Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?
Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
Waarom zouden die daar niet meer mogen rijden?teluid schreef:Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?
Die rijden daar al meer dan 100 jaar.
Iedereen die daar woont wist dat vooraf dus zie ik het probleem niet.
Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
in de meeste gevallen was de trein er eerst, toen de spoorwegen werden aangelegd in België werden deze meestal net buiten de centra aangelegd. Dat in de loop der jaren veel huizen bijgekomen zijn en dat men langs spoorlijnen heel der woonwijken heeft laten bouwen is niet zozeer de schuld van de spoorweg op zich. Dus laat die goederentreinen er maar rijden.
Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
Het is gewoon de meest logische route, buiten misschien Antwerpen-Zeebrugge denk ik dat ze over 100 jaar nog steeds langs daar zullen rijdenteluid schreef:Hey, is er iemand die weet hoe het komt dat er zoveel goederentreinen via Gent Sint Pieters rijden ?
Ik vraag me af waarom deze door zo'n dichtbevolkte buurt rijden ? Kent iemand deze routes ? Weet iemand of er alternatieven worden uitgewerkt om deze treinen via een ander traject te laten sporen ?

Dichtbevolkte buurten hebben trouwens helemaal geen last van goederentreinen. Ik heb een jaar in Heverlee op kot gezeten vlak naast een drukke goederenspoorlijn en daar heb je absoluut geen last van

Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
Als je uit het oosten naar West-Vlaanderen wil of omgekeerd, heb je, m.u.v. de lijn 89 via Zottegem en Oudenaarde, geen enkel alternatief voor Gent-St-Pieters. Ooit lag er wel een westerringspoor door de Bourgoyen naar Wondelgem, liep lijn 58 door tot Brugge, en kon je ook via Zelzate en Eeklo naar Brugge rijden via lijn 55A. Al deze lijnen zijn gesneuveld ten laatste ergens in de jaren 50.
Er bestond wel een plan om lijn 58 op te waarderen en terug door te trekken, maar uiteindelijk is beslist om lijn 50A op 4 sporen te brengen. Op langere termijn bestaat nog altijd een plan om een lijn langs Zelzate rechtstreeks naar Zeebrugge aan te leggen. De gronden zijn naar verluidt gereserveerd. Reken echter niet dat deze de eerstkomende 20 jaar zal worden gebouwd...
Er bestond wel een plan om lijn 58 op te waarderen en terug door te trekken, maar uiteindelijk is beslist om lijn 50A op 4 sporen te brengen. Op langere termijn bestaat nog altijd een plan om een lijn langs Zelzate rechtstreeks naar Zeebrugge aan te leggen. De gronden zijn naar verluidt gereserveerd. Reken echter niet dat deze de eerstkomende 20 jaar zal worden gebouwd...
Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
Zoals je het formuleert lijkt het alsof het slechts oogluikend werd getolereerd dat er daar werd gebouwd, maar er zijn doelbewust hele wijken gebouwd voor en door mensen in de buurt van stations net omdat ze bij of voor de spoorwegen werkten, of om te kunnen pendelen. Bij Sint-Pieters is de verstedelijking een beetje anders en trager gelopen, omwille van de expo. Maar het lijkt me nogal evident dat als je relatief goedkoop vlakbij stad en station kan wonen je dat ook doet/deed.Steven schreef:in de meeste gevallen was de trein er eerst, toen de spoorwegen werden aangelegd in België werden deze meestal net buiten de centra aangelegd. Dat in de loop der jaren veel huizen bijgekomen zijn en dat men langs spoorlijnen heel der woonwijken heeft laten bouwen is niet zozeer de schuld van de spoorweg op zich. Dus laat die goederentreinen er maar rijden.
Re: Goederenverkeer door Gent Sint Pieters
In Brugge vind je zelf de eerste 200 meter sporen nog terug: linkiegroentje schreef:Als je uit het oosten naar West-Vlaanderen wil of omgekeerd, heb je, m.u.v. de lijn 89 via Zottegem en Oudenaarde, geen enkel alternatief voor Gent-St-Pieters. Ooit lag er wel een westerringspoor door de Bourgoyen naar Wondelgem, liep lijn 58 door tot Brugge, en kon je ook via Zelzate en Eeklo naar Brugge rijden via lijn 55A. Al deze lijnen zijn gesneuveld ten laatste ergens in de jaren 50.
Er bestond wel een plan om lijn 58 op te waarderen en terug door te trekken, maar uiteindelijk is beslist om lijn 50A op 4 sporen te brengen. Op langere termijn bestaat nog altijd een plan om een lijn langs Zelzate rechtstreeks naar Zeebrugge aan te leggen. De gronden zijn naar verluidt gereserveerd. Reken echter niet dat deze de eerstkomende 20 jaar zal worden gebouwd...
Vanaf Moerbeke tot aan Maldegem ligt een reservatiestrook van 50 meter breed aan weerszijden van de E34. (Zie: http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... deren/gwp/)