Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
teluid

Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door teluid »

Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?
pietje

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door pietje »

teluid schreef:Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?
Waarom zouden die daar niet meer mogen rijden?
Die rijden daar al meer dan 100 jaar.
Iedereen die daar woont wist dat vooraf dus zie ik het probleem niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door Steven »

in de meeste gevallen was de trein er eerst, toen de spoorwegen werden aangelegd in België werden deze meestal net buiten de centra aangelegd. Dat in de loop der jaren veel huizen bijgekomen zijn en dat men langs spoorlijnen heel der woonwijken heeft laten bouwen is niet zozeer de schuld van de spoorweg op zich. Dus laat die goederentreinen er maar rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door Shrek »

teluid schreef:Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?
Het is gewoon de meest logische route, buiten misschien Antwerpen-Zeebrugge denk ik dat ze over 100 jaar nog steeds langs daar zullen rijden :wink:
Dichtbevolkte buurten hebben trouwens helemaal geen last van goederentreinen. Ik heb een jaar in Heverlee op kot gezeten vlak naast een drukke goederenspoorlijn en daar heb je absoluut geen last van :)
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door groentje »

Als je uit het oosten naar West-Vlaanderen wil of omgekeerd, heb je, m.u.v. de lijn 89 via Zottegem en Oudenaarde, geen enkel alternatief voor Gent-St-Pieters. Ooit lag er wel een westerringspoor door de Bourgoyen naar Wondelgem, liep lijn 58 door tot Brugge, en kon je ook via Zelzate en Eeklo naar Brugge rijden via lijn 55A. Al deze lijnen zijn gesneuveld ten laatste ergens in de jaren 50.
Er bestond wel een plan om lijn 58 op te waarderen en terug door te trekken, maar uiteindelijk is beslist om lijn 50A op 4 sporen te brengen. Op langere termijn bestaat nog altijd een plan om een lijn langs Zelzate rechtstreeks naar Zeebrugge aan te leggen. De gronden zijn naar verluidt gereserveerd. Reken echter niet dat deze de eerstkomende 20 jaar zal worden gebouwd...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door kika »

Steven schreef:in de meeste gevallen was de trein er eerst, toen de spoorwegen werden aangelegd in België werden deze meestal net buiten de centra aangelegd. Dat in de loop der jaren veel huizen bijgekomen zijn en dat men langs spoorlijnen heel der woonwijken heeft laten bouwen is niet zozeer de schuld van de spoorweg op zich. Dus laat die goederentreinen er maar rijden.
Zoals je het formuleert lijkt het alsof het slechts oogluikend werd getolereerd dat er daar werd gebouwd, maar er zijn doelbewust hele wijken gebouwd voor en door mensen in de buurt van stations net omdat ze bij of voor de spoorwegen werkten, of om te kunnen pendelen. Bij Sint-Pieters is de verstedelijking een beetje anders en trager gelopen, omwille van de expo. Maar het lijkt me nogal evident dat als je relatief goedkoop vlakbij stad en station kan wonen je dat ook doet/deed.
Thomas

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters

Bericht door Thomas »

groentje schreef:Als je uit het oosten naar West-Vlaanderen wil of omgekeerd, heb je, m.u.v. de lijn 89 via Zottegem en Oudenaarde, geen enkel alternatief voor Gent-St-Pieters. Ooit lag er wel een westerringspoor door de Bourgoyen naar Wondelgem, liep lijn 58 door tot Brugge, en kon je ook via Zelzate en Eeklo naar Brugge rijden via lijn 55A. Al deze lijnen zijn gesneuveld ten laatste ergens in de jaren 50.
In Brugge vind je zelf de eerste 200 meter sporen nog terug: linkie
Er bestond wel een plan om lijn 58 op te waarderen en terug door te trekken, maar uiteindelijk is beslist om lijn 50A op 4 sporen te brengen. Op langere termijn bestaat nog altijd een plan om een lijn langs Zelzate rechtstreeks naar Zeebrugge aan te leggen. De gronden zijn naar verluidt gereserveerd. Reken echter niet dat deze de eerstkomende 20 jaar zal worden gebouwd...

Vanaf Moerbeke tot aan Maldegem ligt een reservatiestrook van 50 meter breed aan weerszijden van de E34. (Zie: http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... deren/gwp/)
Plaats reactie