NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
ik denk niet dat het personeel ooit met die uic nummers zal werken, wegens veel te lang waardoor onhandig. Er is nu al een dubbel gebruik, voor de stuurrijtuigen gebruiken wij ook steeds de nmbs nummer en nooit de uic nummer, beide verschillen meestal lichtjes doordat de cijfers tussenin (in het midden) zelden overeenkomen.
Ook op de locs zullen zowel NMBS nummer (in het groot) als uic nummer (in het klein op dwarsbalk zoals nu reeds bij de HLE18) er enkel voor zorgen dat er steeds met de interne nummers zal gewerkt worden. Tot slot dient het meeste rollend materieel toch enkel voor binnenlands verkeer. Zelfs bij de nieuwe operatoren voor cargo is er een eigen nummersysteem in gebruik (al dan niet als gevolg van een huurovereenkomst).
Ook op de locs zullen zowel NMBS nummer (in het groot) als uic nummer (in het klein op dwarsbalk zoals nu reeds bij de HLE18) er enkel voor zorgen dat er steeds met de interne nummers zal gewerkt worden. Tot slot dient het meeste rollend materieel toch enkel voor binnenlands verkeer. Zelfs bij de nieuwe operatoren voor cargo is er een eigen nummersysteem in gebruik (al dan niet als gevolg van een huurovereenkomst).
Akkoord, dat UIC-nummer is te lang en zal idd nooit courant gebruikt worden. Ook blijft het gewone korte nummer in het groot op het voertuig staan.
Wat ik wou zeggen is dat m.b.v. het UIC nummer misschien wel algemene duidelijkheid zal ontstaan tussen het gebruik van de nummers 75/80/66/08 enerzijds en resp. 08/04/06/?? anderzijds.
Wat ik wou zeggen is dat m.b.v. het UIC nummer misschien wel algemene duidelijkheid zal ontstaan tussen het gebruik van de nummers 75/80/66/08 enerzijds en resp. 08/04/06/?? anderzijds.
die is er nu ook denk ik die duidelijkheid
trouwens ik heb al meerdere ICE-3's gezien waar van de UIc nummer nog amper iets te zien is.
De nummering met de jaartallen is altijd een beetje raar geweest, de nummering met 03 en zo verder verwijst effectief naar hun eigen nummer bestaande uit vier cijfers beginnende met 03XX. logischer kan je niet hebben volgens mij. Nog effe vermelden dat vele klassiekjes nog inwendig hun oud 6 cijferig nummer hebben hangen. Het huidige nr komt er uit. Daar waar ze bij de overgang van 6 naar 3 cijfers gewoon die eerste drie hebben laten vallen en vervangen door een nul die men niet weergeeft.
trouwens ik heb al meerdere ICE-3's gezien waar van de UIc nummer nog amper iets te zien is.
De nummering met de jaartallen is altijd een beetje raar geweest, de nummering met 03 en zo verder verwijst effectief naar hun eigen nummer bestaande uit vier cijfers beginnende met 03XX. logischer kan je niet hebben volgens mij. Nog effe vermelden dat vele klassiekjes nog inwendig hun oud 6 cijferig nummer hebben hangen. Het huidige nr komt er uit. Daar waar ze bij de overgang van 6 naar 3 cijfers gewoon die eerste drie hebben laten vallen en vervangen door een nul die men niet weergeeft.
Ik denk dat uit het aantal keer dat je hierboven je lijstje posste duidelijk blijkt dat die duidelijkheid er nu niet is. Het door elkaar gebruiken van MR75, MS75, AM75, MR75-77, MR08, reeks 08, reeks 800,... (ook door het gegeven nl/fr), idem voor de andere motorstellen (erger voor de klassiekjes) is algemeen.Steven schreef:die is er nu ook denk ik die duidelijkheid
Het viercijferig getal verwijst trouwens nu ook niet altijd naar de 'reeks' zoals jij dat definieert, bv. voor de MR96: dat zou reeks 04 moeten zijn, maar is genummerd 441-490 en 501-570. Tegelijk is er ook de break ('reeks 03'?) met nummers 301-440... Ook niet de volle 100% consequent...
De jaartallen gebruiken ipv de huidige nummers op de voertuigen heeft inderdaad op het eerste gezicht iets onlogisch, maar zoals ook al duidelijk was uit voorgaande discussie zijn er niet genoeg 3-cijferige getallen meer over. Daarom, en ook de verplichte invoer van de UIC-nummers in gedachte nemend, is volgens mij het jaartal gebruiken als reeksnummer geen slecht idee. En de 5-cijferige nummering 08001-08210 en 08501-08595 is ook duidelijk.
