Boom op spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Welja, groepen zijn het ergste. Het hoeft geen verdere verklaring waarom in juni er zoveel vertragingen en zelfs afschaffingen zijn wegens te grote vertragingen. :)

Ik versta dat begeleiders ook op die groep moeten passen, maar soms is men met 2 à 3 begeleiders, dus ruim voldoende om te zorgen dat het vlot verloopt... Maarja, naar wat ik zag en hier lees hebben begeleiders vaak zelf begeleiding nodig. :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Dag,

Dat is niet altijd hun fout: ik leid zelf nogal eens groepen, en de manier waarop die in stations (en door treinbegeleiders) aangepakt worden, verschilt nogal eens. In sommige stations komt een onderchef tot in de details zeggen waar je je ongeveer moet opstellen, en wordt ook nog eens omgeroepen waar de gereserveerde plaatsen zich bevinden.
Maar als je niets te weten komt, en je moet dan zes of zeven rijtuigen ver met je groep omdat je in het voorbijrijden gemerkt hebt dat ze daar hangen, dan stap ik liever in waar het ons uitkomt. Het is trouwens al gebeurd dat we wel naar "onze" plaatsen lopen, en dat die dan al bezet zijn door andere reizigers, omdat de TBG de plaatsen niet heeft vrijgehouden.
Het echte probleem zijn de groepen die massaal gebruik maken van vnl. GO-Pass en die niet gereserveerd hebben. De hele maand juli vind je ze, liefst op treinen die zo al druk bezet zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
paljas

Bericht door paljas »

och ja, moesten die groepen nu eens zo slim zijn om zich strategisch in het midden op te stellen dan zullen ze wel zien of dat de gereserveerde plaatsen, al dan niet, in het voorbijrijdende gedeelte waren. Dan kunnen ze zich nog naar het achterste gedeelte begeven....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

paljas schreef:och ja, moesten die groepen nu eens zo slim zijn om zich strategisch in het midden op te stellen dan zullen ze wel zien of dat de gereserveerde plaatsen, al dan niet, in het voorbijrijdende gedeelte waren. Dan kunnen ze zich nog naar het achterste gedeelte begeven....
Ha ha, en dan helemaal naar achter spurten, en vaststellen dat er geen stickers gekleefd zijn, of dat de plaatsen ook daar al bezet zijn. Je leeft in een andere wereld, jongen, de perfectie is niet van deze wereld.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Als al die 'ambetante' reizigers de enige reden zouden zijn van vertragingen zou de NMBS geen 50 maatregelen moeten nemen hebben om de stiptheid te verbeteren.
Ik moet trouwens toegeven dat die maatregelen wel degelijk schijnen te helpen, althans op de lijn die ik alle dagen neem.
De stiptheid op de IR-lijn Jambes-Essen is enorm verbeterd de laatste maanden. Vertragingen zijn nu een uitzondering, daar waar het voor een paar maanden nog praktisch elke dag was.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Als al die 'ambetante' reizigers de enige reden zouden zijn van vertragingen zou de NMBS geen 50 maatregelen moeten nemen hebben om de stiptheid te verbeteren.
Ik moet trouwens toegeven dat die maatregelen wel degelijk schijnen te helpen, althans op de lijn die ik alle dagen neem.
De stiptheid op de IR-lijn Jambes-Essen is enorm verbeterd de laatste maanden. Vertragingen zijn nu een uitzondering, daar waar het voor een paar maanden nog praktisch elke dag was.
Weet er hier iemand "wat" ze eigenlijk (eindelijk) geddan hebben ?
De oplossing was misschien eenvoudig.
Er waren geruchten dat men hem in twee ging splitsen.. zou een gerucht al helpen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

reizigers hebben wel degelijk een invloed op de stiptheid, het is gewoonweg ni de enige, beetje gelijk de wet van murphy.
als het verkeerd moet gaan zal het verkeerd gaan en dan is het meestal alles, seinen die wat trager open komen, mensen die treuzelen bij het af en opstappen omdat ze elkaar staan te hinderen, een treinbegeleider die wat trager is in het geven van het vertrek, ....... kan nog wel effe doorgaan.
Wover

Bericht door Wover »

Vandaag op de IR 3215 Antwerpen - Mol - Neerpelt waren er 215 plaatsen gereserveerd, dat is dus anderhalve motorwagen :P. Helaas gingen ze allemaal in de eerste zitten waar ik ook zat, met logische gevolgen...

Ze stapten op in Berchem, waar we ongeveer 10 minuten hebben stilgestaan, maar wegens de extreem losse dienstregeling waren we op tijd in Herentals (5 minuten stilstand in Lier en 5 minuten stilstand in Herentals).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Wover schreef:Vandaag op de IR 3215 Antwerpen - Mol - Neerpelt waren er 215 plaatsen gereserveerd, dat is dus anderhalve motorwagen :P. Helaas gingen ze allemaal in de eerste zitten waar ik ook zat, met logische gevolgen...

