'Verborgen' ruimte Brussel-Centraal
'Verborgen' ruimte Brussel-Centraal
Talloze keren ben ik in Brussel-Centraal al voorbij een dubbele deur gelopen met daarboven het Belgisch wapenschild. En al evenveel keren heb ik me afgevraagd wat er zich achter die deur bevindt. Lang heb ik gedacht dat daar die fameuze Hortazaal zich bevond (waar ik bestaan dus nog wel van wist), maar zoals iedereen intussen wel weet ligt die aan het Spanjeplein. Maar wat zit er dan wel achter die deur? Een ordinair borstelkot of iets anders? Wie helpt? Mocht iemand een website of boek kennen met de bouwplannen van het Centraal Station: ook zeer welkom.
Re: 'Verborgen' ruimte Brussel-Centraal
dat was de wachtzaal voor de koning, zover ik weet is die zaal gesneuveld met de huidige verbouwingen en renovatie van het station. Langs daar kan je nu naar de nieuwe ingang van het station met idem winkelruimte. Heel die oude ruimte is nu vrij toegankelijk.
-
ik weet nog dat ik ooit met een evenement (XX jaar NZ verbinding dacht ik) door allerlei onbekende geheime tunnels en zalen bij het centraal station ben gelopen 

dat zijn die zelfde ruimtes die ze nu terug open gemaakt hebben als nieuwe toegang kant grote markt.
De Koninklijke wachtzaal is nog altijd iets totaal anders dan die Hortagalerij he. Ik heb die deur al zien openstaan en ik denk niet dat er daar al iets is veranderd. Dat is inderdaad aan de winkelruimte aan de trappen van de uitgang Putterij, maar daarachter zijn geen winkels. Die plaats is ook niet echt publiek toegankelijk.
zover ik weet is in geen enkel station van Brussel (zuid, centraal en noord) de functie van wachtzaal meegegeven aan die ruimtes.
Brussel noord = huidige B8
Brussel zuid = aangepast tot ontvangstlokaal (al is er niet zo heel veel aangepast)
Brussel centraal (zover ik weet is zelfs het wapenschild al verwijderd toen ik er de laatste keer langs kwam en aan de uitgang putterij ligt nu wel degelijk een klein winkelcentrum (nog niet alle panden zijn in gebruik)). Ik zal zo snel als mogelijk er nog is langsgaan ter controle.
Brussel noord = huidige B8
Brussel zuid = aangepast tot ontvangstlokaal (al is er niet zo heel veel aangepast)
Brussel centraal (zover ik weet is zelfs het wapenschild al verwijderd toen ik er de laatste keer langs kwam en aan de uitgang putterij ligt nu wel degelijk een klein winkelcentrum (nog niet alle panden zijn in gebruik)). Ik zal zo snel als mogelijk er nog is langsgaan ter controle.
-
ik heb ooit eens een rondleiding in het eurostar zone van FBMZ gekregen, en daar is wel een wachtzaal voor de koning (en andere heel belangrijke personen)
ik kon er wel niet in kijken want zijn badge werkte niet op die deur

ik kon er wel niet in kijken want zijn badge werkte niet op die deur

Dat is de VIP ruimte die is voor alle staatshoofden en andere hoge pieten voorzien. Is dus geen wachtzaal specifiek voor de koning zoals die er vroeger wel waren.
Ik passeer daar elke werkdag bijna, ja er zijn daar winkels aan Putterij maar achter die Koninklijke wachtzaal niet. Die wachtzaal is misschien niet meer in gebruik maar verre van publiek toegankelijk. Het wapenschild hangt er dacht ik ook nog.
Het heeft enige tijd geduurd, maar intussen heb ik toch enkele foto's gevonden van de Koninklijke salon, ontworpen door Maxime Brunfaut - de architect die het door Victor Horta begonnen werk afmaakte, en in Brussel en omstreken nog heel veel fraaie modernistische architectuur heeft neergepoot (waaronder de oude terminal van de nationale luchthaven, het station Brussel-Congres en het sanatorium van Tombeek).
Nu nog achterhalen wat de huidige toestand is, en een zicht krijgen op de inplanting ervan binnen het gebouw. Het is gelukkig beschermd, dus in beginsel zou het er nog net zo moeten uitzien zoals op deze (ingescande) foto's uit de jaren '60. Maar u begrijpt, dames en heren, dat ik hier recente en liefst eigen kleurfoto's van wil kunnen tonen
Weet toevallig iemand wie verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het beheer? De dienst 'historisch patrimonium', of is dat enkel voor rollend/'tastbaar' materieel?

sorry, ben er wat laat mee, maar de loge was nog eens geopend op 20 oktober.
Misschien héél af en toe nog eens open voor publiek
Luckas Vander Taelen en Dr. Kloot Per W presenteren Verosjekes van oever 't woter.('Verhaaltjes van de overkant van de Dender') in een regie van Walter Janssens.
Dit op een wel heel speciale lokatie namelijk De Koninklijke Loge in het Centraal Station. Het is één van die mytische plekken waarvan velen al gehoord hebben, maar die nog weinigen echt gezien hebben. Ze is nog maar zelden voor het publiek opengesteld. De voorstelling van Luckas Vander Taelen biedt u een uitzonderlijke kans om U even koning te wanen terwijl u in uw hoogst eigen royale loge op uw trein wacht.
Aalsterse Brusselaar of Brusselse Aalstenaar Luckas Vander Taelen brengt samen met Dr. Kloot Per W Verosjekes van oever 't woter ('Verhaaltjes van de overkant van de Dender'), in een regie van Walter Janssens.
Het belooft een pittige monoloog te worden in het Aalsters. Vander Taelen neemt ons mee op een bijzondere ontdekkingstocht op de mythische rechteroever in Aalst. Samen met muzikale coryfee Dr. Kloot Per W keren we terug naar een tijd waarin het voor de jonge Vander Taelen nog allemaal moest gebeuren
Misschien héél af en toe nog eens open voor publiek
Luckas Vander Taelen en Dr. Kloot Per W presenteren Verosjekes van oever 't woter.('Verhaaltjes van de overkant van de Dender') in een regie van Walter Janssens.
Dit op een wel heel speciale lokatie namelijk De Koninklijke Loge in het Centraal Station. Het is één van die mytische plekken waarvan velen al gehoord hebben, maar die nog weinigen echt gezien hebben. Ze is nog maar zelden voor het publiek opengesteld. De voorstelling van Luckas Vander Taelen biedt u een uitzonderlijke kans om U even koning te wanen terwijl u in uw hoogst eigen royale loge op uw trein wacht.
Aalsterse Brusselaar of Brusselse Aalstenaar Luckas Vander Taelen brengt samen met Dr. Kloot Per W Verosjekes van oever 't woter ('Verhaaltjes van de overkant van de Dender'), in een regie van Walter Janssens.
Het belooft een pittige monoloog te worden in het Aalsters. Vander Taelen neemt ons mee op een bijzondere ontdekkingstocht op de mythische rechteroever in Aalst. Samen met muzikale coryfee Dr. Kloot Per W keren we terug naar een tijd waarin het voor de jonge Vander Taelen nog allemaal moest gebeuren