Misschien had men nooit die 6-cijferige nummeringen mogen opgeven

OH jawel hoor er komen er een hele hoop vrij, eens de nieuwe stellen binnenkomen is het einde van de 100 en 200 reeks die nu bestaat zo goed als zeker. Die nummers kunnen op slag hergebruikt worden (doen ze nu ook met de reeks 18 voor de locs)
Je hebt met het schrappen van die klassiekjes vrij spel van 001 tot en met 300. Je mist dan welgeteld 5 stellen om de ronde compleet te maken. In het verleden zijn er ook al hernummeringen geweest binnen de motorstellen
Sabenastellen hebben zowel een begincijfer 8 als 5 gekregen (waar ze nu nog zitten), zo zijn er nog andere voorbeelden van stellen die veranderd zijn van nummer vanwege nieuwe aankopen.
Van 001 tot 095 kan men dan al vlot gebruiken voor het GEN, als die er al zijn zal er niet veel overblijven van de oude klassiekjes. Vrij eenvoudig, een desiro is drieledig en een klassiekje tweeledig. Je doet dus altijd winst in treinlengte waardoor de nmbs al extra zitplaatsen kan aanbieden. Ga je nadien verder doornummer zullen er ongetwijfeld nog meer klassiekjes sneuvelen. Zelfs de eerste schijf gemoderniseerde komen misschien in gevaar (die met JH tot 664). Vergeet niet dat er ondertussen ook nog massa's M6'en bijkomen die ook voor extra capaciteit gaan zorgen. Zie naar de nieuwe dienst tussen binche en louvain la neuve waar ze al stellen gaan vervangen.
De mengeling in taalgebruik zal altijd blijven bestaan, simpel om de reden dat de meeste niet weten welke taalversie ze gebruiken.
MS = motorstel
AM = automotrice
AR = autorail
MW = Motowagen
voor de mensen die nog zouden twijfelen
andere zijn er in geslaagd om sommige van die afkortingen te mengen :p
Je hebt met het schrappen van die klassiekjes vrij spel van 001 tot en met 300. Je mist dan welgeteld 5 stellen om de ronde compleet te maken. In het verleden zijn er ook al hernummeringen geweest binnen de motorstellen
Sabenastellen hebben zowel een begincijfer 8 als 5 gekregen (waar ze nu nog zitten), zo zijn er nog andere voorbeelden van stellen die veranderd zijn van nummer vanwege nieuwe aankopen.
Van 001 tot 095 kan men dan al vlot gebruiken voor het GEN, als die er al zijn zal er niet veel overblijven van de oude klassiekjes. Vrij eenvoudig, een desiro is drieledig en een klassiekje tweeledig. Je doet dus altijd winst in treinlengte waardoor de nmbs al extra zitplaatsen kan aanbieden. Ga je nadien verder doornummer zullen er ongetwijfeld nog meer klassiekjes sneuvelen. Zelfs de eerste schijf gemoderniseerde komen misschien in gevaar (die met JH tot 664). Vergeet niet dat er ondertussen ook nog massa's M6'en bijkomen die ook voor extra capaciteit gaan zorgen. Zie naar de nieuwe dienst tussen binche en louvain la neuve waar ze al stellen gaan vervangen.
De mengeling in taalgebruik zal altijd blijven bestaan, simpel om de reden dat de meeste niet weten welke taalversie ze gebruiken.
MS = motorstel
AM = automotrice
AR = autorail
MW = Motowagen
voor de mensen die nog zouden twijfelen

andere zijn er in geslaagd om sommige van die afkortingen te mengen :p
In België zijn er toch geen autorails meer in reguliere dienst?
Autorail en motorwagen zijn inwisselbaar. Origineel waren de autorails enkelvoudige railbusjes, maar zoals je ziet bij de 41 heeft men nu gekozen alle diesels als AR/MW te noemen, al klopt het dus niet helemaal.
men heeft kortweg gekozen voor een vereenvoudiging van gebruikte termen.
Of het een vereenvoudiging is, daar durf ik over discussiëren, motorwagen/autorail staat nu voor iets anders dan wat het zegt. Een motorwagen kan nu uit meerdere 'wagens' bestaan, terwijl dat niet het geval was.
Maar goed, er moest een onderscheid gemaakt worden in tractiewijze, dat is nu op deze wijze gebeurd.
Maar goed, er moest een onderscheid gemaakt worden in tractiewijze, dat is nu op deze wijze gebeurd.
De vroegere gebruikte reeksen zoals de 44 en 45 hadden wel meerdere wagens Soms maar deze waren niet bestendig gekoppeld. Het was daar eerder een soort extra hulp bij grotere drukte.
