melle schreef:
Kan iemand mij vertellen wat die pedalen allemaal betekenen?
Hetzelfde als pedalen in een auto.
Dan moet je toch een heel speciale auto hebben om daar een dodemanspedaal in te hebben!
Links is dus de dodemanspedaal. Bij de Brusselse PCC's moet die continu tot ongeveer 3/4e ingedrukt worden, niet zeker hoe het zit met een Antwerpenaar. In het midden de rem: bij de Brusselse PCC's de elektrische rem bij normaal indrukken en railrem bij heel diep indrukken (noodremming). Rechts de tractiepedaal.
dat staat er toch duidelijk, een dodemans pedaal heb je in twee versies
driestanden
tweestanden
de drie standen heeft dus drie niveaus
boven = de stand bij niet gebruikte stuurpost of keerrichting op 0 (voor wat treinen betreft toch)
tussenstand = de houding tijdens het rijden
onderste stand = herbewapenen. Deze stand gebruik je elke minuut (bij treinen, bij nieuwere types is die reeds alle 30 sec).
tweestanden waakinrichting
tijdens de rit induwen en als de zoemer gaat (na een minuut) effe loslaten en terug induwen.
in beide gevallen is er ook steeds een controle op het in de juiste stand houden van de pedaal ook dan gaat er een zoemer die bij niet tijdige reactie een noodremming veroorzaakt.
De uitleg van Steven klopt, buiten dat trams een constante dodeman hebben ipv een intermitterende (om er even enkele Nederlandse termen bij te halen.)
Treinen hebben een intermitterende, die je om de zoveel tijd moet indrukken/loslaten en terugzetten. Trams werken met een constante, die je steeds in het midden of helemaal ingedrukt (type-afhankelijk) moet houden. Een beweging om de zoveel tijd is hierbij niet nodig.
Bartjedj schreef:De uitleg van Steven klopt, buiten dat trams een constante dodeman hebben ipv een intermitterende (om er even enkele Nederlandse termen bij te halen.)
Treinen hebben een intermitterende, die je om de zoveel tijd moet indrukken/loslaten en terugzetten. Trams werken met een constante, die je steeds in het midden of helemaal ingedrukt (type-afhankelijk) moet houden. Een beweging om de zoveel tijd is hierbij niet nodig.
In moderne lagevloertrams is het nog anders: meestal is er enkel een detectie op de manipulator (tractie-/remhendel). Het volstaat dus om de manipulator aan te raken. Bij loslaten treedt na een paar waarschuwingssignalen dan een automatische remming op.
melle schreef:
Kan iemand mij vertellen wat die pedalen allemaal betekenen?
Hetzelfde als pedalen in een auto.
Worden overigens alle trams in België met de voeten bedient? In Duitsland en Zwitserland gebruikt men in de regel handbediening, met zelfs in de nieuwste trams een kanjer van een "stuur"wiel...
hangt er een beetje vanaf over welke trams je het hebt. De nieuwe Brusselse trams zijn alvast met de hand zover ik gezien heb. Oudere trams hebben dan weer pedalen om het met de voet te doen.
Bartjedj schreef:Handbediening is redelijk modern. Oudere modellen trams hebben pedalen.
Eigenlijk is handbediening juist ouderwets. In het begin werden trams zoals treinen bestuurd, en in sommige landen is dat nog steeds zo. Zelfs moderne trams in Zwitserland hebben een wiel voor tractie en een hendel voor de luchtdrukrem, net als een trein...
De PCC's waren eigenlijk hun tijd op een pak gebieden ver vooruit. Het was een door en door mondern ontwerp, waar goed over nagedacht was. Kan men heden ten dage nog steeds wat van leren.
Kan iemand mij vertellen wat die pedalen allemaal betekenen?
De uitleg van MIVB-reiziger klopt.
Dodemanspedaal moet altijd helemaal ingedrukt worden en blijven bij tractie.
Niemand heeft echter al gezegd wat dat kleine pedaaltje is (tweede van links).
Dat is een knop die wordt ingedrukt bij een noodsituatie zoals een overval.
Vanaf dan kan de dispatching alles horen wat in de tram wordt gezegd en wordt het andere radioverkeer onderdrukt.