Exit Vennbahn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
enrico8509

Re: Exit Vennbahn

Bericht door enrico8509 »

welke lijnen zijn de vennbahn nu? zijn dit 47, 48 en 49?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Exit Vennbahn

Bericht door gysev »

enrico8509 schreef:welke lijnen zijn de vennbahn nu? zijn dit 47, 48 en 49?
De "echte" Vennbahn was lijn 48 (Aachen-) Raeren - Weismes - Sankt Vith met de verlengingen naar Troisvièrges (L47) en Prüm (L46 die aftakte in Lommersweiler). Alle andere baanvakken worden ook wel eens Vennbahn genoemd maar dat is eigenlijk niet correct :
L47A Born - Vielsalm
L45 Trois Ponts - Weismes
L45A Weywertz - Losheimergraben grens
L49 Welkenraedt - Raeren
L163 Sankt Vith - Gouvy
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Exit Vennbahn

Bericht door msts.be »

Vanwege een post op een buitenlands forum wil ik dit eens bovenhalen.

Dus, in 2008 had Duitsland geen zin om de vroegere bedding op te eisen zodat de exclaves weer verbonden konden worden, en bleef alles bij het oude. Maar nu met de aanleg van de RaVel heb ik een vraag.

Stel, een Duitse fietser is op weg op het Belgische fietspad naar één van de Duitse exclaves (bv. Ruitzhof). Maar die valt of heeft een ongeluk op het Belgische fietspad. Hoe zit dat dan met de verzekering ? Nationaal incident of internationaal incident ? Wat als de fietser niet weet dat dat Belgisch grondgebied is ? Fietspad tri-colore spuiten ? :lol:

Zou men gewoon geen nieuw verdrag kunnen sluiten en heel dat fietspad en de grond eronder overdragen naar Duitsland ? Als tegenprestatie kan Duitsland/NRW het fietspad voor de afschijvingstermijn terugbetalen aan het Waalse Gewest. Grondgebied zou ik niet meer opeisen, zeker in het EU-tijdperk.

Als toetje nog een duidelijk kaartje van de Vennbahn (op Google Maps/Earth staat de Vennbahn-grens niet, een strook van minder dan 3m is te weinig om als grens te kunnen markeren zeker ?):
http://blog.katania.be/2009/11/mapping- ... d-borders/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Exit Vennbahn

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: Zou men gewoon geen nieuw verdrag kunnen sluiten en heel dat fietspad en de grond eronder overdragen naar Duitsland ? Als tegenprestatie kan Duitsland/NRW het fietspad voor de afschijvingstermijn terugbetalen aan het Waalse Gewest. Grondgebied zou ik niet meer opeisen, zeker in het EU-tijdperk.
En waarom zou grondgebied ruilen geen optie zijn? Als alle kaarten toch aangepast moeten worden omdat die enkele km² bedding naar Duitsland gaan kan er toch evengoed enkele km² weide of bos naar België gaan :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Exit Vennbahn

Bericht door kika »

msts.be schreef:Wat als de fietser niet weet dat dat Belgisch grondgebied is ? Fietspad tri-colore spuiten ?
Dat gaat niet werken hé, geen haan ziet het verschil tussen het 'goud' van de Duitse vlag en het 'geel' van een Belgische. Ik stel voor dat je zo'n discussie in de babbelhoek voert. Idealiter zegt de fietser dat gewoon tegen zijn verzekering en die mag het dan allemaal lekker zelf uitzoeken met dan wel de Duitse gemeente die niet goed heeft gesnoeid dan wel de Belgische die het wegdek niet goed heeft onderhouden. En mocht de fietser in kwestie niet weten naar wie hij zijn klachtenbrief moet sturen, kan hij nog altijd terecht in Namen, waar de alleraardigste RAVeL-mensen kantoor houden en hem vast kunnen verderhelpen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Exit Vennbahn

Bericht door am62 »

jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Exit Vennbahn

Bericht door jotie »

Mooi! Weet je toevallig ook hoe het nou zit met de tunnel bij Lengeler? Voor zover ik weet, hoort die nog steeds niet bij het tracé en moet men dus omrijden? Of heeft men daar de afgelopen maanden toch e.e.a. in orde kunnen brengen?

In februari jongstleden zag het er ginds nog zo uit:
Afbeelding Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Exit Vennbahn

Bericht door kika »

Blijvende omleiding daar, omleiding is met een 12% stijging, kwestie van een beetje afwisseling met de rest van het parcours. Is slechts 1,3km omrijden, reden zou de 'umwelt' zijn (geen idee wat precies, vleermuizen misschien?).
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Exit Vennbahn

Bericht door Fabian318 »

Er staat een Duitstalig foto-verhaal op Drehscheibe Online:
deel 1
deel 2
Plaats reactie