Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Hallo,
Ik ben absoluut een leek op het gebied van treinvervoer. Ik ben van plan begin juli met de trein naar Mulhouse te gaan. Er zijn 3 rechtstreekse lijnen van Brussel (IC of EC) per dag.
Kan iemand mij de volgende inlichtingen geven :
- wat is het verschil tussen 1ste en 2de klas (prijsverschil is ongeveer 30 €)?
- op de b-rail site wordt aangeraden te reserveren. Zal ik dus ook doen. Gebeurt de reservatie in het algemeen of wordt er een plaats vastgelegd? En indien zo, kan men kiezen of men bv vooraan, in het midden of achteraan zit?
- Kan men deze reservatie nog wijzigen, indien men bv een volgende trein wenst te nemen?
Hartelijk dank bij voorbaat
Bob
Ik ben absoluut een leek op het gebied van treinvervoer. Ik ben van plan begin juli met de trein naar Mulhouse te gaan. Er zijn 3 rechtstreekse lijnen van Brussel (IC of EC) per dag.
Kan iemand mij de volgende inlichtingen geven :
- wat is het verschil tussen 1ste en 2de klas (prijsverschil is ongeveer 30 €)?
- op de b-rail site wordt aangeraden te reserveren. Zal ik dus ook doen. Gebeurt de reservatie in het algemeen of wordt er een plaats vastgelegd? En indien zo, kan men kiezen of men bv vooraan, in het midden of achteraan zit?
- Kan men deze reservatie nog wijzigen, indien men bv een volgende trein wenst te nemen?
Hartelijk dank bij voorbaat
Bob
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
In eerste klas hebt u wat meer ruimte (zetelopstelling 2 + 1 i.p.v. 2 + 2 en grotere afstand tussen de zetels) en is het gewoonlijk rustiger.
Reserveren lijkt me op die route niet nodig, tenzij op bijzonder drukke vakantiedagen.
Reserveren betekent dat u een specifieke plaats toegewezen wordt; ik denk dat u kunt kiezen tussen 'gangplaats' of 'raamplaats' en misschien ook het type rijtuig ('coach' of rijtuig met gescheiden compartimenten, als tenminste die twee types van rijtuigen in de trein meerijden).
Reserveren kost slechts 4 euro, kan zeker gewijzigd worden vóór het vertrek, en als u toch een andere trein neemt is het geen groot verlies.
Paul
Reserveren lijkt me op die route niet nodig, tenzij op bijzonder drukke vakantiedagen.
Reserveren betekent dat u een specifieke plaats toegewezen wordt; ik denk dat u kunt kiezen tussen 'gangplaats' of 'raamplaats' en misschien ook het type rijtuig ('coach' of rijtuig met gescheiden compartimenten, als tenminste die twee types van rijtuigen in de trein meerijden).
Reserveren kost slechts 4 euro, kan zeker gewijzigd worden vóór het vertrek, en als u toch een andere trein neemt is het geen groot verlies.
Paul
Laatst gewijzigd door Paul op 16 jun 2009, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Ik heb zelf niet gereserveerd op aanraden van Rian, en het was ook zeker niet nodig voor de EC Jean Monnet. Wel is eerste klas het overwegen waard, de beenruimte in sommige Corails, de Franse rijtuigen die vaak meerijden, is gewoon veel te krap bemeten. De Zwitserse EC-rijtuigen zijn wel een heel stuk gerieflijker.
1 opmerking, toch: als je gewoon bent met TGV, Thalys of ICE mee te reizen, of in Duitsland, waar er wel steeds een minibar of restowagen meerijdt, geen van deze EC's is daarmee uitgerust, spijtig genoeg. Normaal heb je wel tijd om in Luxemburg even het station in te lopen, maar je voorziet toch best enige mondvoorraad.
1 opmerking, toch: als je gewoon bent met TGV, Thalys of ICE mee te reizen, of in Duitsland, waar er wel steeds een minibar of restowagen meerijdt, geen van deze EC's is daarmee uitgerust, spijtig genoeg. Normaal heb je wel tijd om in Luxemburg even het station in te lopen, maar je voorziet toch best enige mondvoorraad.
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
De "EC" treinen op Brussel - Basel verdienen al lang de naam EC niet meer. Dat er op een dergelijke lange afstands trein geen catering is, is bedroevend.groentje schreef:Ik heb zelf niet gereserveerd op aanraden van Rian, en het was ook zeker niet nodig voor de EC Jean Monnet. Wel is eerste klas het overwegen waard, de beenruimte in sommige Corails, de Franse rijtuigen die vaak meerijden, is gewoon veel te krap bemeten. De Zwitserse EC-rijtuigen zijn wel een heel stuk gerieflijker.
1 opmerking, toch: als je gewoon bent met TGV, Thalys of ICE mee te reizen, of in Duitsland, waar er wel steeds een minibar of restowagen meerijdt, geen van deze EC's is daarmee uitgerust, spijtig genoeg. Normaal heb je wel tijd om in Luxemburg even het station in te lopen, maar je voorziet toch best enige mondvoorraad.
In de TGV's is het iets beter (als de bar niet uitverkocht is). De DB en de SBB echter zorgen veel beter voor de inwendige reiziger. Het ICE restaurant steekt met koppen en schouders boven wat de SNCF op haar TGV's aanbied uit, en de SBB heeft tegenwoordig op alle ICs weer een restauratiewagen. Wegens gebrek aan een restauratiewagen is overigens de EC Vauban in Zwitserland tot IR gedegradeert...
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
in belgie zijn ze tegenwoordig als INT aangegeven
de bar van de statens jarnvagar vind ik wel goed, en in oost europa zijn ze ook wel tof, vooral de prijzen
in de vauban werd vorig jaar een I6 compartiment gereserveerd, en op het briefje stond: MINIBAR
het moet er dus wel ingezeten hebben 
de bar van de statens jarnvagar vind ik wel goed, en in oost europa zijn ze ook wel tof, vooral de prijzen

in de vauban werd vorig jaar een I6 compartiment gereserveerd, en op het briefje stond: MINIBAR



Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Hallo,
Heden ten dage rijdt er nog steeds een minibar mee in de INT Vauban en de INT Iris, maar enkel op het Zwitserse deel...
Groeten,
Joris De Mol
Heden ten dage rijdt er nog steeds een minibar mee in de INT Vauban en de INT Iris, maar enkel op het Zwitserse deel...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Hartelijk dank voor de inlichtingen, zo kan ik het me al wat beter voorstellen.
Toch nog een vraagje, hoe is de "plattegrond" van bv de Iristrein? Zitten vooraan alle klas 1 wagons en daarachter alle klas 2 wagons, of is er een afwisseling? Kwestie van de bereikbaarheid voor het in- en uitstappen.
Dank bij voorbaat.
Toch nog een vraagje, hoe is de "plattegrond" van bv de Iristrein? Zitten vooraan alle klas 1 wagons en daarachter alle klas 2 wagons, of is er een afwisseling? Kwestie van de bereikbaarheid voor het in- en uitstappen.
Dank bij voorbaat.
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
De eerste klasse zit (doorgaans) aan de trappen, dus redelijk in het midden. Mensen die eerste betalen willen niet moe worden, hé
En ja, ik rij ook af en toe eerste klasse

En ja, ik rij ook af en toe eerste klasse

Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
IRIS richting Mulhouse:
LOC + Belgisch rijtuig 2de klasse (met zijgang) + 3 Zwitserse rijtuigen 2de klasse (middengang) + 2 Zwitserse rijtuigen 1ste klasse (middengang)
LOC + Belgisch rijtuig 2de klasse (met zijgang) + 3 Zwitserse rijtuigen 2de klasse (middengang) + 2 Zwitserse rijtuigen 1ste klasse (middengang)
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Nog een vraagje : Met de warmte dezer dagen, is er stelselmatig airco voorzien in de Iris trein en werkt die naat behoren?
Dank bij voorbaat.
Dank bij voorbaat.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
ja, in de I6 rijtuigen kun je de airco zelf regelen.
In de sbb en corail rijtuigen gebeurt dit automatisch
In de sbb en corail rijtuigen gebeurt dit automatisch

Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Voor de geïnteresseerden, ik heb hier de samenstelling van EC Vauban, EC Iris en EC Jean Monnet van gisteren.
EC 91 Vauban
61 88 1270654-5
61 85 2090256-9
61 85 2090259-7
61 85 2090252-8
61 85 1090203-3
61 85 1090207-4
61 85 2090255-6
Voor wie dit Chinees is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC
Daaruit kan je besluiten dat er 1 1eklasserijtuig meerijdt, dat er 1 Belgisch rijtuig meerijdt (de rest zijn Zwitsers), de maximumsnelheid 160 is (de Zwitsers kunnen 200, de Belg 160) en dat je het krapst zit in het Belgisch rijtuig. Doe nu zelf de oefening voor:
EC 97 Iris
61 88 2170645-3
61 85 2090202-3
61 85 2090288-2
61 85 2090246-0
61 85 1090209-0
61 85 1090200-9
EC 296 Jean Monnet
61 87 1090503-4
61 87 2190604-7
61 87 2190610-4
61 87 2190603-9
61 87 2190602-1
61 87 2190600-5
61 87 3092116-9
61 87 8292002-8
EC 91 Vauban
61 88 1270654-5
61 85 2090256-9
61 85 2090259-7
61 85 2090252-8
61 85 1090203-3
61 85 1090207-4
61 85 2090255-6
Voor wie dit Chinees is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC
Daaruit kan je besluiten dat er 1 1eklasserijtuig meerijdt, dat er 1 Belgisch rijtuig meerijdt (de rest zijn Zwitsers), de maximumsnelheid 160 is (de Zwitsers kunnen 200, de Belg 160) en dat je het krapst zit in het Belgisch rijtuig. Doe nu zelf de oefening voor:
EC 97 Iris
61 88 2170645-3
61 85 2090202-3
61 85 2090288-2
61 85 2090246-0
61 85 1090209-0
61 85 1090200-9
EC 296 Jean Monnet
61 87 1090503-4
61 87 2190604-7
61 87 2190610-4
61 87 2190603-9
61 87 2190602-1
61 87 2190600-5
61 87 3092116-9
61 87 8292002-8
Re: Inlichtingen gevraagd IC (EC) trein naar Mulhouse
Kan ik ergens (parking) een korte tijd (20 minuten) mijn auto kwijt om de reizigers af te zetten voor de trein naar Mulhouse in Brussel Noord?
Dank bij voorbaat
Dank bij voorbaat