Ze stapten op in Berchem, waar we ongeveer 10 minuten hebben stilgestaan, maar wegens de extreem losse dienstregeling waren we op tijd in Herentals (5 minuten stilstand in Lier en 5 minuten stilstand in Herentals).
Ja, het leek wel alsof alle jeugdgroeperingen vandaag tegelijkertijd op pad wilden. Vanmorgen kwam ik aan in Lommel met de 3209 en er stond een groepje te wachten voor de IR naar Antwerpen. Vanmiddag keerden we terug met de 3235 en er stond alweer een groep te wachten. Klein bier in vergelijking met de groep die de halve L-trein naar Lokeren had ingenomen, en de groepen die stonden te wachten op de IC naar Oostende in Berchem.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Nog beter, schaf die voorbehouden plaatsen gewoon af. Ik heb het meermaals meegemaakt dat de dagelijkse reiziger de dupe is van deze reservaties. Niet zelden wordt meer dan 1/3 van de trein gereserveerd en dan nog wel op het spitsuur ! Zelfs als er dan al een 1e klasse wordt gedeklasseerd moeten er nog reizigers met abonnement recht staan.

Ik haal de papiertjes met voorbehouden plaatsen gewoon weg als ik ze zie hangen. Het is een regelrechte schande dat men de dagelijkse reiziger benadeeld. Ik hoop dat de andere reizigers ook die dingen in de vuilbak kieperen zodat die reservaties zo snel mogelijk de wereld uit zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

JC schreef:
Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Nog beter, schaf die voorbehouden plaatsen gewoon af. Ik heb het meermaals meegemaakt dat de dagelijkse reiziger de dupe is van deze reservaties. Niet zelden wordt meer dan 1/3 van de trein gereserveerd en dan nog wel op het spitsuur ! Zelfs als er dan al een 1e klasse wordt gedeklasseerd moeten er nog reizigers met abonnement recht staan.

Ik haal de papiertjes met voorbehouden plaatsen gewoon weg als ik ze zie hangen. Het is een regelrechte schande dat men de dagelijkse reiziger benadeeld. Ik hoop dat de andere reizigers ook die dingen in de vuilbak kieperen zodat die reservaties zo snel mogelijk de wereld uit zijn.
Je moet dan natuurlijk ook niet komen klagen als de groep leerlingen de boel op stelten zet omdat de leerkracht 2 rijtuigen verder zit. En ook groepen volwassenen kunnen appreciëren dat ze samen kunnen reizen, want ook die weten niet altijd wanneer ze zich klaar moeten maken voor overstap of uitstap. En neem van me aan: als ik jou mijn papiertjes zie wegnemen, dan hang je. Die reserveringen bestaan als sinds mensenheugenis, het is pas in een ik-maatschappij dat ze problemen opleveren. Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd. Het probleem zijn dus precies die groepen die zonder groepstarief reizen en niet gereserveerd hebben. De reserveringsprocedure schrikt groepen af die dan maar massaal Go-Passen en andere ondingen invullen, maar daar wil ik - die wel de moeite neem om een groepsreis aan te vragen - niet de dupe van zijn.
En ik herhaal voor alle duidelijkheid: wie ik de stickers zie wegnemen, hangt!
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd.
Dat klopt niet altijd hoor. Vorige maand meegemaakt: een groep kinderen met begeleiders die het station van Denderleeuw komen binnen wandelen, begeven zich naar de IC richting Kortrijk/Poperinge waar hun plaatsen gereserveerd zijn. In Zottegem alwaar ik afstap stapten ze ook af.

Mocht die IC nu de enige reisweg zijn naar Zottegem OK, maar er is een CR-trein slechts een kwartiertje later (of nog niet). Het duurt wel wat langer maar als men op deze trein de plaatsen in het eerste stel reserveert dan storen ze daar quasi niemand. Reeds in Denderleeuw zit daar niet zoveel volk meer op en eens je Haaltert voorbij bent zit je quasi alleen.

Maar nee... de ganse groep op de IC, de trein zat gewoonweg vol (mensen namen plaats op de gereserveerde plaatsen en de rest mocht rechtstaan) + nog eens vertraging opgelopen doordat ze hun plaatsen niet meteen vonden. Qua vertraging was de CR ook veel beter geweest, in eindpunt Zottegem komt die bijna leeg aan en zijn de gevolgen voor overstappen ongeveer nihil.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:
Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd.
Dat klopt niet altijd hoor. Vorige maand meegemaakt: een groep kinderen met begeleiders die het station van Denderleeuw komen binnen wandelen, begeven zich naar de IC richting Kortrijk/Poperinge waar hun plaatsen gereserveerd zijn. In Zottegem alwaar ik afstap stapten ze ook af.

Mocht die IC nu de enige reisweg zijn naar Zottegem OK, maar er is een CR-trein slechts een kwartiertje later (of nog niet). Het duurt wel wat langer maar als men op deze trein de plaatsen in het eerste stel reserveert dan storen ze daar quasi niemand. Reeds in Denderleeuw zit daar niet zoveel volk meer op en eens je Haaltert voorbij bent zit je quasi alleen.

Maar nee... de ganse groep op de IC, de trein zat gewoonweg vol (mensen namen plaats op de gereserveerde plaatsen en de rest mocht rechtstaan) + nog eens vertraging opgelopen doordat ze hun plaatsen niet meteen vonden. Qua vertraging was de CR ook veel beter geweest, in eindpunt Zottegem komt die bijna leeg aan en zijn de gevolgen voor overstappen ongeveer nihil.
Bovendien heeft de groep ongetwijfeld meer betaald voor de IC dan voor de CR, nl. 50 % reductie t.o. 70 % reductie. Het hangt ook allemaal een beetje af van wie in Gent het dossier afhandelt. Ik heb daar al kletterende ruzie gehad, omdat men ons o.m. een overstap van 5 minuten in Brussel-Zuid in volle ochtendspits opdrong. En ik ben ooit eens naar Ciney gemoeten met een overstap op de L-trein in Namur.
Maar eigenlijk is het principe simpel:
- rode treinen = bezetting van x % (als ik me niet vergis 80 %) of meer: verboden ==> geen groesptarief en geen reservering
- oranje treinen = middelmatige bezetting: groepstarie met 50 % vermindering;
- groene treinen = lage bezetting: 70 %.

Maar ik heb ook de indruk dat men zich de laatste tijd weer soepeler opstelt, wat inderdaad alleen maar zou mogen als andere reizigers daar niet het slachtoffer van worden.

Wat de reis Denderleeuw - Zottegem betreft: mogelijk heeft men een theoretische bezetting die inderdaad het instappen van een groep mogelijk maakt: in Denderleeuw zijn er toch heel wat uitstappende reizigers - maar er ontstaat zo natuurlijk geen aangesloten blok van x plaatsen, tenzij de reizigers de stickers gerespecteerd hebben en dus alleen maar op die plaatsen zijn gaan zitten als ze inderdaad in Denderleeuw uitstapten. Dat zou de taak van de TBG moeten zijn, maar die zijn meestal wel joviaal en vriendelijk, maar dat ten koste van alle authoriteit; de gewone maatschappelijke evolutie, kom.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

toen ik met school (eind april) van marloie naar oostende moest was het ook een hele bedoening.
zo zijn we met de L trein van marloie naar luik gullemuis moeten rijden en vandaaruit de IC-A richting oostende maar het strafste van al was dat we in brussel zuid moesten overstappen op de P trein naar oostende (p trein was 16met 10 M6 rijtuigen) waarom ons niet gewoon op de IC-A laten zitten ????? maar wat ik ook niet begrijp is dat de welkenraetdse treinbegeleider zei dat we een een P trein zaten en dat dit normaal niet mag terwijl we eigelijk op de IC-A zaten
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

260689 schreef:toen ik met school (eind april) van marloie naar oostende moest was het ook een hele bedoening.
zo zijn we met de L trein van marloie naar luik gullemuis moeten rijden en vandaaruit de IC-A richting oostende maar het strafste van al was dat we in brussel zuid moesten overstappen op de P trein naar oostende (p trein was 16met 10 M6 rijtuigen) waarom ons niet gewoon op de IC-A laten zitten ????? maar wat ik ook niet begrijp is dat de welkenraetdse treinbegeleider zei dat we een een P trein zaten en dat dit normaal niet mag terwijl we eigelijk op de IC-A zaten
Hier zit dus een hele redenering achter, en een strikte toepassing van het reglement:
- van Marloie naar Brussel gaat uiteraard veel sneller met de IC-J, maar die zijn zo goed als allemaal verboden - alternatief via Luik;
- de IC-A is compleet bezet vanaf Brussel-Zuid: dus verboden voor groepen; groepen die van verder komen, moeten dus overstappen;
- die P-trein zal in theorie nog plaatsen vrij gehad hebben; dus: groep meegeven met P-trein.

Je merkt ook - vermoed ik - dat veel van de personeelsleden van de Cel Groepsreizen niet meer met een klassiek spoorboekje kunnen werken, maar alles overlaten aan (H)Ari. Anders zou de overstap in Brussel-Noord gepland zijn, waar de kans dat de gereserveerde plaatsen (bijna lege trein) nog veel groter is.

Enfin, het is een mooie paradox. De trein is het massavervoermiddel bij uitstek, maar zelfs relatief kleine groepen kunnen al roet in het eten gooien. Het is - zoals altijd - kwestie van vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie