De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

wooter schreef:
overweg13 schreef:
wooter schreef:En 30 ontevreden buurtbewoners hier bij ons. Oorzaak: veel, veel sluikverkeer.
Sluikverkeer bestaat niet, zolang er geen signalisatie is die aangeeft dat het verkeer op die weg beperkt is in bestemming of tonnage, en het verkeer die signalisatie niet opvolgt.

Ja, er is een morele overtuiging dat doorgaand verkeer niets te zoeken heeft in woonwijken, maar volgens de wetgeving mag eenieder daar komen autorijden voor zover er geen bordje "uitgezonderd plaatselijk verkeer" staat.
1. Ha ha, je zal maar een kat of een kikker zijn...

2. Als je toch zo goed op de hoogte bent, dan had je kunnen weten dat ik het technisch gesproken inderdaad over sluipverkeer had.

3. Met de E19, de Nijvelsesteenweg en de Alsembergsesteenweg in de buurt heb je hier wel degelijk een pak chauffeurs die soelaas zoeken in veel te kleine straten. Het is trouwens typisch dat eerst de bredere straten een tijdje fungeren als sluipweg, en daarna de smallere. Waar de tijdwinst ligt is me niet duidelijk...

4. Ik woon niet in een woonwijk, maar langs een straatje dat nauwelijks breed genoeg is om een gewone gezinswagen te laten passeren. De veroveringsdrang van de auto is hier wel heel duidelijk, niet alleen door het stijgend aantal wagens, maar ook door het stijgend aantal inhammen (die trouwens ook altijd langer en breder worden) waar wagens proberen elkaar te passeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

En wat heeft sluipverkeer te maken met de gebrekkige dienstverlening van de NMBS?

De veroveringsdrang van de auto? Volgens mij zitten er in al die auto's mensen, en rijden er nog maar érg weinig auto's volautomatisch...Hier en daar een testmodelletje, op een afgesloten parcours... :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Steven »

hij wilde u beklag van drie collega's geven ivm de trein vergelijken met 30 lokale bewoners die last hebben van de auto, omdat het een soort hinder is die ook meetelt, als je auto versus trein doet moet je ook vergelijken op die manier :-). meestal zit in elke auto maar 1 persoon dat is algemeen geweten, de auto is vrijwel het symbool van de IK maatschappij.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door KB »

wooter schreef:Vandaag weer 3 collega's die vanuit West-Vlaanderen problemen hadden om in Brussel te geraken. Oorzaak: één defecte trein.
Als er op de weg een ongeval (of ander incident) gebeurt op het verkeerde tijdstip en op de verkeerde plaats, dan zijn er gegarandeerd ook heel veel automobilisten die te laat komen. Je kunt met de auto dan wel omrijden, maar dat zal dan vaak moeten gebeuren via kleinere wegen die de grote massa verkeer onmogelijk kunnen slikken.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

Ik denk trouwens dat de oorzaak vanmorgen géén defecte trein was, maar nog maar eens een persoonsongeval in de buurt van Welle op lijn 50A. Die heeft er waarschijnlijk zelf voor gekozen, terwijl de slachtoffers van het autoverkeer meestal het slachtoffer zijn van de rijkunsten van de automobilisten...
Met vriendelijke groet

overweg13
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

Steven schreef:hij wilde u beklag van drie collega's geven ivm de trein vergelijken met 30 lokale bewoners die last hebben van de auto, omdat het een soort hinder is die ook meetelt, als je auto versus trein doet moet je ook vergelijken op die manier :-).
Sja, dan moeten we natuurlijk ook de mensen tellen die vlak naast alle spoorlijnen wonen, en die wakker gehouden worden bij elke passerende trein. De E40 Leuven-Brussel ligt bijvoorbeeld veel verder van de bewoonde wereld dan de lijn Leuven-Brussel.

Aangezien dit topic gaat over hoe vele reizigers moeite hebben om op een systeem dat vaste reistijden ambieert en adverteert die reistijden te halen, wou ik dat van die drie directe collega's meegeven. Als vaste reistijden niet haalbaar zijn, ben je idd beter af met elk kwartier een trein. Dan worden er geen verwachtingen gesteld naar vertrek- en aankomsturen, net zoals de auto.
Steven schreef:de auto is vrijwel het symbool van de IK maatschappij.
Dat is wat sommige politici en drukkingsgroepen ervan maken. Leg mijn vrouwtje maar eens uit dat ze egoïstisch is en haar gedrag verwerpelijk is dat ze een auto verkiest die haar reistijd van 4 uur per dag herleidt naar anderhalf uur. Moet ze voor jouw mooie ogen 2u en een half in het OV zitten? Ja, ze kan een boek lezen. Lekker nuttig, als er thuis nog werk op je wacht dat je niet kan meesleuren op het OV, en dochterlief op een creche moet blijven.

