nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 10 mar 2018, 21:51

Er rijdt wel nog een TGV tussen Bordeaux St-Jean en Lille-Flandres, vertrek 9:08, aankomst 14:01, en omgekeerd vanuit Lille-Flandres om 10:20, aankomst 14:52. Tenminste morgen, ik ben niet nagegaan of die alle dagen rijdt. In Rijsel geraken is al niet zo onoverkomelijk...


Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Portbou » 13 mar 2018, 23:46

groentje schreef:
10 mar 2018, 21:51
Er rijdt wel nog een TGV tussen Bordeaux St-Jean en Lille-Flandres, vertrek 9:08, aankomst 14:01, en omgekeerd vanuit Lille-Flandres om 10:20, aankomst 14:52. Tenminste morgen, ik ben niet nagegaan of die alle dagen rijdt. In Rijsel geraken is al niet zo onoverkomelijk...
De mogelijkheden zijn :

Afbeelding

Maar laat ons eerlijk zijn...

Echt aantrekkelijk voor de gemiddelde reiziger, niet-treinliefhebber, niet-vliegangstige is dit toch ook niet...
- Overstappen van Lille Europe naar Lille Flandres is niet comfortabel.
- Eerste en derde reismogelijkheid is de overstaptijd eigenlijk net iets te kort, bij de tweede veel te lang.

Sowieso verlopen de tweede en derde reis makkelijker met overstap in Charles De Gaulle ipv. in Lille.
Totale reistijd blijft gelijk maar overstap is dan gewoon van perron naar perron.
Via Charles de Gaulle zijn er 's ochtends ook twee bijkomende mogelijkheden.

Afbeelding


Reistijd blijft met 05h35 ook nog net iets te lang om echt te concurreren met het vliegtuig (01h30).
Jammer dat het tussen Charles de Gaulle en Bordeaux niet sneller gaat.
Ter vergelijking : Paris-Bordeaux rechtstreeks lukt in iets meer dan 2h, vanuit Charles de Gaulle benaderen we de 4h.


[DREAMMODE ON]
Een kwaliteitsvolle nachttrein zou veel beter in staat zijn om het vliegtuig te beconcurreren.
's Ochtends uitgeslapen in Bordeaux en geen hotelkosten.

Afbeelding
[DREAMMODE OFF]

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 14 mar 2018, 06:30

Klopt, maar niet iedereen moet uit Brussel komen, vanuit Antwerpen, Gent en Kortrijk reis je traag, maar rechtstreeks naar Lille-Flandres, en het vertrek uit Rijsel is laat genoeg om die overstap haalbaar te maken.

kika
Berichten: 2573
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

SNCF staking 2/5

Bericht door kika » 03 apr 2018, 12:58

Bij de SNCF zelf kan ik vrij weinig info vinden over de staking 2 van de 5 dagen. Kan je treinreizen alsnog langer op voorhand plannen, is bekend welke dagen er gestaakt zal worden? Planner lijkt niet echt bruikbaar, zoek je een dag op in mei 'Attention, contrairement à ce qui est indiqué ci-dessous, votre train circule la totalité de son parcours. Ce message est valable uniquement pour le 04/04/2018.' Bijna NMBS-iaans waar overal een uitroepteken staat.

dentheo
Berichten: 7598
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo » 03 apr 2018, 15:46

De lijst met de stakingsdagen is "ergens" bekend want ik heb het al nagekeken voor mijn trip door Frankrijk.( link ??) :oops:

De dienstregeling voor de stakingsdag zelf is echter slechts beschikbaar 48uur op voorhand.
Naar ik heb begrepen moet het personeel uiterlijk 72u op voorhand zeggen dat ze gaan "mee-staken"
Dan wordt de reisplanner aangepast.

Klopte bij mijn vorig bezoek wonderwel, de minimale dienstverlening (ze hebben er natuurlijk al jaren op geoefend :) )
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20312
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven » 03 apr 2018, 20:43

De lijst vind je op deze site
https://be.oui.sncf/nl/trein/staking
Bijlagen
D92A3BCF-614A-4328-B5E1-B30FFAC2C5C7.png

dentheo
Berichten: 7598
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo » 03 apr 2018, 23:31

Inderdaad, en het is nog dezelfde, ik moet na twee stakingsdagen even van Kalmthout naar Nice, hopelijk lukt het. :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide

rdv
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rdv » 12 apr 2018, 11:02

Ik organiseer een conferentie op 12-14 juni in Dunkerque, en we willen de deelnemers stimuleren per trein te komen. Echter, op 12 en 13 juni zal er gestaakt worden.
Mijn vraag: zijn er regionale zwaartepunten? Ik bedoel: op dag x in PACA, dag Y in Haut-de-France, dag z in Ile-de-France, etc.
Of is de staking overal even voelbaar?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 12 apr 2018, 11:47

HdF was zwaar geïmpacteerd, eerder. Als de deelnemers uit België komen, kan je nog voorstellen om naar De Panne te reizen, er rijden elk uur Duinkerkse stadsbussen naar het station van Adinkerke-De Panne. Ook een pendelbus is wellicht makkelijker te organiseren als de groep te groot is dan vanuit pakweg Rijsel. Vanuit Frankrijk wordt het helaas afwachten.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3525
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Asterix » 03 jul 2018, 17:39

Opvallend artikel uit de Stentor uit Nederland:
Keolis negen keer door rood: ‘Machinisten waren onervaren en werden afgeleid’

Dat machinisten van Keolis het afgelopen half jaar negen keer door rood reden, komt onder andere doordat ze waren afgeleid en doordat ze het sein verkeerd interpreteerden. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een analyse.

