TSO theoreisch of TSO technisch ?
TSO theoreisch of TSO technisch ?
om TB te zijn heb je dan TSO theoreisch nodig om tb te worden of TSO technisch ?
Re: TSO theoreisch of TSO technisch ?
geef eens een voorbeeld van TSO theoretisch ??? IW ?mikes2 schreef:om TB te zijn heb je dan TSO theoreisch nodig om tb te worden of TSO technisch ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
om TB te worden bij de nmbs is het vrij eenvoudig voor de tso diploma's komen volgende richtingen in aanmerking
elektriciteit
elektronica
elektromechanica
mechanica
of zoals het staat op de site van de nmbs:
Een diploma van algemeen hoger secundair onderwijs of een diploma van hoger technisch secundair of beroepsonderwijs (7 jaar), behaald in de studiegroepen mechanica, elektriciteit, elektromechanica of elektronica (of gelijkwaardig) OF
een bewijsstuk of attest van slagen afgeleverd door het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lessen, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd aan één van de hierboven vermelde diploma's.
elektriciteit
elektronica
elektromechanica
mechanica
of zoals het staat op de site van de nmbs:
Een diploma van algemeen hoger secundair onderwijs of een diploma van hoger technisch secundair of beroepsonderwijs (7 jaar), behaald in de studiegroepen mechanica, elektriciteit, elektromechanica of elektronica (of gelijkwaardig) OF
een bewijsstuk of attest van slagen afgeleverd door het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lessen, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd aan één van de hierboven vermelde diploma's.
Hallo,
hier heb ik een GROOT probleem, nl.: ik heb TSO gedaan maar handel (theoretisch dus...) => aanvraag gedaan maar dit diploma wordt GEWEIGERD.
Nu kan ik geen TB worden, maar er zijn wel enkele oplossingen voorhanden, maar toch vind ik dit pure discriminatie daar de richtingen ASO ook PUUR THEORETISCH zijn, zoals handel maar die worden wel aanvaard...
Wat is in godsnaam het verschil tussen TSO theoretisch en ASO dat zowieso theoretisch is
Zij hebben toch ook nooit enige technische opleidingen of vakken gehad zoals elektronica of mechanica
Waarom dan een verschil maken tussen beiden
Ik heb de tabellen van de vereiste diploma's per functie bij de NMBS in handen gekregen van een bevriend TB, enkel handel word als TSO-richting niet aanvaard, alle andere wel
Er zijn een heleboel mensen in m'n (directe) omgeving die ondertussen op de hoogte zijn van dit probleem, ze reageren compleet verslagen, ze snappen gewoonweg niet waarom dat diploma dat ik nu heb geweigerd word.
Ze wisten dat ik enorm graag TB zou willen worden en dan komt dit, maar zoals ik reeds zei, er zijn welliswaar enkele oplossingen maar deze vergen dan weer zoveel tijd meer om dan effectief tot functie TB opgeleid te kunnen worden.
Een enorm spijtige zaak maar de logica is echt wel ver zoek (zoals meestal bij de NMBS
) in deze tijden, veel technische dingen komen niet meer te pas bij de (nieuwere generaties) treinen. Nu werkt je materieel of het werkt niet.
grtz,
Jonas
(moest er ff uit, dit kan eventueel een hint zijn voor de mensen die nog hun diploma moeten behalen
)
hier heb ik een GROOT probleem, nl.: ik heb TSO gedaan maar handel (theoretisch dus...) => aanvraag gedaan maar dit diploma wordt GEWEIGERD.

Nu kan ik geen TB worden, maar er zijn wel enkele oplossingen voorhanden, maar toch vind ik dit pure discriminatie daar de richtingen ASO ook PUUR THEORETISCH zijn, zoals handel maar die worden wel aanvaard...

Wat is in godsnaam het verschil tussen TSO theoretisch en ASO dat zowieso theoretisch is

Zij hebben toch ook nooit enige technische opleidingen of vakken gehad zoals elektronica of mechanica

Waarom dan een verschil maken tussen beiden

Ik heb de tabellen van de vereiste diploma's per functie bij de NMBS in handen gekregen van een bevriend TB, enkel handel word als TSO-richting niet aanvaard, alle andere wel

Er zijn een heleboel mensen in m'n (directe) omgeving die ondertussen op de hoogte zijn van dit probleem, ze reageren compleet verslagen, ze snappen gewoonweg niet waarom dat diploma dat ik nu heb geweigerd word.

Ze wisten dat ik enorm graag TB zou willen worden en dan komt dit, maar zoals ik reeds zei, er zijn welliswaar enkele oplossingen maar deze vergen dan weer zoveel tijd meer om dan effectief tot functie TB opgeleid te kunnen worden.

