Station Zeebrugge-Dorp
Station Zeebrugge-Dorp
Is het station Zeebrugge-Dorp definitief gesloten voor reizigersverkeer ?
Het station komt wel nog voor in de reisplanner en op de site hetstation.be, maar er rijden blijkbaar geen treinen meer naar daar.
Het station komt wel nog voor in de reisplanner en op de site hetstation.be, maar er rijden blijkbaar geen treinen meer naar daar.
Re: Station Zeebrugge-Dorp
Is het niet zo dat in juli-augustus er gestopt wordt in Zeebrugge-Strand i.p.v. -Dorp? En dat van september-juni er gestopt wordt in Zeebrugge-Dorp i.p.v. -Strand?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
tijdens de zomermaanden is het enkel zeebrugge strand. De rest van het jaar =
week => dorp
weekend =>strand.
week => dorp
weekend =>strand.
-
Een vreemde situatie. Het zal wel voor de toeristen zijn zeker? Hoever zijn Zeebrugge-Strand en -Dorp trouwens van elkaar verwijderd?
Toch wel enige km. En langs twee verschillende takken in de bundels van Zeebrugge.
Maximaal 1,5 km over de weg, als ik de situatie op Google Maps bekijk.groentje schreef:Toch wel enige km.
Groetjes,
Rian
De NMBS wou al in 2001 het station Zeebrugge-Dorp eigenlijk sluiten.Hogersluys schreef:Een vreemde situatie. Het zal wel voor de toeristen zijn zeker? Hoever zijn Zeebrugge-Strand en -Dorp trouwens van elkaar verwijderd?
Omdat volgens het beheerscontract tussen de Staat en de NMBS echter geen enkel station mag "worden geschrapt zonder akkoord van de Minister tot wiens bevoegdheden het spoorvervoer behoort", waarbij "het aan de Minister voorgelegd dossier zal vergezeld zijn van het voorafgaand advies van het Raadgevend Comité van de Gebruikers", is dit niet gebeurd.
Dat Raadgevend Comité heeft in 2000 een negatief advies gegeven over de mogelijke sluiting.
Vandaar dat men nu met de bizarre situatie zit dat men 2 stations heeft waarvan slechts 1 wordt bediend in bepaalde periodes.
Het stationsgebouw in Zeebrugge-Dorp is wel definitief dicht omdat de NMBS het onverantwoord vond om dit te verwarmen voor 1 bediende.
Ook over het station Zeebrugge-Strand heeft het Raadgevend Comité een negatief rapport uitgebracht.
Met name de bewegwijzering in de buurt van het station is onbestaande.
Zo is er bijvoorbeeld geen enkele wegaanduiding naar de terminal van North Sea Ferries, die zich op loopafstand bevindt van het station, maar door de wirwar van wegen daar, nauwelijks te vinden is.
Ik heb nog een andere vraag over de stations van Zeebrugge. Het is mij op de NMBS-site opgevallen dat je vanaf Zeebrugge-Dorp met de Key Card t/m Brugge kan reizen, maar dat je vanaf Zeebrugge-Strand nergens naartoe mag met de Key Card. Je zou zeggen dat dit een fout is... Weet iemand hier meer over?
In de Algemene Voorwaarden staat Zeebrugge vermeld als Zeebrugge-Strand/Dorp. Je mag naar Brugge, Brugge-Sint-Pieters, Zwankendamme en Lissewege. Er word m.a.w. geen onderscheid gemaakt.FireSea schreef:Ik heb nog een andere vraag over de stations van Zeebrugge. Het is mij op de NMBS-site opgevallen dat je vanaf Zeebrugge-Dorp met de Key Card t/m Brugge kan reizen, maar dat je vanaf Zeebrugge-Strand nergens naartoe mag met de Key Card. Je zou zeggen dat dit een fout is... Weet iemand hier meer over?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13