Er was volgens de ILT niet één oorzaak voor de zogenoemde ‘Stop Tonend Sein’-passages (STS). Op de trajecten Enschede-Zwolle en Hengelo-Zutphen kwam vanaf december, nadat Keolis de dienstregeling op Enschede-Zwolle had overgenomen, 9 keer zo’n STS-passage voor: 7 op Enschede-Zwolle, 2 op Hengelo-Zutphen.

Kilometerbordjes
De STS-passages gebeurden niet op een specifiek deel van het traject. Het rode sein werd genegeerd bij zowel Enschede, Zwolle, Goor, Hengelo als Almelo. In vier gevallen was de machinist afgeleid, bijvoorbeeld door treinreizigers die, op het perron, met de rug naar het spoor stonden of doordat de machinist ook opdracht had om kilometerbordjes in kaart te brengen. Een aantal van die bordjes langs het spoor ontbraken. In andere gevallen was er sprake van een foute interpretatie van het rode sein, bijvoorbeeld doordat de machinist dacht dat het niet voor hem bedoeld was.

Nieuwe machinisten
Het aantal STS-passages was veel, gerekend naar het aantal kilometers dat Keolis op deze trajecten maakt, zegt de ILT. Na melding ervan in De Twentsche Courant Tubantia stelden Tweede Kamerleden vragen aan staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Zij meldt nu als overkoepelende oorzaak vooral de overgang van de concessie op Enschede-Zwolle van de NS naar Keolis. „Keolis heeft nieuwe machinisten op dit traject moeten inzetten, omdat de machinisten die op dit traject reden ervoor kozen bij de NS te blijven werken.”

Extra toezicht
Van Veldhoven geeft echter ook aan dat juist bij overgang van een concessie de ILT extra toezicht houdt. Voordat begonnen wordt met rijden is er een extra inspectie en wordt een steekproef gehouden op de aanname en opleiding van de machinisten. „Naar het oordeel van de ILT was er bij Keolis voldoende aandacht voor deze aspecten”, zegt Van Veldhoven.

Zij vraagt de ILT nu om specifieke aanbevelingen ‘gericht op het beperken van mogelijke veiligheidsrisico’s gerelateerd aan de overgangsperiode tussen twee concessiehouders’. Daarbij betrekt ze ook een onderzoek dat Keolis zelf laat uitvoeren naar de STS-passages. Het vervoersbedrijf heeft de ILT laten weten dat daarvoor een extern bureau is ingeschakeld.

Maatregelen
Keolis heeft inmiddels al een aantal maatregelen genomen. Zo rijden drie machinisten niet meer, nieuwe machinisten krijgen een toets door een ervaren machinist en extra begeleiding en de trein op het traject Enschede-Zwolle is maximaal zeven treindelen lang. Dat laatste is omdat in één geval de lengte van de trein een rol speelde bij een roodseinpassage.

FNV Spoor
Bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor hekelt de verwijzingen naar het falen van de machinisten. „Niet de machinisten zijn hier debet aan, maar in de concessie ontbreekt de tijd voor opleiding en het bekend worden met het traject. Daarvoor zijn provincie, die de concessie verleent, en Keolis verantwoordelijk”, aldus Janssen.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3525
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Asterix » 07 jul 2018, 16:05

www.nos.nl schreef:Hogesnelheidslijnen in EU vaak financieel drama

Het fiasco met de hogesnelheidslijn tussen Nederland en België is geen uitzondering. Projecten voor hogesnelheidslijnen in Europa lopen vaak uit op een drama, zegt de Europese Rekenkamer. De spoorwegen zijn peperduur, worden met grote vertragingen opgeleverd, de treinen rijden uiteindelijk veel langzamer dan de bedoeling was en reizigers maken er nauwelijks gebruik van.

Het zijn keiharde conclusies van de Rekenkamer. Hogesnelheidstreinen kunnen dan wel een milieuvriendelijker alternatief zijn voor vliegverkeer, maar dan moet er wel heel veel veranderen. Lagere ticketprijzen en meer treinen per dag zouden helpen om de treinen voller te krijgen.