Dat is toch gewoon de vertaling?groentje schreef:Autorail en motorwagen zijn inwisselbaar. Origineel waren de autorails enkelvoudige railbusjes, maar zoals je ziet bij de 41 heeft men nu gekozen alle diesels als AR/MW te noemen, al klopt het dus niet helemaal.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Die bijwagens vielen wel niet onder de benoeming MW maar hadden hun eigen type en nummering.Steven schreef:De vroegere gebruikte reeksen zoals de 44 en 45 hadden wel meerdere wagens Soms maar deze waren niet bestendig gekoppeld. Het was daar eerder een soort extra hulp bij grotere drukte.
Volgens de juiste betekenis van die benamingen zou een 41 in feite een motorstel moeten heten, maar dan met diesel ipv elektrisch. in België rijden er dus geen echte motorwagens meer in de commerciële dienst.
Volgens de interne gebruikte boeken is het nog steeds
mw : stel met dieselmotor
ms : elektrish aangedreven stel
rekening houdend dat de meeste termen in onze boeken voortkomen uit berichten van de jaren 70 kan je stellen dat deze termen op die manier al wat jaren dienst hebben.
mw : stel met dieselmotor
ms : elektrish aangedreven stel
rekening houdend dat de meeste termen in onze boeken voortkomen uit berichten van de jaren 70 kan je stellen dat deze termen op die manier al wat jaren dienst hebben.
Nieuw materieel invoeren met nummers die nèt vrijgekomen zijn door buitendienststelling (MS62-65 gaan wellicht volledig buiten dienst met de invoering van de Desiro's) lijkt me geen fantastisch idee. De verwarring wat documentatie, archivering, wisselstukken e.d. betreft is gemakkelijk gebeurd. Er bestaan zelfs nu nog documenten van de oude HLE18... En dan zit je nog met de 5 stellen die de breaks 301-305 zouden moeten doen hernummeren...Steven schreef:Van 001 tot 095 kan men dan al vlot gebruiken voor het GEN, als die er al zijn zal er niet veel overblijven van de oude klassiekjes. Vrij eenvoudig, een desiro is drieledig en een klassiekje tweeledig. Je doet dus altijd winst in treinlengte waardoor de nmbs al extra zitplaatsen kan aanbieden. Ga je nadien verder doornummer zullen er ongetwijfeld nog meer klassiekjes sneuvelen. Zelfs de eerste schijf gemoderniseerde komen misschien in gevaar (die met JH tot 664).
Maar goed, ik kan je redeneringen wel min of meer volgen, er valt ook iets voor te zeggen.
Maar hèt grote voordeel van de gekozen nummering van de Desiro's (08001-08210 en 08501-08595) is volgens mij dat er geen dubbele benaming meer zal zijn: MS08 (op basis van jaartal) = MS08 (op basis van nummer). Duidelijker kan niet. En door de 5 cijfers zijn toekomstige hernummeringen meer dan waarschijnlijk uitgesloten (maar zeg nooit nooit...).
Sorry voor de verwarring MR <-> MS, ik ben niet zeker wat het officiële is... motorstel of motorrijtuig...Steven schreef:andere zijn er in geslaagd om sommige van die afkortingen te mengen :p

Wat de oude klassiekjes betreft (AM62-65) zijn er momenteel met zekerheid nog 105 in dienst.
Als dagelijkse pendelaar noteer ik samen met een collega uit Wallonnië alle geziene klassiekjes.
Van de 120 stellen zijn er in de loop der jaren 7 buiten dienst getreden wegens een ongeval.
8 stellen zijn er geschrapt na de komst van de M6-rijtuigen. Enkel diegene met de langste geleden revisie zijn er tussenuit gehaald.
Er zijn aldus al 15 nummers vrijgekomen.
Het is natuurlijk te zien hoe men de schrapping van de klassiekjes verder zal aanpakken. (sedert 2007 zijn er geen meer geschrapt).
Als dagelijkse pendelaar noteer ik samen met een collega uit Wallonnië alle geziene klassiekjes.
Van de 120 stellen zijn er in de loop der jaren 7 buiten dienst getreden wegens een ongeval.
8 stellen zijn er geschrapt na de komst van de M6-rijtuigen. Enkel diegene met de langste geleden revisie zijn er tussenuit gehaald.
Er zijn aldus al 15 nummers vrijgekomen.
Het is natuurlijk te zien hoe men de schrapping van de klassiekjes verder zal aanpakken. (sedert 2007 zijn er geen meer geschrapt).