Hallo,
Tijdens de les geschiedenis ging het vrijdag over de eerste Belgische trein.
Natuurlijk moest op dat moment een bepaalde persoon daar een en ander over vertellen, ik dus (iedereen weet namelijk dat ik treinspotter ben).
Nu wanneer de eerste trein reed, daar raakte ik +/- nog aan( 1935), dat hij tussen Brussel-Groenstraat en Mechelen reed wist ik ook wel, maar hoe hete die? Volgens de leerkracht was het de oliefant, maar is dat niet Le Belge? De loc waarvan een replica in het spoorwegmuseum in Brussel-Noord staat, of is dat die smalspoorloc uit het Waesland waarover ik het heb? Ik dacht dat die daar beiden stonden, maar ben niet zeker...
Alvast bedankt voor wie me kan helpen!
Groeten,
Joris De Mol
De eerste trein.
Hallo,
Sorry dat ik misschien ene beetje veel doorvraag, maar ik wil wat details weten, zodat ik niet te veel moet passen
.
Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Joris De Mol
Maar heeft die le Belge dan iets te maken met eerste treinen? Of is die echt veel later gebouwd?overweg13 schreef:De drie treinen werden getrokken door de Olifant, de Pijl en de Stephenson.
Sorry dat ik misschien ene beetje veel doorvraag, maar ik wil wat details weten, zodat ik niet te veel moet passen

Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_BelgiumWikipedia schreef:On May 5, 1835 the first railway in continental Europe opened between Brussels-Groendreef/Allée verte and Mechelen. Some sort of railroad or canal had been envisaged as early as 1830. The feasibility of a railroad was investigated by engineers Pierre Simons and Gustave De Ridder. The first trains were Stephenson engines imported from Great Britain. The engines were called Pijl meaning Arrow, Olifant meaning Elephant, and finally 'Stephenson' obviously named after his designer. They pulled bench-cars and diligences. On the return from Mechelen, the Olifant pulled all 30 cars. By 1840, Ghent, Bruges, Ostend, Antwerp, Mechelen, Brussels and Leuven were connected. The lines that had to reach Liège, Mons and Kortrijk were partially completed. In 1843, when the major East-West/North-South axes were complete, private companies were allowed to construct and use their own railroad systems. These were crucial in the industrialisation of the country.
Dag Joris,Joris schreef:Hallo,Maar heeft die le Belge dan iets te maken met eerste treinen? Of is die echt veel later gebouwd?overweg13 schreef:De drie treinen werden getrokken door de Olifant, de Pijl en de Stephenson.
Sorry dat ik misschien ene beetje veel doorvraag, maar ik wil wat details weten, zodat ik niet te veel moet passen :D .
Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Joris De Mol
De drie eerder genoemde locs waren geïmporteerd uit Engeland (net zoals de drie treinbestuurders trouwens, de allereerste gastarbeiders in België). "Le Belge" was de eerste loc die in België gebouwd werd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De eerste trein.
Bruxelles-Allee-Verte in 't Frans en Brussel-GroenDREEF in het Nederlands.Joris schreef:Hallo,
... tussen Brussel-Groenstraat en Mechelen reed ...
De groenstraat is heel ergens anders gelegen en ik ga in die staat heel toevallig naar de academie nu
