NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
- Locatie: Aalter
NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
16/09/2011
Vanaf half september komen er treinbiljetten van een nieuw type in omloop.
Kleiner, groener en beter beveiligd
Er worden ongeveer 75.000 biljetten per dag uitgegeven. De nieuwe treinbiljetten bieden dan ook tal van voordelen voor het milieu :
Kleiner en dus minder papierverbruik
Gedrukt op recycleerbaar papier
Moderne printers die minder inkt verbruiken
Het nieuwe papier is ook extra beveiligd zodat we heel snel de echtheid van het biljet kunnen controleren.
Overgangsperiode voor Passes en Kaarten
Op 19 september start het proefproject aan de loketten van het station Brussel-Noord voor biljetten en abonnementen. Daarna wordt dit uitgebreid naar de andere stations.
Je biljetten, passes of abonnementen die nog geldig zijn, kunnen zonder probleem verder gebruikt worden.
bron : http://www.b-rail.be/php/news/index.php ... ew&id=1015
Vanaf half september komen er treinbiljetten van een nieuw type in omloop.
Kleiner, groener en beter beveiligd
Er worden ongeveer 75.000 biljetten per dag uitgegeven. De nieuwe treinbiljetten bieden dan ook tal van voordelen voor het milieu :
Kleiner en dus minder papierverbruik
Gedrukt op recycleerbaar papier
Moderne printers die minder inkt verbruiken
Het nieuwe papier is ook extra beveiligd zodat we heel snel de echtheid van het biljet kunnen controleren.
Overgangsperiode voor Passes en Kaarten
Op 19 september start het proefproject aan de loketten van het station Brussel-Noord voor biljetten en abonnementen. Daarna wordt dit uitgebreid naar de andere stations.
Je biljetten, passes of abonnementen die nog geldig zijn, kunnen zonder probleem verder gebruikt worden.
bron : http://www.b-rail.be/php/news/index.php ... ew&id=1015



Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Mooi, maar koop je online je biljet ben je voor elke persoon een blad kwijt...
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ik snap nog steeds niet waarom men 15/20 jaar geleden van de toen kleine, handig biljetten is overgestapt op het huidige onhandige formaat, met magneetstrip die in Binnenlands verkeer bij mijn weten nooit voor iets zinvol is gebruikt. Dus, leve de vooruitgang; leve biljetten op een iets handiger formaat.
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ik ben vandaag al eens gaan kijken naar de loketten in Brussel-Noord, maar zag niets 'nieuw' staan. Ik neem dus aan dat de bestaande printers blijven gebruikt worden?
Mbt online kopen: neem het biljet op je EID, dan hoef je helemaal niets af te drukken!
Mbt online kopen: neem het biljet op je EID, dan hoef je helemaal niets af te drukken!
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Maar je krijgt nog wel een bevestiging per email in geval van een twistdentheo schreef:Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....

Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ik gebruik al geruime tijd de mogelijkheid om een paperless ticket via EID te kopen.
Ik vind het een handige toepassing.
Tot nu toe heb ik 3x een probleem ondervonden (geen e-mail ontvangen).
2x Werd mijn biljet niet aangerekend, 1x kon men niets abnormaals vinden.
Het zou inderdaad handig zijn dat men een extra mogelijkheid zou voorzien waarmee je zou kunnen controleren of alles in orde is.
Hét grootste nadeel zit 'm in het 'knippen' van het kaartje. Dat duurt verschrikkelijk lang. Als er meer reizigers dit zouden gebruiken zouden de treinbegeleiders heel wat minder kaartjes kunnen controleren.
(Overigens 'geniet' ik ook elke keer van de verwonderde blikken van de mede-passagiers wanneer ze merken dat ik mijn identiteitskaart aan de treinbegeleider geef).
Ik vind het een handige toepassing.
Tot nu toe heb ik 3x een probleem ondervonden (geen e-mail ontvangen).
2x Werd mijn biljet niet aangerekend, 1x kon men niets abnormaals vinden.
Het zou inderdaad handig zijn dat men een extra mogelijkheid zou voorzien waarmee je zou kunnen controleren of alles in orde is.
Hét grootste nadeel zit 'm in het 'knippen' van het kaartje. Dat duurt verschrikkelijk lang. Als er meer reizigers dit zouden gebruiken zouden de treinbegeleiders heel wat minder kaartjes kunnen controleren.
(Overigens 'geniet' ik ook elke keer van de verwonderde blikken van de mede-passagiers wanneer ze merken dat ik mijn identiteitskaart aan de treinbegeleider geef).
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ik moet geen "twist".Darko schreef:Maar je krijgt nog wel een bevestiging per email in geval van een twistdentheo schreef:Maar dan heb je niets in "handen" mij niet gezien....dan kan je de mail gebruiken om de boete niet te betalen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Er zijn voordelen aan kleinere biljetten, maar het nadeel is dat je het gemakkelijker kwijt raakt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Helaas heeft men niet voor dit beter ontwerp gekozen:
http://leenvanseveren.be/ontwerpen/ (bladeren naar NMBS - Fictief treinticket)
De streep had men dan van kleur kunnen veranderen naargelang men een Thalys/Eurostar/ICE/TCV of normaal biljet had. Nu keert men weer terug naar een aftreksel van het vorig ontwerp: die lelijke achtergrond met driehoekjes. Komaan, de beveiliging moest al lang gedaan worden door zo'n hologramstreep, zoals DB al eeuwig doet met zijn ticketten..
http://leenvanseveren.be/ontwerpen/ (bladeren naar NMBS - Fictief treinticket)
De streep had men dan van kleur kunnen veranderen naargelang men een Thalys/Eurostar/ICE/TCV of normaal biljet had. Nu keert men weer terug naar een aftreksel van het vorig ontwerp: die lelijke achtergrond met driehoekjes. Komaan, de beveiliging moest al lang gedaan worden door zo'n hologramstreep, zoals DB al eeuwig doet met zijn ticketten..
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ik stel me vooral vragen over die 'milieuvriendelijke inkt'. Bedoelen ze dat het thermisch papier wordt? Voor eenmalige kaartjes kan dat nog wel, maar voor de vele passen en andere vervoersbewijzen die wat langer mee moeten gaan, ben ik er toch niet voor te vinden...
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Ook de passen gaan op het nieuwe papier, bij mijn weten.Trammist schreef:Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
Groetjes,
Rian
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
Hopelijk maken ze de lijntjes niet nòg korter ('Blankenberge' schrijven vergt wat oefening...).rvdborgt schreef:Ook de passen gaan op het nieuwe papier, bij mijn weten.Trammist schreef:Ten eerste weet ik niet of thermisch papier zo milieuvriendelijk is (veel chemicalien nodig), en ik vermoed dat men de oude printers gaat behouden voor sommige producten, zoals de Go-/Railpass.
Ze kunnen de kolom 'dag' laten wegvalen, die heeft m.i. toch geen nut.
Re: NIEUWE LAY-OUT VAN JE TREINBILJET
De dag-kolom is van groot belang om fraude tegen te gaan... van een 6 kan je een 8 maken, maar om van woensdag vrijdag te maken zonder dat het opvalt is veel moeilijkerTrammist schreef:Ze kunnen de kolom 'dag' laten wegvalen, die heeft m.i. toch geen nut.