Onnodige kosten

Nu zijn er vooral mislukte projecten. Een voorbeeld is de spoortunnel door de Alpen, die München in Duitsland met Verona in Italië moet gaan verbinden. In 1986 lagen daarvoor de eerste plannen op de tekentafel. Pas in 2003 werd met de bouw begonnen. Als alles volgens het huidige plan verloopt, rijdt de trein in 2040. Dat is 54 jaar na de eerste plannen.

Die Alpenroute is een extreem voorbeeld, maar het tekent de problemen bij het bouwen van grote internationale spoorverbindingen binnen de EU. De spoorwegen zijn erg duur, zo'n 25 miljoen euro per kilometer. Een minuut tijdwinst op een traject kost gemiddeld 90 miljoen euro.

Het ergste: die hoge bouwkosten zijn vaak helemaal niet nodig. De bouwkosten pakken zo hoog uit, omdat de spoorlijnen berekend zijn op treinen die 300 kilometer per uur rijden. In de praktijk halen ze dat bijna nooit, veel treinen rijden maar de helft van die snelheid. Voor die treinen kun je dus net zo goed veel goedkopere spoorwegen aanleggen, zegt de Rekenkamer.

De kosten voor zo'n lijn zijn heel hoog, je moet er wel echt grote steden mee verbinden.
Luc T'Joen (Europese Rekenkamer)


De Rekenkamer onderzocht niet de hogesnelheidslijn tussen Nederland en België, de HSL. Maar de vernietigende conclusies over de andere lijnen zijn ook op de HSL van toepassing.

De Europese Commissie wil dat er in 2030 dertigduizend kilometer aan hogesnelheidslijnen binnen de EU ligt. "Dat is zeer onrealistisch," zegt Luc T'Joen van de Europese Rekenkamer. "De kosten om die lijnen aan te leggen zijn zo hoog, dat je daarvoor wel echt grote steden moet verbinden. Amsterdam en Brussel kan, Parijs en Londen ook. Maar we onderzochten ook een lijn tussen Dijon en Mulhouse. Die steden zijn simpelweg te klein."

Miljarden subsidie

De Europese Commissie heeft de afgelopen jaren miljarden subsidie uitgegeven aan hogesnelheidslijnen. Volgens de Rekenkamer krijgt de belastingbetaler maar weinig terug voor dat geld.

Een van de meest in het oog springende projecten die geld kregen, was de EuroCap-rail, waarbij de drie Europese 'hoofdsteden' Brussel, Luxemburg en Straatsburg met elkaar zouden worden verbonden. Met bouwen werd nooit begonnen, wel werd er bijna 100 miljoen uitgetrokken om de bestaande spoorlijn tussen Luxemburg en Brussel te verbeteren. Dat had weinig zin: de reis duurt nu bijna een uur langer dan in de jaren 80.
Het betrokken verslag valt HIER te lezen.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje » 07 jul 2018, 16:53

Een beetje kort door de bocht, dergelijke verbindingen maken deel uit van een netwerk, Dijon-Mulhouse is niet gebouwd om slechts die steden te verbinden, die profiteren slechts mee van het feit dat ze op de lijn liggen tussen Middellandse Zee en Lyon enerzijds en de Elzas met Mulhouse en Straatsburg, en verder naar Duitsland anderzijds. Inderdaad zijn veel treinen beperkt in snelheid, om ervan te profiteren heb je aangepast materieel nodig. Maar maakt dat deze verbindingen nutteloze investeringen? Dat is voor mij meer dan een stap te ver.
Edit: Ergerlijke fouten verbeterd die ik niet had gezien op mijn foon.
Laatst gewijzigd door groentje op 09 jul 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

kika
Berichten: 2573
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika » 09 jul 2018, 09:42

De focus van het NOS-artikel is ook sub-optimaal. Waarom is de reistijd Brussel-Luxemburg vandaag zo slecht? Zijn de werken al afgerond? Mag je de Belgische politiek of Infrabel op een verwijt trakteren? Of de gebrekkige unificatie van de regelgeving, die in het rapport voorkomt, wordt niet genoemd. Of het voorbeeld van Frankrijk waar de regulator niet de prijs van het spoor mocht bepalen. Je kan natuurlijk als 'journalist' ook kijken naar het rapport, heb het zelf nog maar vluchtig doorgenomen maar ik zie al een handvol fouten op het kaartje van de UIC: München-Ingolstadt is deel 200km/h, Augsburg-Teutchlingen 200, Würzburg-Nürnberg is niet >250 maar max 200 met nog vele beperkingen die duidelijk lager liggen… Er zijn vast nog opmerkingen te maken, naast die van Groente: waarom krijgt project X subsidies, moet dat een grensoverschrijdend project zijn, met ETCS? Waar nu nog materieel rijdt zonder en dus aan een lagere snelheid en is de conculusie 'uitgebouwde lijn zou voldoende geweest zijn' correct? Of de catchment areas van Perpignan/Figueres? Boeien, dat is een doorgaande lijn…

Plaats reactie