De eerste trein.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

De eerste trein.

Bericht door Joris »

Hallo,
Tijdens de les geschiedenis ging het vrijdag over de eerste Belgische trein.
Natuurlijk moest op dat moment een bepaalde persoon daar een en ander over vertellen, ik dus (iedereen weet namelijk dat ik treinspotter ben).
Nu wanneer de eerste trein reed, daar raakte ik +/- nog aan( 1935), dat hij tussen Brussel-Groenstraat en Mechelen reed wist ik ook wel, maar hoe hete die? Volgens de leerkracht was het de oliefant, maar is dat niet Le Belge? De loc waarvan een replica in het spoorwegmuseum in Brussel-Noord staat, of is dat die smalspoorloc uit het Waesland waarover ik het heb? Ik dacht dat die daar beiden stonden, maar ben niet zeker...
Alvast bedankt voor wie me kan helpen!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

De drie treinen werden getrokken door de Olifant, de Pijl en de Stephenson.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef:De drie treinen werden getrokken door de Olifant, de Pijl en de Stephenson.
Maar heeft die le Belge dan iets te maken met eerste treinen? Of is die echt veel later gebouwd?
Sorry dat ik misschien ene beetje veel doorvraag, maar ik wil wat details weten, zodat ik niet te veel moet passen :D .
Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Volgens mij was die eerste rit in 1835 en niet in 1935.

Groeten,
Wover

Bericht door Wover »

Wikipedia schreef:On May 5, 1835 the first railway in continental Europe opened between Brussels-Groendreef/Allée verte and Mechelen. Some sort of railroad or canal had been envisaged as early as 1830. The feasibility of a railroad was investigated by engineers Pierre Simons and Gustave De Ridder. The first trains were Stephenson engines imported from Great Britain. The engines were called Pijl meaning Arrow, Olifant meaning Elephant, and finally 'Stephenson' obviously named after his designer. They pulled bench-cars and diligences. On the return from Mechelen, the Olifant pulled all 30 cars. By 1840, Ghent, Bruges, Ostend, Antwerp, Mechelen, Brussels and Leuven were connected. The lines that had to reach Liège, Mons and Kortrijk were partially completed. In 1843, when the major East-West/North-South axes were complete, private companies were allowed to construct and use their own railroad systems. These were crucial in the industrialisation of the country.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Belgium
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Joris schreef:Hallo,
overweg13 schreef:De drie treinen werden getrokken door de Olifant, de Pijl en de Stephenson.
Maar heeft die le Belge dan iets te maken met eerste treinen? Of is die echt veel later gebouwd?
Sorry dat ik misschien ene beetje veel doorvraag, maar ik wil wat details weten, zodat ik niet te veel moet passen :D .
Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Joris De Mol
Dag Joris,

De drie eerder genoemde locs waren geïmporteerd uit Engeland (net zoals de drie treinbestuurders trouwens, de allereerste gastarbeiders in België). "Le Belge" was de eerste loc die in België gebouwd werd.
Met vriendelijke groet

overweg13
ThomSten

Re: De eerste trein.

Bericht door ThomSten »

Joris schreef:Hallo,
... tussen Brussel-Groenstraat en Mechelen reed ...
Bruxelles-Allee-Verte in 't Frans en Brussel-GroenDREEF in het Nederlands.

De groenstraat is heel ergens anders gelegen en ik ga in die staat heel toevallig naar de academie nu :P
Plaats reactie