"loop naar de pomp!"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jumper

"loop naar de pomp!"

Bericht door jumper »

Hallo,

mss e rare vraag, maar ik heb nog nooit nen dieselloc aan de pomp gezien. Waar worden die 62ers vol getankt?
Toevallig iemand een foto daarvan?
Is da speciale diesel die ze daarin gieten?
Als ik me niet vergis is diesel voor de huisverwarming en diesel voor de camions dezelfde, maar verschillen ze enkel maar op basis van een kleurstof. Zo waren er vroeger Dieselcontroles langs de weg, omdat de ene diesel fiscaal voordeliger is als diegene om mee te rijden, wat voor diesel neemt de NMBS juist af dan?
Want ik kan me voorstellen, zo'n62er, dat moet nogal zuipen, zo'n machien, hoeveel liter kan da meenemen in zijn tank?
Ben nu toch wel kerieus naar die dingen. Alvast bedankt voor hij of zij die mijn vragen beantwoordt :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22557
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

een gemiddelde dieselloc kan tussen de 3000 en 4500 liter bevatten, de meeste baandiesels tanken dagelijks of om de twee dagen een rangeerloc om de 5 a 7 dagen normaal

wat gaat er in de tank ofwel mazout (die van de verwarming dus) ofwel gasoil, dat is vrijwel hetzelfde al is dit net iets dikker (stropiger om het zo te zeggen), sommige zeggen dan toch da da vals is da treinen met de goedkope mogen rijden, echter de reden waarom een auto en vrachtwagen de dure tanken is omdat ze gebruik maken van de openbare weg, en dus extra tax moeten betalen
een landbouwer mag in zijn traktor ook de goedkope tanken als hij daarmee op zijn eigen grondgebied blijft (met gronden gelegen binnen een straal van x km)
Wover

Bericht door Wover »

en qua verbruik: als je weet dat een 41 1l/km zuipt, dan zal dat voor een 62'er wel gemakkelijk het dubbel zijn, zoniet nog meer :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22557
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

schijnt dat een 51 bij normaal gebruikt zowat een 5l/km verbuikte
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Verbruik van een 55er.
In rust. (Losse loc) 3 liter voor 1 kilometer.
In vollast 8 liter voor iedere kilometer.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

logisch als je de cilinderinhoud bekijkt bij die baandiesels , ge kunt er u kop insteken ....
jumper

Bericht door jumper »

HAHA 8liter per kilometer :o wow Das pokkeduur man!

Zijn inderdaad wel dikke cilinderkoppen :) in Salzinnes lagen ze zo op een rijtje, die van een brommer, een auto, ne vrachtwagen, een hlr en een HLD.
Heb er een fotootje van normaal, maar niet hier.
Merci voor de antwoorden é mannen!
jumper

Bericht door jumper »

BTW Waar tanken die juist? kveronderstel dat niet elke depot zo nen silo heeft met 5000 liter naft..

in de havens van Zeebrugge en Antwerpen (aan de bron dus :) ) ? of ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22557
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

antwerpen noord, montzen, hasselt, mol, merelbeke zijn zo al een paar vlaamse steden of gemeenten waar die tanken
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Even aanvullen.
Kinkempois,
Ronet, (Salzinne)
Stockem,
Kortrijk,
Chareloie
Bertrix.
(En ik zal er heus nog wel 1 vergeten zijn. :oops: )
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Pieter

Re: "loop naar de pomp!"

Bericht door Pieter »

jumper schreef: Zo waren er vroeger Dieselcontroles langs de weg, omdat de ene diesel fiscaal voordeliger is als diegene om mee te rijden
Dit gebeurt nog steeds hoor! Vooral bij vrachtwagens dan. Men kan het zelfs zien tot 50 tankbeurten verder of je 'rode diesel' getankt hebt.
Jonathan

Re: "loop naar de pomp!"

Bericht door Jonathan »

Pieter schreef:
jumper schreef: Zo waren er vroeger Dieselcontroles langs de weg, omdat de ene diesel fiscaal voordeliger is als diegene om mee te rijden
Dit gebeurt nog steeds hoor! Vooral bij vrachtwagens dan. Men kan het zelfs zien tot 50 tankbeurten verder of je 'rode diesel' getankt hebt.
Mazoet, geloof ik dat je niet mag tanken. Uitgenomen boeren mogen dat wel (in hun tractoren, hé)
Pieter

Re: "loop naar de pomp!"

Bericht door Pieter »

Jonathan schreef:
Pieter schreef:
jumper schreef: Zo waren er vroeger Dieselcontroles langs de weg, omdat de ene diesel fiscaal voordeliger is als diegene om mee te rijden
Dit gebeurt nog steeds hoor! Vooral bij vrachtwagens dan. Men kan het zelfs zien tot 50 tankbeurten verder of je 'rode diesel' getankt hebt.
Mazoet, geloof ik dat je niet mag tanken. Uitgenomen boeren mogen dat wel (in hun tractoren, hé)
Het mag idd niet, maar er zijn nog steeds controles op... Omdat het nog steeds gebeurt.
Jonathan

Re: "loop naar de pomp!"

Bericht door Jonathan »

Pieter schreef:
Jonathan schreef:
Pieter schreef: Dit gebeurt nog steeds hoor! Vooral bij vrachtwagens dan. Men kan het zelfs zien tot 50 tankbeurten verder of je 'rode diesel' getankt hebt.
Mazoet, geloof ik dat je niet mag tanken. Uitgenomen boeren mogen dat wel (in hun tractoren, hé)
Het mag idd niet, maar er zijn nog steeds controles op... Omdat het nog steeds gebeurt.
Ja, dat klopt, de douane doet dat. Ik heb dat onlangs nog op de TV gezien in 'het leven zoals het is: inspecteurs'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "loop naar de pomp!"

Bericht door Shrek »

Jonathan schreef:Mazoet, geloof ik dat je niet mag tanken. Uitgenomen boeren mogen dat wel (in hun tractoren, hé)
100% zeker dat je het wel mag doen :wink:
op het vliegveld rijden wij rond met auto's met mazout en dat is volledig legaal. Je mag er alleen niet mee op de openbare weg :wink: (die auto's zijn trouwens niet gekeurd of verzekerd maar dat is ook geen probleem)
Plaats reactie