Ah ja, de dooddoener: ze moet dan maar gaan wonen waar ze werkt. Ja, geweldig idee. Maar ik werk daar niet. Dus moeten we best scheiden? Ik mijn werk opgeven? Zij haar werk?

Soms wordt dat OV-idealisme echt wel op de spits gedreven, en het tragische is dat de idealisten zichzelf onnoemelijk benadelen. Gisteren nog zo een vader doorheen Brussel zien laveren met z'n kroost op de fiets. Geweldig idee, zo wonen in Brussel, vlak bij je werk. Dat jezelf en kinders onnoemelijk veel fijnstof en andere vuiligheid binnen krijgen van de passerende auto's en bussen, dat nemen we er uit idealisme er wel bij. En natuurlijk is het de schuld van de auto's, en moeten ze verbannen worden. Probleem is dat als je auto's gaat verbannen, er 2 dingen gebeuren: de huizenprijzen stijgen spectaculair zodat vaderlief eigenlijk geen huis meer kan veroorloven in Brussel, en het OV moet aanzienlijk uitgebreid worden, wat qua roetuitstoot dan een nuloperatie is. Om nog maar te zwijgen over een zeker aantal bedrijven die zich vervolgens uit Brussel verplaatsen omdat ze gewoon niet het benodigde volk kunnen aantrekken: diegenen uit Brussel moet je als werkgever hun extreem dure huis gaan financieren, en de rest haalt het niet in z'n hoofd om nog in Brussel te werken. Net omdat het OV die overige +80% van pendelaars niet aankan.

Ik zever? Kijk maar eens hoe Londen overleeft. Zelfs de systeemintegrator van de Congestion Charge heeft haar kantoor vlakbij de M6 in Coventry. Het geluk van Londen is dat men enkel een kleine zone heeft, en waar je door een financiële boetedoening toch de inwoners mag vergassen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door groentje »

Toch heeft het voor veel mensen gezorgd dat ze 2x nadenken vooraleer weer gewoon hun blik in te stappen in Londen, en alternatieven een kans te geven, getuige de afgenomen autodruk in de tolzone. En dat terwijl de tarieven voor het OV aldaar echt niet goedkoop zijn.
Soit, de trein en het OV zijn inderdaad niet altijd even betrouwbaar, maar ik durf wel tegenspreken dat de auto dat wel altijd is. Absolute zekerheid bestaat niet, ook niet voor de trein. Bij elke modus zijn er externe en interne factoren die kunnen storen, een lekke band, bijvoorbeeld, of een plotse wegverzakking, of een oververhitte motor, een ongeval... De trein heeft er wel snel last van, omdat hij weinig flexibel is in het kiezen van zijn reisweg, maar over het algemeen gaat het goed, hoor. Al hangt veel ook af van de al dan niet gemiste aansluitingen, die zijn inderdaad in staat om 5 minuten vertraging uit te laten lopen tot een uur. Daar zou meer rekening gehouden mee gehouden mogen worden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

wooter schreef:Probleem is dat als je auto's gaat verbannen, er 2 dingen gebeuren: de huizenprijzen stijgen spectaculair zodat vaderlief eigenlijk geen huis meer kan veroorloven in Brussel,
Je geeft dus toe dat de auto een gigantische negatieve externaliteit heeft.
(Overigens, kijk eens wat je auto kost, en wat je je allemaal zou kunnen veroorloven als je die financiële last niet meer meedraagt...)
en het OV moet aanzienlijk uitgebreid worden, wat qua roetuitstoot dan een nuloperatie is.
Niet per definitie. Hangt af van de gebruikte technologie. De roetuitstoot van het OV in de stad waar ik woon is bijvoorbeeld verwaarloosbaar. Het OV rijd er zelfs bijna 100% CO2 neutraal...
Om nog maar te zwijgen over een zeker aantal bedrijven die zich vervolgens uit Brussel verplaatsen omdat ze gewoon niet het benodigde volk kunnen aantrekken: diegenen uit Brussel moet je als werkgever hun extreem dure huis gaan financieren, en de rest haalt het niet in z'n hoofd om nog in Brussel te werken. Net omdat het OV die overige +80% van pendelaars niet aankan.
[/quote]
ALs je het OV goed organiseert kan het wel. Dat bewijst bijvoorbeeld Zürich, een stad die in internationale vergelijkingen wat betreft levenskwaliteit en zakelijk klimaat in de top van de wereld scoort. (Mijn stad, Bern, scoort overigens ook uitstekend).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door overweg13 »

wooter schreef:Leg mijn vrouwtje maar eens uit dat ze egoïstisch is en haar gedrag verwerpelijk is dat ze een auto verkiest die haar reistijd van 4 uur per dag herleidt naar anderhalf uur. Moet ze voor jouw mooie ogen 2u en een half in het OV zitten? Ja, ze kan een boek lezen. Lekker nuttig, als er thuis nog werk op je wacht dat je niet kan meesleuren op het OV, en dochterlief op een creche moet blijven.
Vrouwtje moet gaan werken om die auto te betalen die ze nodig heeft om mee te gaan werken?
Met vriendelijke groet

overweg13
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

groentje schreef:Toch heeft het voor veel mensen gezorgd dat ze 2x nadenken vooraleer weer gewoon hun blik in te stappen in Londen, en alternatieven een kans te geven, getuige de afgenomen autodruk in de tolzone.
Volgens statistieken was er even wat minder druk, maar is de drukte rondom de zone toegenomen.

Overigens is het binnen de zone niet fijn rijden. Lichten zijn niet op mekaar afgestemd, en zelfs met het bovengronds OV ben je trager dan te voet. De enkele auto's die daar in de file staan maken het verschil niet tussen de hopen bussen en taxi's die daar achter elk rood licht wachten.
groentje schreef:Soit, de trein en het OV zijn inderdaad niet altijd even betrouwbaar, maar ik durf wel tegenspreken dat de auto dat wel altijd is. Absolute zekerheid bestaat niet, ook niet voor de trein. Bij elke modus zijn er externe en interne factoren die kunnen storen, een lekke band, bijvoorbeeld, of een plotse wegverzakking, of een oververhitte motor, een ongeval... De trein heeft er wel snel last van, omdat hij weinig flexibel is in het kiezen van zijn reisweg, maar over het algemeen gaat het goed, hoor. Al hangt veel ook af van de al dan niet gemiste aansluitingen, die zijn inderdaad in staat om 5 minuten vertraging uit te laten lopen tot een uur. Daar zou meer rekening gehouden mee gehouden mogen worden.
Individueel is een auto betrouwbaarder dan een trein (het aantal stellen dat per dag in panne valt valt niet te vergelijken met het aantal auto's dat in panne valt vs het aantal auto's dat niet in panne valt). Daarenboven heeft één panne op sommige lijnen verregaande gevolgen voor het andere verkeer, en dat is de natuur van het beestje.

Hadden we enkel snelwegen aangelegd van 1 rijstrook in elke richting met betonnen muren rondom de rijstroken, en geen lokaal wegennet, was de auto natuurlijk in hetzelfde bedje ziek. Maar dat is niet zo, wat bijgevolg betekent dat bij een ongeval zoals gisteren in Heusden-Zolder het verkeer er nog altijd voorbij kan, in tegenstelling tot een persoonsongeval waardoor treinen plots op tegenspoor moeten gaan rijden om toch voorbij te geraken.

Maar wat me het meest frustreert, is dat naast die zelfmoorden (die ook weer hoger zijn dan de ons omringende landen, go figure) het aantal andere calamiteiten op onze spoorwegen bizar hoog zijn, in vergelijking met onze omringende landen. Moest de trein in België naar Nederlands of Zwitsers model rijden, zou ik deze draad nooit hebben opgestart omdat de trein dan wél betrouwbaar zou zijn. Maar dat is ze niet, en bijgevolg zit ik op een quasi ideale verbinding toch nog met gevallen van gemiste aansluitingen.
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

overweg13 schreef:Vrouwtje moet gaan werken om die auto te betalen die ze nodig heeft om mee te gaan werken?
Ah, jouw vrouwtje krijgt voldoening van 7 dagen op 7 thuis zitten?

Nee, mijn vrouw wil haar eigen leven ontwikkelen, en ik ben de laatste om dat van haar af te nemen. We wonen vlakbij een station, en haar werkplek is ook vlakbij een station, beide stations zitten op dezelfde lijn, maar denk maar niet dat er een directe treinverbinding bestaat... De bus is nog sneller, maar die rijdt natuurlijk langs honderden gehuchtjes ipv los de snelweg te nemen, die ook weer vlak bij vertrek en bestemming ligt.

Die auto heeft ook daarnaast een sociale functie. Een busreisje naar de grootouders duurt 2 uur. Met de fiets circa 40 minuten. Met de auto 10 minuten. En hij rijdt ook na 23u.

Met de bus zou ik overigens eerst naar het buitenland moeten reizen, om daar een andere bus te nemen. Wil ik niet naar het buitenland, moet ik na een bus 2 treinen nemen en dan vervolgens een bus. Voor een afstand van 12,6km met de wagen.
Laatst gewijzigd door wooter op 08 jun 2010, 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

K V B schreef:Je geeft dus toe dat de auto een gigantische negatieve externaliteit heeft.
Denk je dat er één van de pendelaars rond Brussel voor zijn plezier in de auto zit?
K V B schreef:(Overigens, kijk eens wat je auto kost, en wat je je allemaal zou kunnen veroorloven als je die financiële last niet meer meedraagt...)
Kijk wat de auto je kost, en kijk wat de verloren tijd je kost die je moet investeren om al je verplaatsingen te vervangen door het OV. Vele OV-pendelaars hebben thuis toch nog een auto staan, net om die verplaatsingen te doen. Niet voor iedereen stopt het leven om 21u en begint het pas om 7u. Daarom ook het (matige) succes van Cambio.
K V B schreef:Niet per definitie. Hangt af van de gebruikte technologie. De roetuitstoot van het OV in de stad waar ik woon is bijvoorbeeld verwaarloosbaar. Het OV rijd er zelfs bijna 100% CO2 neutraal...
LOL, dat geloof je zelf toch niet, als die roetpluimen je voorbijblazen... Enkel een tram die rijdt op nucleaire, windenergie of zonneenergie-geproduceerde elektriciteit rijdt echt CO2-neutraal, als we even ook de constructie van de tram en aanleg en onderhoud van het tramnet vergeten.
K V B schreef:ALs je het OV goed organiseert kan het wel. Dat bewijst bijvoorbeeld Zürich, een stad die in internationale vergelijkingen wat betreft levenskwaliteit en zakelijk klimaat in de top van de wereld scoort. (Mijn stad, Bern, scoort overigens ook uitstekend).
Maar Brussel is Zürich niet. Brussel is Londen ook niet. Hier pendelt 18% van de pendelaar met het OV, en het OV zit dan tijdens de spits al op haar limiet. Ik ken geen treinen die tijdens de avondspits uit de Noord-Zuidverbinding rijden met nog zitplaatsen over, en vaak is het zelfs krap qua staanplaatsen. Mensen die vanuit Leuven naar Brussel pendelen, doen dit voornamelijk al staande.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door groentje »

Ik heb nog niet gezien waar je vandaan komt en waar je verontwaardiging door ontstaat, maar ik deel voor een stukje je verontwaardiging. Overstappen zijn niet geregeld zoals het zou moeten zijn, en vooral, ons OV-net heeft teveel zwakke punten. Er is dus nog werk aan de winkel. Maar zoals je het zelf aangeeft, OV kan wel zeer betrouwbaar zijn. Als de politiek een consequente politiek voert en zich daar ook aan houdt, de OV-bedrijven een gezamelijke visie ontwikkelen en daar rigoureus naar handelen, etc.
Zover zijn we nog niet, dat geef ik toe. Maar ook in België behoort het tot de mogelijkheden. En ondertussen blijf ik je veroordeling wel heel erg streng vinden. Zeker, er gaat af en toe iets mis, en veel van die zaken kunnen en moeten beter. Maar als er zoveel mensen de trein nemen, is dat ook omdat voor hen de trein wel betrouwbaar genoeg is. En dat er steevast moet worden rechtgestaan tussen Leuven en Brussel, spreek ik ook tegen.
wooter