Een enorm spijtige zaak maar de logica is echt wel ver zoek (zoals meestal bij de NMBS

grtz,
Jonas
(moest er ff uit, dit kan eventueel een hint zijn voor de mensen die nog hun diploma moeten behalen

er zijn veel meer tso afdelingen dan handel die men niet wil aanvaarden. Zoals hout, bouw, drukkerij en nog ettelijke andere richtingen die ook TSO zijn en niet aanvaard worden.
Niet elke aanwervingsronde liet ook ASO-afgestudeerden toe tot de opleiding voor treinbestuurder, hoor. Dat dat nu wel is, en met bepaalde technische richtingen niet, mag ouderwets zijn, en niet helemaal correct, maar in de perceptie is ASO nog altijd beter, en zijn ASO-ers beter beslagen om een bepaalde opleiding aan te vatten. Niet alleen de NMBS leidt aan een dergelijke diplomafetisj...
inderdaad, men gaat er gewoon vanuit dat mensen die aso gedaan hebben de nieuwe ongekende leerstof snel kunnen leren en beheersen om de opleiding tot een goed einde te brengen en daarom laat men ze toe.
Dat maakt die anderen van TSO cru gezegd "dom"?Steven schreef:inderdaad, men gaat er gewoon vanuit dat mensen die aso gedaan hebben de nieuwe ongekende leerstof snel kunnen leren en beheersen om de opleiding tot een goed einde te brengen en daarom laat men ze toe.
Ik dacht het niet, ASO, TSO, BSO of what ever, maakt niet uit, de 1 is beter met het hoofd, de andere met de praktische kant.
Ik denk dat er in TSO handel soms slimmere mensen tussenzitten dan enkelen uit het ASO, omgekeerd natuurlijk ook, het cliché.
Mja, als m'n zich aan cliché's vasthoud is men niet goed bezig, ik kan denk ik evengoed die ongekende leerstof snel beheersen zoals een ASO'er.
Achja, het gaat er eigenlijk niet om of je de leerstof snel kunt beheersen maar of je ze kunt beheersen.
Iemand met een bepaald interesseveld die weet wat hij/zij wilt kan soms beter scoren dan iemand uit ASO.
Waar een wil is, is een weg zeggen ze toch? Dit is toch een gezegde dat als waar mag omschreven worden denk ik...
Als je iets wil, dan lukt het praktisch altijd, je kan misschien wat meer moeite hebben met iets, maar het zal je toch lukken.
Je hebt gelijk, maar onze maatschappij heeft nu eenmaal en diplomafetisj, en het watervaldenken is nog steeds springlevend, spijtig genoeg. De spoorwegen vormen daar geen uitzondering op.
-
gadverdamma
ik doe nu toerisme, waarschijnlijk kan ik dus ook geen TB meer worden (niet dat ik dat van plan was
)

Er is altijd een achterpoortje, wie al werknemer is van de NMBS kan zonder diplomavereisten meedoen aan de proeven. Een collega O/STCH heeft het op die manier geprobeerd. Hij is schilder van opleiding, en kon niet rechtstreeks inschrijven voor treinbestuurder, maar als O/STCH kon hij zich wel inschrijven.
Als je per sé TB wilt worden kan dat, namelijk in de privéswfjvh schreef:Dat maakt die anderen van TSO cru gezegd "dom"?Steven schreef:inderdaad, men gaat er gewoon vanuit dat mensen die aso gedaan hebben de nieuwe ongekende leerstof snel kunnen leren en beheersen om de opleiding tot een goed einde te brengen en daarom laat men ze toe.
Ik dacht het niet, ASO, TSO, BSO of what ever, maakt niet uit, de 1 is beter met het hoofd, de andere met de praktische kant.
Ik denk dat er in TSO handel soms slimmere mensen tussenzitten dan enkelen uit het ASO, omgekeerd natuurlijk ook, het cliché.
Mja, als m'n zich aan cliché's vasthoud is men niet goed bezig, ik kan denk ik evengoed die ongekende leerstof snel beheersen zoals een ASO'er.
Achja, het gaat er eigenlijk niet om of je de leerstof snel kunt beheersen maar of je ze kunt beheersen.
Iemand met een bepaald interesseveld die weet wat hij/zij wilt kan soms beter scoren dan iemand uit ASO.
Waar een wil is, is een weg zeggen ze toch? Dit is toch een gezegde dat als waar mag omschreven worden denk ik...
Als je iets wil, dan lukt het praktisch altijd, je kan misschien wat meer moeite hebben met iets, maar het zal je toch lukken.

-
of eerst bestuurder rangeringen worden en daarna verder opklimmen 

Awel ja, probleem opgelost!treinbruno schreef:of eerst bestuurder rangeringen worden en daarna verder opklimmen