
Ik versta dat begeleiders ook op die groep moeten passen, maar soms is men met 2 à 3 begeleiders, dus ruim voldoende om te zorgen dat het vlot verloopt... Maarja, naar wat ik zag en hier lees hebben begeleiders vaak zelf begeleiding nodig.

Dag,Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Ha ha, en dan helemaal naar achter spurten, en vaststellen dat er geen stickers gekleefd zijn, of dat de plaatsen ook daar al bezet zijn. Je leeft in een andere wereld, jongen, de perfectie is niet van deze wereld.paljas schreef:och ja, moesten die groepen nu eens zo slim zijn om zich strategisch in het midden op te stellen dan zullen ze wel zien of dat de gereserveerde plaatsen, al dan niet, in het voorbijrijdende gedeelte waren. Dan kunnen ze zich nog naar het achterste gedeelte begeven....
Weet er hier iemand "wat" ze eigenlijk (eindelijk) geddan hebben ?Adler schreef:Als al die 'ambetante' reizigers de enige reden zouden zijn van vertragingen zou de NMBS geen 50 maatregelen moeten nemen hebben om de stiptheid te verbeteren.
Ik moet trouwens toegeven dat die maatregelen wel degelijk schijnen te helpen, althans op de lijn die ik alle dagen neem.
De stiptheid op de IR-lijn Jambes-Essen is enorm verbeterd de laatste maanden. Vertragingen zijn nu een uitzondering, daar waar het voor een paar maanden nog praktisch elke dag was.
Ja, het leek wel alsof alle jeugdgroeperingen vandaag tegelijkertijd op pad wilden. Vanmorgen kwam ik aan in Lommel met de 3209 en er stond een groepje te wachten voor de IR naar Antwerpen. Vanmiddag keerden we terug met de 3235 en er stond alweer een groep te wachten. Klein bier in vergelijking met de groep die de halve L-trein naar Lokeren had ingenomen, en de groepen die stonden te wachten op de IC naar Oostende in Berchem.Wover schreef:Vandaag op de IR 3215 Antwerpen - Mol - Neerpelt waren er 215 plaatsen gereserveerd, dat is dus anderhalve motorwagen :P. Helaas gingen ze allemaal in de eerste zitten waar ik ook zat, met logische gevolgen...
Ze stapten op in Berchem, waar we ongeveer 10 minuten hebben stilgestaan, maar wegens de extreem losse dienstregeling waren we op tijd in Herentals (5 minuten stilstand in Lier en 5 minuten stilstand in Herentals).
Nog beter, schaf die voorbehouden plaatsen gewoon af. Ik heb het meermaals meegemaakt dat de dagelijkse reiziger de dupe is van deze reservaties. Niet zelden wordt meer dan 1/3 van de trein gereserveerd en dan nog wel op het spitsuur ! Zelfs als er dan al een 1e klasse wordt gedeklasseerd moeten er nog reizigers met abonnement recht staan.Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Je moet dan natuurlijk ook niet komen klagen als de groep leerlingen de boel op stelten zet omdat de leerkracht 2 rijtuigen verder zit. En ook groepen volwassenen kunnen appreciëren dat ze samen kunnen reizen, want ook die weten niet altijd wanneer ze zich klaar moeten maken voor overstap of uitstap. En neem van me aan: als ik jou mijn papiertjes zie wegnemen, dan hang je. Die reserveringen bestaan als sinds mensenheugenis, het is pas in een ik-maatschappij dat ze problemen opleveren. Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd. Het probleem zijn dus precies die groepen die zonder groepstarief reizen en niet gereserveerd hebben. De reserveringsprocedure schrikt groepen af die dan maar massaal Go-Passen en andere ondingen invullen, maar daar wil ik - die wel de moeite neem om een groepsreis aan te vragen - niet de dupe van zijn.JC schreef:Nog beter, schaf die voorbehouden plaatsen gewoon af. Ik heb het meermaals meegemaakt dat de dagelijkse reiziger de dupe is van deze reservaties. Niet zelden wordt meer dan 1/3 van de trein gereserveerd en dan nog wel op het spitsuur ! Zelfs als er dan al een 1e klasse wordt gedeklasseerd moeten er nog reizigers met abonnement recht staan.Dietrich schreef:Mja, het is voor een deel wel waar. Groepen jongeren/kinderen met begeleiders zijn nog het ergst, als ze al op het juiste perron geraken blijven ze meestal op 1 plaats samengetroept staan. Vervolgens zie je de trein aankomen met zeer duidelijk de plaatsen die voor hen gereserveerd zijn. Ik heb al vaak gezien dat terwijl die plaatsen vooraan zijn ze onbeweeglijk op het perron blijven staan tot wanneer de eerste mensen al instappen, om dan door te hebben dat ze enkele rijtuigen verder moeten zijn. Een beetje meer oplettendheid zou voor sommige groepen dus op zijn plaats zijn.
Ik haal de papiertjes met voorbehouden plaatsen gewoon weg als ik ze zie hangen. Het is een regelrechte schande dat men de dagelijkse reiziger benadeeld. Ik hoop dat de andere reizigers ook die dingen in de vuilbak kieperen zodat die reservaties zo snel mogelijk de wereld uit zijn.
Dat klopt niet altijd hoor. Vorige maand meegemaakt: een groep kinderen met begeleiders die het station van Denderleeuw komen binnen wandelen, begeven zich naar de IC richting Kortrijk/Poperinge waar hun plaatsen gereserveerd zijn. In Zottegem alwaar ik afstap stapten ze ook af.Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd.
Bovendien heeft de groep ongetwijfeld meer betaald voor de IC dan voor de CR, nl. 50 % reductie t.o. 70 % reductie. Het hangt ook allemaal een beetje af van wie in Gent het dossier afhandelt. Ik heb daar al kletterende ruzie gehad, omdat men ons o.m. een overstap van 5 minuten in Brussel-Zuid in volle ochtendspits opdrong. En ik ben ooit eens naar Ciney gemoeten met een overstap op de L-trein in Namur.Dietrich schreef:Dat klopt niet altijd hoor. Vorige maand meegemaakt: een groep kinderen met begeleiders die het station van Denderleeuw komen binnen wandelen, begeven zich naar de IC richting Kortrijk/Poperinge waar hun plaatsen gereserveerd zijn. In Zottegem alwaar ik afstap stapten ze ook af.Overigens zou precies het reserveringssysteem moeten vermijden dat de groepen op volledig bezette treinen terechtkomen, want dat wordt vooraf onderzocht. Drukke treinen worden gewoon geweigerd.
Mocht die IC nu de enige reisweg zijn naar Zottegem OK, maar er is een CR-trein slechts een kwartiertje later (of nog niet). Het duurt wel wat langer maar als men op deze trein de plaatsen in het eerste stel reserveert dan storen ze daar quasi niemand. Reeds in Denderleeuw zit daar niet zoveel volk meer op en eens je Haaltert voorbij bent zit je quasi alleen.
Maar nee... de ganse groep op de IC, de trein zat gewoonweg vol (mensen namen plaats op de gereserveerde plaatsen en de rest mocht rechtstaan) + nog eens vertraging opgelopen doordat ze hun plaatsen niet meteen vonden. Qua vertraging was de CR ook veel beter geweest, in eindpunt Zottegem komt die bijna leeg aan en zijn de gevolgen voor overstappen ongeveer nihil.
Hier zit dus een hele redenering achter, en een strikte toepassing van het reglement:260689 schreef:toen ik met school (eind april) van marloie naar oostende moest was het ook een hele bedoening.
zo zijn we met de L trein van marloie naar luik gullemuis moeten rijden en vandaaruit de IC-A richting oostende maar het strafste van al was dat we in brussel zuid moesten overstappen op de P trein naar oostende (p trein was 16met 10 M6 rijtuigen) waarom ons niet gewoon op de IC-A laten zitten ????? maar wat ik ook niet begrijp is dat de welkenraetdse treinbegeleider zei dat we een een P trein zaten en dat dit normaal niet mag terwijl we eigelijk op de IC-A zaten