brussel om 19:17 en A in Lyon om 23:25 die wordt afgeschaft (en vervangen door de Ouigo van 19:49 uit Tourcoing naar Lyon)

benoit
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: nieuwstopic?!

Bericht door benoit » 11 nov 2015, 21:31

rdv schreef: Iemand aankomsturen van de tegentreinen?
Samenvatting van de Ouigo uren vanuit Tourcoing:

Tourcoing - Nantes / Rennes

Er worden rijpaden van de normale TGV's Lille-Nantes/Rennes overnomen

Vertrek uit Tourcoing

7632/3 Maandag tot zaterdag (behalve 26, 28-29.03 et 09.04) Tourcoing 8h29 - TGV Haute-Picardie 9h07/15 - CDG TGV 9h44/49 - Marne-la-Vallée 9h59/10h03 - Massy TGV 10h35/38 - Le Mans 11h27/31 - Angers 12h08/11 - Nantes 12h46 Vervangt de 5214/5. Halte in Lille Europe afgeschaft. Nieuwe halte in Tourcoing. Afgeschaft op Zondag.
7612/3 Alle dagen (behalve 23.01-06.02 ; 26-28.03 ; 09-10, 25-29.04 ; 02-04, 06, 09-13.05) Tourcoing 11h26 - TGV Haute-Picardie 12h06/14 - CDG TGV 12h44/50 - Marne-la-Vallée TGV 12h59/13h03 - Massy TGV 13h35/38 - Le Mans 14h28/32 - Rennes 15h44 Vervangt de 5226/7. Haltes te Lille Flandres, Douai en Arras afgeschaft. Nieuwe halte in Tourcoing. Bediening van St-Malo afgeschaft op vrijdag en zondag.

Naar Tourcoing

7630/1 Alle dagen (behalve 11-31.01 ; 26-28.03 ; 03.04 ; Vrij/Zat/Zon 04-21.04 ; 22-24.04 ; Vrij/Zat/Zon 25.04-13.07 ; 14-17.07 ; Vrij/Zat/Zon 18.07-28.0) Nantes 14h08 - Angers 14h43/46 - Le Mans 15h25/33 - Massy TGV 16h22/25 - Marne-la-Vallée TGV 16h57/17h01 - Roissy 17h11/16 - Tourcoing 18h27 Vervangt de 5278/9. Halte in Lille Europe afgeschaft. Nieuwe halte in Tourcoing.
7610/1 Zondag tot vrijdag (behalve 25, 27-28.03 ; 08, 10.04) Rennes 18h10 - Le Mans 19h23/29 - Massy TGV 20h21/25 - Marne-la-Vallée 20h56/21h00 - CDG TGV 21h11/16 - TGV Haute-Picardie 21h44/49 - Tourcoing 22h26 vervangt de 5290/1. Bediening van St-Malo afgeschaft op vrijdag en zondag. Afgeschaft op zondag. Haltes te Lille Flandres, Douai en Arras afgeschaft. Nieuwe halte in Tourcoing.

Lyon - Marne-la-Vallée TGV - Tourcoing

1 H/T Lyon - Tourcoing

7600/1 Alle dagen (Behalve 26-28.03 ; 09-10.04 ; 02-04.05 ; 06.05 ; 09-13.05 ; 14-15.0 Lyon-Part-Dieu 7h34 - Roissy 9h43/52 - Tourcoing 10h51

7602/3 Alle Dagen (Behalve 08-09.04 ; 26-28.03 ; 17-19.05 ; 18-21.07 ; Maandag tot donderdag 23.05-12.07, 15-16.07 ; 01-28.0 Tourcoing 19h49 - Roissy 20h53/21h03 - Lyon-Part-Dieu 23h08

rdv
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 12 nov 2015, 17:47

Dankjewel benoit.
benoit schreef: Lyon - Marne-la-Vallée TGV - Tourcoing

1 H/T Lyon - Tourcoing

7600/1 Alle dagen (Behalve 26-28.03 ; 09-10.04 ; 02-04.05 ; 06.05 ; 09-13.05 ; 14-15.0 Lyon-Part-Dieu 7h34 - Roissy 9h43/52 - Tourcoing 10h51

