NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Treinen9880 »

16/09/2011

Vanaf half september komen er treinbiljetten van een nieuw type in omloop.

Kleiner, groener en beter beveiligd

Er worden ongeveer 75.000 biljetten per dag uitgegeven. De nieuwe treinbiljetten bieden dan ook tal van voordelen voor het milieu :

Kleiner en dus minder papierverbruik
Gedrukt op recycleerbaar papier
Moderne printers die minder inkt verbruiken
Het nieuwe papier is ook extra beveiligd zodat we heel snel de echtheid van het biljet kunnen controleren.

Overgangsperiode voor Passes en Kaarten

Op 19 september start het proefproject aan de loketten van het station Brussel-Noord voor biljetten en abonnementen. Daarna wordt dit uitgebreid naar de andere stations.

Je biljetten, passes of abonnementen die nog geldig zijn, kunnen zonder probleem verder gebruikt worden.

bron : http://www.b-rail.be/php/news/index.php ... ew&id=1015
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door wbrm »

Mooi, maar koop je online je biljet ben je voor elke persoon een blad kwijt...
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Nils »

Ik snap nog steeds niet waarom men 15/20 jaar geleden van de toen kleine, handig biljetten is overgestapt op het huidige onhandige formaat, met magneetstrip die in Binnenlands verkeer bij mijn weten nooit voor iets zinvol is gebruikt. Dus, leve de vooruitgang; leve biljetten op een iets handiger formaat.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door fets »

Ik ben vandaag al eens gaan kijken naar de loketten in Brussel-Noord, maar zag niets 'nieuw' staan. Ik neem dus aan dat de bestaande printers blijven gebruikt worden?

Mbt online kopen: neem het biljet op je EID, dan hoef je helemaal niets af te drukken!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door dentheo »

Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....
Theo
Groeten vanop de Heide
Darko

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Darko »

dentheo schreef:Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....
Maar je krijgt nog wel een bevestiging per email in geval van een twist ;) dan kan je de mail gebruiken om de boete niet te betalen
Cipallieter

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Cipallieter »

Ik gebruik al geruime tijd de mogelijkheid om een paperless ticket via EID te kopen.
Ik vind het een handige toepassing.
Tot nu toe heb ik 3x een probleem ondervonden (geen e-mail ontvangen).
2x Werd mijn biljet niet aangerekend, 1x kon men niets abnormaals vinden.

Het zou inderdaad handig zijn dat men een extra mogelijkheid zou voorzien waarmee je zou kunnen controleren of alles in orde is.

Hét grootste nadeel zit 'm in het 'knippen' van het kaartje. Dat duurt verschrikkelijk lang. Als er meer reizigers dit zouden gebruiken zouden de treinbegeleiders heel wat minder kaartjes kunnen controleren.

(Overigens 'geniet' ik ook elke keer van de verwonderde blikken van de mede-passagiers wanneer ze merken dat ik mijn identiteitskaart aan de treinbegeleider geef).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door dentheo »

Darko schreef:
dentheo schreef:Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....
Maar je krijgt nog wel een bevestiging per email in geval van een twist ;) dan kan je de mail gebruiken om de boete niet te betalen
Ik moet geen "twist".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Dieselfreak »

Er zijn voordelen aan kleinere biljetten, maar het nadeel is dat je het gemakkelijker kwijt raakt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door msts.be »

Helaas heeft men niet voor dit beter ontwerp gekozen:
http://leenvanseveren.be/ontwerpen/ (bladeren naar NMBS - Fictief treinticket)

De streep had men dan van kleur kunnen veranderen naargelang men een Thalys/Eurostar/ICE/TCV of normaal biljet had. Nu keert men weer terug naar een aftreksel van het vorig ontwerp: die lelijke achtergrond met driehoekjes. Komaan, de beveiliging moest al lang gedaan worden door zo'n hologramstreep, zoals DB al eeuwig doet met zijn ticketten..
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door groentje »

Ik stel me vooral vragen over die 'milieuvriendelijke inkt'. Bedoelen ze dat het thermisch papier wordt? Voor eenmalige kaartjes kan dat nog wel, maar voor de vele passen en andere vervoersbewijzen die wat langer mee moeten gaan, ben ik er toch niet voor te vinden...
Trammist

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Trammist »

Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
Ook de passen gaan op het nieuwe papier, bij mijn weten.

Groetjes,
Rian
Trammist

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door Trammist »

rvdborgt schreef:
Trammist schreef:Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
Ook de passen gaan op het nieuwe papier, bij mijn weten.
Hopelijk maken ze de lijntjes niet nòg korter ('Blankenberge' schrijven vergt wat oefening...).
Ze kunnen de kolom 'dag' laten wegvalen, die heeft m.i. toch geen nut.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET

Bericht door fets »

Trammist schreef:Ze kunnen de kolom 'dag' laten wegvalen, die heeft m.i. toch geen nut.
De dag-kolom is van groot belang om fraude tegen te gaan... van een 6 kan je een 8 maken, maar om van woensdag vrijdag te maken zonder dat het opvalt is veel moeilijker :) Zelfs mijn halftijdse treinkaart had een dag kolom.
Plaats reactie