En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Kristofke »

Volgens de speakerboek is dit een omschrijving van een bezetting door externen.

Bovendien Infrabel mag dan misschien niet staken zogezegd, hoeveel daarvan moeten wel niet met de trein op het werk geraken? ;)

Zoals het er nu naar uit ziet kan ik niet gaan werken donderdag, een dag dat een verkeersinfobediende cruciaal is, geraakt die zelf niet op zijn werk ;)
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door odul »

Kristofke schreef:Volgens de speakerboek is dit een omschrijving van een bezetting door externen.

Bovendien Infrabel mag dan misschien niet staken zogezegd, hoeveel daarvan moeten wel niet met de trein op het werk geraken? ;)

Zoals het er nu naar uit ziet kan ik niet gaan werken donderdag, een dag dat een verkeersinfobediende cruciaal is, geraakt die zelf niet op zijn werk ;)

Dat zal volgens mij geen 'excuus" zijn.
Als je niet op uw werk komt sta je 'afwezig' wat zoveel betekent als mee staken.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door odul »

Volgens de ACV transcom belangt het meer aan dan alleen de afdeling B-cargo

lees hier hun communiqué:

Op 22 oktober 2009 kwamen de militanten van het crisiscomité van de Nationale Vakbondsraad Spoorwegen samen om de toestand van het Cargodossier te evalueren.

De situatie is ingewikkeld en er spelen verschillende elementen mee:
de Europese Richtlijnen, de overname van de schuld, de herkapitalisatie, de gevolgen van de crisis, de voorgestelde saneringsstrategie, het statuut van het personeel en de arbeidsomstandigheden.

Onze syndicale prioriteiten gaan niet uit naar de oprichting van een filiaal van privaat recht.

Het crisiscomité van ACV-Transcom stelt vast dat de werkomstandigheden, voorgesteld in het industrieel plan van de NMBS, na een jaar nog steeds niet werden onderhandeld. Het enige wat de werkgever voor ogen heeft, is de invoering van de flexibiliteit, de polyvalentie …, zonder aandacht te schenken aan de eisen van het personeel.

Deze patronale monoloog en de voorgestelde maatregelen zijn onaanvaardbaar voor ACV-Transcom.

Het schrikbeeld van ABX blijft in het collectieve geheugen. De verkoop van ABX ligt nog vers in het geheugen.

De aanvaarding van alle voorgestelde personeelsmaatregelen en de afschaffing van het Statuut van het Personeel is de gelegenheid geven om hetzelfde toe te passen voor EUROSTAR, Thalys, verkoop internationaal verkeer.
Mijnheer Descheemaecker heeft op 1 september tijdens de uitzending van Terzake gezegd dat hij lessen wil trekken uit de liberalisering van het vrachtvervoer. Hij is vragende partij om het binnenlands reizigersvervoer te liberaliseren. Een waarschuwing voor al het personeel !

Aanvoeren dat het Statuut van het Personeel een handicap is bij de herstructurering van B-Cargo, is onjuist. Ook in de private sector zijn wettelijke bepalingen waarin paal en perk worden gesteld aan de overdreven eisen van de werkgevers.

Rekening houdend met deze elementen en om de belangen van de werknemers te verdedigen, geeft het crisiscomité aan zijn onderhandelaars mandaat om de gepaste acties te organiseren, met inbegrip van een algemene staking.

Het Comité wijst er ook op dat het opsplitsen in verschillende activiteiten een negatieve invloed heeft op de tewerkstellingsvoorwaarden van het personeel en het Statuut van het Personeel.

De laatste evoluties

Tijdens de vergadering van het Sturingscomité van 26 oktober 2009 werden terug voorstellen gedaan voor een verdere opdeling en filialisering van de vrachtgroep.
Het filialiseren heeft ook tot doel de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden te devalueren. Deze werkwijze wordt in de private sector vaak toegepast.
ACV-Transcom stelt vast dat er al maanden wordt gepraat zonder het opstarten van een echte dialoog.

B-Cargo stelt steeds andere verliescijfers voor. Laatst kondigde de gedelegeerd bestuurder nog aan dat de cijfers opnieuw zouden worden bijgesteld.

Omdat de wijze van onderhandelen en het filialiseren raakt aan de rechten van al het personeel en hun personeelsstatuut, werd een stakingsaanzegging gedaan.

Een algemene staking wordt in Gemeenschappelijk Front aangekondigd van :
woensdag 4 november 2009 om 22 uur tot donderdag 5 november 2009 om 22 uur.


