Pendelaar schreef:
De overheid zou het vrachtverkeer over de weg aan een behoorlijke tol moeten onderwerpen en met dat geld investeringen doen in de kwaliteit van de weginfrastructuur en het openbaar vervoer.
Helaas zwichten ze steeds voor lobbygroepen die alsmaar pleiten voor meer rijstroken op de autowegen.
Als het aan mij lag, dan werd elke vrachtwagen, die ons landje wil kruisen, verplicht op trein of boot gezet aan de grensovergang tot aan de te kruisen grensovergang.
Misschien een wat idealistisch idee, maar in Zwitserland bewijzen ze dat dit werkt !
Idealistisch is nog zacht uitgedrukt...
Vergelijken met Zwitserland is wel behoorlijk scheefgetrokken, aangezien je hier in België niet zit opgescheept met een enorm sterk reliëf en geen 1-1 wegtunnels van 150 jaar oud, middenin een internationale hoofdroute...
Als die vieze vuile vrachtwagens kunnen eens ze in Essen van de trein gerold zijn maar beter oprukken naar Rotterdam, zodat ze niet meer in de o-zo-vervuilende Haven van Antwerpen moeten komen, zodat de Vlaamse economie gerold wordt als een havanasigaar, maar dan is er ineens veel minder werkgelegenheid, en dus zowat 80% minder dagelijkse pendelbewegingen, maar wel 80% meer werkloosheid, zodat onze steden weer dorpen kunnen worden, waar het héél aangenaam leven is zonder vrachtverkeer en industrie...
Pendelaar, vat het allemaal niet zo persoonlijk op, maar we moeten er nu eenmaal mee leren leven dat een goede economie ook een hele hoop verkeer met zich meebrengt, en ja, voor een groot deel over de weg, ja.