7602/3 Alle Dagen (Behalve 08-09.04 ; 26-28.03 ; 17-19.05 ; 18-21.07 ; Maandag tot donderdag 23.05-12.07, 15-16.07 ; 01-28.0 Tourcoing 19h49 - Roissy 20h53/21h03 - Lyon-Part-Dieu 23h08
is qua timing niet geschikt voor low-budget uit België naar Zuid-Frankrijk.
AlexNL schreef:Aan de andere kant, voor veel Belgen (studenten?) wordt zuid-Frankrijk zo wel weer beter bereikbaar. Je reist voor een habbekrats naar Moeskroen (Go Pass, bijvoorbeeld), vanaf daar ga je met een trampolineticket naar Frankrijk en in Tourcoing stap je op de Ouigo naar Lyon. Goedkoper dan vliegen en sneller dan de bus.

FLV-FGSP
Berichten: 1469
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door FLV-FGSP » 17 nov 2015, 14:20

Artikel over de gevolgen van de komst van de We-go-treinen voor het station van Tourcoing:
http://www.nordeclair.fr/info-locale/la ... 892n930220

kika
Berichten: 2604
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 24 nov 2015, 15:25

En vanaf december willen ze nu ook poortjes voor Thalystreinen: http://www.demorgen.be/binnenland/thaly ... -bf60df2f/ Wel in Brussel, Amsterdam en Keulen (en Lille, Parijs), maar niet in Antwerpen, Schiphol, de ski- of zonbestemmingen… De metaaldetectoren op de stations van Latakia en Aleppo zijn momenteel niet in gebruik, misschien mogen ze die wel lenen, die passen extra mooi tussen het paniekvoetbal.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4042
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steve » 24 nov 2015, 15:46

kika schreef:En vanaf december willen ze nu ook poortjes voor Thalystreinen: http://www.demorgen.be/binnenland/thaly ... -bf60df2f/ Wel in Brussel, Amsterdam en Keulen (en Lille, Parijs), maar niet in Antwerpen, Schiphol, de ski- of zonbestemmingen… De metaaldetectoren op de stations van Latakia en Aleppo zijn momenteel niet in gebruik, misschien mogen ze die wel lenen, die passen extra mooi tussen het paniekvoetbal.
In Brussel? Dat zal alvast flinke gevolgen hebben, in die zin dat er wellicht de nodige toegangen tot de betrokken perrons zullen sneuvelen (tijdverlies), dat de Thalys indien nodig niet meer zomaar naar een "gewoon" perron kan uitwijken (niet zo'n ramp maar toch), maar vooral ook dat binnenlandse treinen wellicht niet meer van die perrons gebruik zouden kunnen maken... en dat is toch een stuk moeilijker. Nu zie je op die perrons voortdurend binnenlandse treinen, waaronder veel treinen die van/naar L28 gaan, net als heel wat treinen die na Brussel-Noord lijn 50/60, 25N of 36N nemen. Het zal drummen worden als die allemaal naar spoor 6 en hoger moeten uitwijken.

Commendatore
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Commendatore » 24 nov 2015, 23:22

Ik denk dat dit idee vooral voor de bühne is om even wat 'daadkracht' te tonen. Bij gebrek aan praktische uitvoerbaarheid en zinvolheid zal het dan ook wel snel weer naar de achtergrond verdwijnen.

K V B
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B » 25 nov 2015, 06:21

Het "ietsisme" regeert. Er is "iets" gebeurt, dus moet men "iets" doen. Gelukkig is gewoon aankondigen dat men "iets" gaat doen meestal al voldoende.

kika
Berichten: 2604
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 25 nov 2015, 12:11

Het verband tussen pakweg een Renault Clio en toegangspoortjes voor de Thalys ontgaat me ook volledig. Ik vind het erg bedroevend dat dit soort reacties er überhaupt zijn.

Plaats reactie