Indien de plannen voor een verdere ontmanteling blijven bestaan en er geen constructieve houding zich ontwikkelt kunnen deze stakingen zich op de daaropvolgende donderdagen herhalen.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door jotie »

Aan alle spoormensen die hier toevallig of niet passeren: veel succes met de actie donderdag. In jullie heb ik als gewone pendelaar wel vertrouwen, niet in de spoorwegtop die constant lijkt te vergeten dat de NMBS geen gewoon bedrijf is, maar een openbare dienst moeten verzorgen. En bij een openbare dienst hoort een ambtenarenstatuut. Punt aan de lijn.
Nicky'

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Nicky' »

odul schreef:
Kristofke schreef:Volgens de speakerboek is dit een omschrijving van een bezetting door externen.

Bovendien Infrabel mag dan misschien niet staken zogezegd, hoeveel daarvan moeten wel niet met de trein op het werk geraken? ;)

Zoals het er nu naar uit ziet kan ik niet gaan werken donderdag, een dag dat een verkeersinfobediende cruciaal is, geraakt die zelf niet op zijn werk ;)

Dat zal volgens mij geen 'excuus" zijn.
Als je niet op uw werk komt sta je 'afwezig' wat zoveel betekent als mee staken.
Ik ben anders een onderstationschef in opleiding, en daar men gaat staken, zal er geen les gegeven worden in het GOC. Met andere woorden, ik wordt dus verwacht op mijn werkzetel, en ik heb geen idee hoe ik daar moet geraken ( geen auto :( )

Vraag me persoonlijk zelf ook af wat ik daar nu moet doen voor 1 dag, Vakopleiding is er niet op voorzien voor een voorbereidende les te geven, en het seinhuis zelf kan ik ook al geen vinger uitsteken, toch moet ik gaan :/
Pendelaar

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Pendelaar »

Ik kan de actie niet echt steunen aangezien ze mij ook persoonlijk raakt, maar desondanks kan ik wel begrip opbrengen voor de situatie van de B-Cargo werknemers.
Zoals in elk groot bedrijf moet meestal de oorzaak van bezuinigingen gezocht worden bij het topmanagement dat zich, terwijl u en ik zwoegen, zichzelf royaal laat betalen voor nietsdoenerij. Als het te heet wordt, dan poetsen ze immers toch de plaat.

De overheid zou het vrachtverkeer over de weg aan een behoorlijke tol moeten onderwerpen en met dat geld investeringen doen in de kwaliteit van de weginfrastructuur en het openbaar vervoer.
Helaas zwichten ze steeds voor lobbygroepen die alsmaar pleiten voor meer rijstroken op de autowegen.
Als het aan mij lag, dan werd elke vrachtwagen, die ons landje wil kruisen, verplicht op trein of boot gezet aan de grensovergang tot aan de te kruisen grensovergang.
Misschien een wat idealistisch idee, maar in Zwitserland bewijzen ze dat dit werkt !

Hoe dan ook, de reizigers/pendelaars hebben ook rechten en het nmbs personeel zou het eveneens niet leuk vinden mochten wij ook burgerlijk ongehoorzaam zijn en bv. jullie infrastructuur bezetten of weigeren het abonnement spontaan te tonen...
Trammist

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Trammist »

Pendelaar schreef: De overheid zou het vrachtverkeer over de weg aan een behoorlijke tol moeten onderwerpen en met dat geld investeringen doen in de kwaliteit van de weginfrastructuur en het openbaar vervoer.
Helaas zwichten ze steeds voor lobbygroepen die alsmaar pleiten voor meer rijstroken op de autowegen.
Als het aan mij lag, dan werd elke vrachtwagen, die ons landje wil kruisen, verplicht op trein of boot gezet aan de grensovergang tot aan de te kruisen grensovergang.
Misschien een wat idealistisch idee, maar in Zwitserland bewijzen ze dat dit werkt !
Idealistisch is nog zacht uitgedrukt...

Vergelijken met Zwitserland is wel behoorlijk scheefgetrokken, aangezien je hier in België niet zit opgescheept met een enorm sterk reliëf en geen 1-1 wegtunnels van 150 jaar oud, middenin een internationale hoofdroute...

Als die vieze vuile vrachtwagens kunnen eens ze in Essen van de trein gerold zijn maar beter oprukken naar Rotterdam, zodat ze niet meer in de o-zo-vervuilende Haven van Antwerpen moeten komen, zodat de Vlaamse economie gerold wordt als een havanasigaar, maar dan is er ineens veel minder werkgelegenheid, en dus zowat 80% minder dagelijkse pendelbewegingen, maar wel 80% meer werkloosheid, zodat onze steden weer dorpen kunnen worden, waar het héél aangenaam leven is zonder vrachtverkeer en industrie...


Pendelaar, vat het allemaal niet zo persoonlijk op, maar we moeten er nu eenmaal mee leren leven dat een goede economie ook een hele hoop verkeer met zich meebrengt, en ja, voor een groot deel over de weg, ja.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

Beste trammist, hij heeft het over transitverkeer, vrachtwagens die dus totaal geen bestemming hebben in België (maar dus wel in onze buurlanden) en zo zijn er wel redelijk wat. België is altijd een kruispunt geweest en zal dat nog lang blijven. Die vrachtwagens dragen dus niets bij aan onze economie in tegendeel ze belasten ons enkel.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door groentje »

De sociale actie in Ans was om te protesteren tegen de (aangekondigde?) afschaffing van de loketten en de onderstationschef perron te Ans. Een paar heethoofden hebben de sporen bezet.
Bon, gelukkig was het na een halfuurtje voorbij...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:De sociale actie in Ans was om te protesteren tegen de (aangekondigde?) afschaffing van de loketten en de onderstationschef perron te Ans. Een paar heethoofden hebben de sporen bezet.
Bon, gelukkig was het na een halfuurtje voorbij...
Stakingen zijn asociale acties. We leven niet meer in de 19de eeuw.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Stef »

"Desnoods staken we tot in april"

De geplande staking bij de NMBS gaat door. Een ultiem overleg tussen vakbonden en de directie draaide gisteravond op niets uit. Vakbondsleider Jos Digneffe dreigt zelfs met een wekelijkse staking.

Vanavond om 22 uur begint een 24 uren staking bij de spoorwegen die duurt tot morgenavond. Naar alle waarschijnlijkheid zal er zo goed als geen treinverkeer zijn. De vakbonden willen protesteren tegen een geplande herstructurering en afsplitsing van de goederenafdeling B-Cargo.

Jos Digneffe van de socialistische vakbond ACOD klinkt strijdvaardig. "We willen nu echt wel duidelijkheid in dit dossier, want met deze manier van werken staken we elke week tot in april".


Bron: deredactie.be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door AlexNL »

Als Digneffe dat echt van plan is, hoop ik dat hij eens heel snel wordt teruggefloten door een rechter*. Op zo'n manier dupeer je niet eenmalig honderdduizenden onschuldige reizigers, maar doe je dat wekelijks. Die mensen gaan in grote problemen komen omdat men niet tegen (noodzakelijke!) veranderingen kan.

Het is roeien of verzuipen voor B-Cargo, zoveel is duidelijk. Als men niet wil roeien met de riemen die men krijgt toegeworpen vanuit o.a. de NMBS, dan zal men maar moeten verzuipen. Maar trek dan niet honderdduizenden mee de diepte in.

*In Nederland wilden een paar weken geleden de chauffeurs van bussen en trams in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaan staken i.v.m. grote onzekerheden over hun pensioen. Een rechter heeft dit destijds verboden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

de rechter die een staking verbied? Op welke grond is dat dan gebeurd, er bestaat zoiets als stakingsrecht (ik weet niet hoe dat in NL zit).
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door AlexNL »

Rechter verbiedt staking ov
Uitgegeven: 6 oktober 2009 13:45
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2009 16:10
AMSTERDAM - De staking woensdagochtend in het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat niet door.

De rechtbank in Amsterdam heeft de actie dinsdagmiddag verboden, nadat de vervoersbedrijven in de drie steden een kort geding hadden aangespannen tegen de vakbonden Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten.

Die wilden het ov tijdens de ochtendspits platleggen uit protest tegen de verhoging van de AOW-leeftijd.

Volgens de rechtbank mogen werknemers alleen staken, als er sprake is van een geschil met de werkgevers. Omdat er nu geen collectieve onderhandelingen over de AOW tussen de twee partijen lopen, mag de staking niet doorgaan.

Actie
De rechter stelde dat de bonden wel een dergelijke actie hadden mogen houden voor 1 oktober. Toen overlegden werkgevers en de vakbeweging namelijk nog over de toekomst van de AOW in de Sociaal-Economische Raad (SER). Dat overleg liep echter op niets uit, waardoor het kabinet nu een besluit moet nemen.

Pieter Schotte, directeur middelen bij het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB, zei in een reactie ''blij voor de reiziger'' te zijn dat de staking niet mag doorgaan. ''Er rijden woensdag gewoon trams, bussen en metro's en daar was het ons om te doen.

Teleurgesteld
Bestuurders van Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten reageerden teleurgesteld op de uitspraak.

''De werkgevers wilden gewoon niet onderhandelen over de AOW-leeftijd. Ze hebben het overleg de nek omgedraaid en krijgen daarvoor nu de beloning'', zei Frans Szablewski van FNV Bondgenoten. De bonden organiseren woensdag in verscheidene steden wel andere protestacties.
Bron: nu.nl
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door dcr »

Als ze wekelijks gaan staken dan zal het stakingsrecht zowieso ingeperkt worden.
De politieke druk zal enorm zijn.
Plaats reactie