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

Oh, ik denk en hoor dat veel treinpendelaars de trein nemen om budgettaire redenen, parkeer-redenen of zich hebben neergelegd bij de nadelen. Anderen kunnen het ook niet opbrengen om gedurende de hele pendelreis geconcentreerd te blijven, en in volle spits 2 uren aanschuiven is ook erover. 1000€ voor een jaarabonnement staat ook niet in relatie tot bv enkel de brandstofprijs en extra afschrijving door het aantal kilometers op een eigen wagen. En sommigen hebben gewoon een erg goede verbinding, of wonen in de stad waar ze werken waardoor ze de trein nauwelijks of niet moeten gebruiken.

Ik zeg enkel dat er zoveel meer mensen het OV zouden nemen moest het zo soepel lopen als bv de Underground in Londen, of mensen konden rekenen op hun vertrektijden en aankomsttijden. Het treinennet is niet zo druk als Nederland, en toch slaagt men in Nederland erin treinen met airco en meer comfort aan te bieden die wel op tijd rijden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

wooter schreef:
K V B schreef:(Overigens, kijk eens wat je auto kost, en wat je je allemaal zou kunnen veroorloven als je die financiële last niet meer meedraagt...)
Kijk wat de auto je kost, en kijk wat de verloren tijd je kost die je moet investeren om al je verplaatsingen te vervangen door het OV. Vele OV-pendelaars hebben thuis toch nog een auto staan, net om die verplaatsingen te doen. Niet voor iedereen stopt het leven om 21u en begint het pas om 7u. Daarom ook het (matige) succes van Cambio.
Dat is ook precies wat ik doe. Ik vergelijk de "tijdskost" met wat het kost om een auto te hebben. Gewoon de kost van een auto delen door het aantal uren dat je extra onderweg bent. Je komt er dan al snel achter dat met het OV reizen eigenlijk zoiets is als bijbaantje hebben. Het kost tijd, en het levert geld op. (Met dat verschil dat je bij dit "bijbaantje" de krant mag lezen).
Cambio moet gewoon nog de nodige kritische massa bereiken. Mobility in Zwitserland is bijvoorbeeld erg populair (en erg handig. Ik gebruik het ook).
K V B schreef:Niet per definitie. Hangt af van de gebruikte technologie. De roetuitstoot van het OV in de stad waar ik woon is bijvoorbeeld verwaarloosbaar. Het OV rijd er zelfs bijna 100% CO2 neutraal...
LOL, dat geloof je zelf toch niet, als die roetpluimen je voorbijblazen... Enkel een tram die rijdt op nucleaire, windenergie of zonneenergie-geproduceerde elektriciteit rijdt echt CO2-neutraal, als we even ook de constructie van de tram en aanleg en onderhoud van het tramnet vergeten.
Enkel een tram rijd op electriciteit? Moet je toch hier eens komen kijken.
Als straks in Bern de nieuwe tramlijnen naar het westen in gebruik gaan, gaan _alle_ dieselbussen aan de kant.
K V B schreef:ALs je het OV goed organiseert kan het wel. Dat bewijst bijvoorbeeld Zürich, een stad die in internationale vergelijkingen wat betreft levenskwaliteit en zakelijk klimaat in de top van de wereld scoort. (Mijn stad, Bern, scoort overigens ook uitstekend).
Maar Brussel is Zürich niet. Brussel is Londen ook niet. Hier pendelt 18% van de pendelaar met het OV, en het OV zit dan tijdens de spits al op haar limiet. Ik ken geen treinen die tijdens de avondspits uit de Noord-Zuidverbinding rijden met nog zitplaatsen over, en vaak is het zelfs krap qua staanplaatsen. Mensen die vanuit Leuven naar Brussel pendelen, doen dit voornamelijk al staande.
Zürich is goed vergelijkbaar met Brussel. De stad is iets kleiner, maar de aglomeratie is vergelijkbaa kwa groote. Ik geef het echte vooral als voorbeeld dat het _kan_. Ik geef grif toe dat behoorlijke investeringen nodig zijn in het OV in België.
Echter jouw argument is dat het niet mogelijk is om genoeg OV aan te bieden zodat het voor een significant deel van de bevolking bruikbaar is. Dat is wat ik met mijn voorbeelden wil weerleggen.
Laatst gewijzigd door K V B op 08 jun 2010, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie