Steven schreef:hij wilde u beklag van drie collega's geven ivm de trein vergelijken met 30 lokale bewoners die last hebben van de auto, omdat het een soort hinder is die ook meetelt, als je auto versus trein doet moet je ook vergelijken op die manier

.
Sja, dan moeten we natuurlijk ook de mensen tellen die vlak naast alle spoorlijnen wonen, en die wakker gehouden worden bij elke passerende trein. De E40 Leuven-Brussel ligt bijvoorbeeld veel verder van de bewoonde wereld dan de lijn Leuven-Brussel.
Aangezien dit topic gaat over hoe vele reizigers moeite hebben om op een systeem dat vaste reistijden ambieert en adverteert die reistijden te halen, wou ik dat van die drie directe collega's meegeven. Als vaste reistijden niet haalbaar zijn, ben je idd beter af met elk kwartier een trein. Dan worden er geen verwachtingen gesteld naar vertrek- en aankomsturen, net zoals de auto.
Steven schreef:de auto is vrijwel het symbool van de IK maatschappij.
Dat is wat sommige politici en drukkingsgroepen ervan maken. Leg mijn vrouwtje maar eens uit dat ze egoïstisch is en haar gedrag verwerpelijk is dat ze een auto verkiest die haar reistijd van 4 uur per dag herleidt naar anderhalf uur. Moet ze voor jouw mooie ogen 2u en een half in het OV zitten? Ja, ze kan een boek lezen. Lekker nuttig, als er thuis nog werk op je wacht dat je niet kan meesleuren op het OV, en dochterlief op een creche moet blijven.
Ah ja, de dooddoener: ze moet dan maar gaan wonen waar ze werkt. Ja, geweldig idee. Maar ik werk daar niet. Dus moeten we best scheiden? Ik mijn werk opgeven? Zij haar werk?
Soms wordt dat OV-idealisme echt wel op de spits gedreven, en het tragische is dat de idealisten zichzelf onnoemelijk benadelen. Gisteren nog zo een vader doorheen Brussel zien laveren met z'n kroost op de fiets. Geweldig idee, zo wonen in Brussel, vlak bij je werk. Dat jezelf en kinders onnoemelijk veel fijnstof en andere vuiligheid binnen krijgen van de passerende auto's en bussen, dat nemen we er uit idealisme er wel bij. En natuurlijk is het de schuld van de auto's, en moeten ze verbannen worden. Probleem is dat als je auto's gaat verbannen, er 2 dingen gebeuren: de huizenprijzen stijgen spectaculair zodat vaderlief eigenlijk geen huis meer kan veroorloven in Brussel, en het OV moet aanzienlijk uitgebreid worden, wat qua roetuitstoot dan een nuloperatie is. Om nog maar te zwijgen over een zeker aantal bedrijven die zich vervolgens uit Brussel verplaatsen omdat ze gewoon niet het benodigde volk kunnen aantrekken: diegenen uit Brussel moet je als werkgever hun extreem dure huis gaan financieren, en de rest haalt het niet in z'n hoofd om nog in Brussel te werken. Net omdat het OV die overige +80% van pendelaars niet aankan.
Ik zever? Kijk maar eens hoe Londen overleeft. Zelfs de systeemintegrator van de Congestion Charge heeft haar kantoor vlakbij de M6 in Coventry. Het geluk van Londen is dat men enkel een kleine zone heeft, en waar je door een financiële boetedoening toch de inwoners mag vergassen.