Marianne schreef:Een nieuwtje vanuit Roosendaal, omdat ik er zelf woon volg ik dit natuurlijk met belangstelling. Misschien zijn er meer geinteresseerden dus zet ik het op het forum.
In het plaatselijke krantje wat uitgegeven wordt door de Gemeente Roosendaal stond dat de intercityverbinding met Belgie op losse schroeven staat.
De belangrijkste punten zijn, dat Roosendaal dus geen Belgisch station wordt en dat Roosendaal niet aangesloten wordt op de Belgische intercity Charleroi- Essen. Redenen zijn volgens het krantje en minister Eurlings, die het weer van de NMBS vernomen heeft:
- te forse investeringen nodig aan het Belgische materieel
- een te krappe keertijd in Roosendaal, waardoor een robuuste dienstverlening tussen Roosendaal en Charleroi niet mogelijk is
- Er is tussen Antwerpen en Essen sprake van een veel kleiner aantal reizigers op die trein, daarom keert deze trein vaak al in Antwerpen, inplaats van Essen bij vertragingen
Het is daarom te moeilijk en te kostbaar om de trein door te trekken naar Roosendaal.
Het behoud van de Benelux is geen optie, volgens Eurlings omdat het materieel dat nu op deze lijn rijdt straks door de Belgische spoorwegen voor de hogesnelheidslijn gebruikt gaat worden (dacht dat dit toch die V250 ging zijn?)
En het zou verliesgevend zijn om deze twee treinen naast elkaar te laten bestaan.
Men wil toch een alternatief onderzoeken naar een soortement van stoptrein, die dan sneller is dan de huidige boemel. Dat zal dan een geheel nieuwe treindienst moeten worden. Wanneer daarover een besluit genomen gaat worden is nog niet duidelijk, aldus het krantje.
Als dat doorgaat ontstaat er wel een halfuursdienst, de huidige boemel en de nieuwe stoptrein. Ik zie dat nog niet gebeuren. Maar wie weet.
Ben trouwens benieuwd of de huidige stoptrein ook wel gehandhaafd blijft tot Roosendaal. Die Varkensneuzen zijn ook niet zo jong meer, toch? Meen hier weleens ergens gelezen te hebben, dat ze die af willen voeren en niet willen opknappen. (maar kan het mis hebben) en ik zou dat jammer vinden, want het is een favoriete trein van mij (of het een comfortabele trein is voor de treinbestuurder weet ik natuurlijk niet).
Groeten,
Marianne
Jullie gazetje is bijna juist...
reden 1 en 2: ok
reden 3: bijna juist. In geval van vertraging zou de IC Charleroi-Roosendaal al in Essen keren... Een gevolg van reden 2...
Als benelux via de HSL gaat rijden (met huidige materieel!) wordt dat 'Prio'. Als dan het materieel daarna wordt omgezet in V250, wordt het 'Fyra'.
In februari is alles zeer duidelijk uiteengezet in een gezamelijke vergadering NMBS-NS met de lokale OV-verantwoordelijken (Roosendaal en de belanghebbende provincies). Het aanbod ligt al vast: inderdaad halfuuraanbod stoptreinen en dit via de NZV (dus inderdaad 6' sneller dan de huidige stoptrein). En ja met de 'varkensneuzen'.
Marianne, Is dat gazetje ergens digitaal te consulteren, of kan je me een scan bezorgen van dat artikel?