Fles' Belse Bordjesvierdaagse

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Fles

Fles' Belse Bordjesvierdaagse

Bericht door Fles »

Komende zaterdag begint mijn Vierdaagse. Als dit allemaal lukt kunnen we langzaamaan eens gaan denken aan het afronden van België en daarmee de hele Benelux. Dat zou toch wel eens tijd worden :)

Zaterdag 25 juli
Vroeg weg van huis, voor een rit van 634 km waarbij 29 nieuwe stations aangedaan worden. De rit voert hoofdzakelijk door West-Vlaanderen, o.a. langs de fraaie kustplaats De Panne. Overnacht wordt in Kortrijk.

Zondag 26 juli
Ontbijt zit niet inbegrepen bij de overnachting in de Jeugdherberg, en dat is maar goed ook, iets na 8 uur zit ik alweer op de baan voor een intensieve rit door Wallonië. Langs 465 km spoor zullen niet minder dan 56 nieuwe stations aangedaan worden, waaronder ook Pécrot, u allen welbekend.

Maandag 27 juli
Maandag moet er natuurlijk gewoon gewerkt worden, tot 17 uur. Daarna ligt er nog één lijntje binnen bereik waar alleen doordeweeks treinen komen. Het is lijn 52 tussen Antwerpen en Puurs. Met een half uur kering op Ruisbroek-Sauvegarde zal ook deze rit weer goed zijn voor een locatiefilmpje. 446 km, 6 nieuwe stations.

Woensdag 29 juli
Na de rustdag (of ja, de eens-zien-wat-er-nu-weer-allemaal-mis-gaat-op-kantoor-dag) is het tijd voor de afsluitende Koninginnerit. De laatste twee lijntjes in het oosten van België worden afgewerkt, waarbij zelfs een bezoek aan het Groothertogdom Luxemburg niet geschuwd wordt. Weliswaar worden er niet meer dan 11 nieuwe stations aangedaan, maar met 902 km is dit toch veruit de langste rit van de Vierdaagse.
Afbeelding Iemand nog suggesties eventueel? Bijzonder materieel, stationsgebouwen, mooi landschap? Ik lees dat Binche een erg mooi stadje zou zijn? Over een week zal vanzelf wel een keer een verslag verschijnen :)
Dietrich

Re: Fles' Belse Bordjesvierdaagse

Bericht door Dietrich »

Je zal uw werk hebben, zeker met die diesellijntjes ten zuiden van Gent. :)

Veel plezier alvast.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

goed bezig :) alleen moet het lastigste nog komen, met gembloux-jemmephe sur sambre, aalst-burst en antwerpen haven :)

ik heb nog een lijntje te doen in nederland (heerlen-sittard), eens zien wie het eerst met heel de benelux klaar is :lol:

wat voor kaartje ga je hier trouwens voor gebruiken? benelux tourrail?

veel plezier allesinds!
Afbeelding
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Hallo Fles,

Het neoclassicistische stationsgebouw van Ronse is zeer de moeite waard: het is het oorspronkelijke stationsgebouw van Brugge (1844), dat in 1886 verhuisde naar Ronse, waar het 'omgekeerd' werd heropgebouwd, dwz. dat wat in Brugge de straatzijde was, in Ronse de perronzijde geworden is en vv. Het gebouw is thans een beschermd monument.

Omdat Ronse een taalgrensgemeente is met faciliteiten voor de franstaligen, vind je er bordjes in de beide landstalen (Ronse / Renaix). Zorg ervoor dat je ze allebei verzamelt, hé!

In Binche vind je dan weer een monumentaal neogotisch stationsgebouw... Veel pret op je vierdaagse.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Ziet er een toffe planning uit, alvast veel plezier :D :wink:
Fles

Bericht door Fles »

Paul schreef:Het neoclassicistische stationsgebouw van Ronse is zeer de moeite waard: het is het oorspronkelijke stationsgebouw van Brugge (1844), dat in 1886 verhuisde naar Ronse, waar het 'omgekeerd' werd heropgebouwd, dwz. dat wat in Brugge de straatzijde was, in Ronse de perronzijde geworden is en vv.
Kijk, dit zijn nou leuke dingetjes om te weten :!: Dank je wel! Ik zal er aan denken als ik er morgen eens omheen loop :)
Fles

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:ik heb nog een lijntje te doen in nederland (heerlen-sittard), eens zien wie het eerst met heel de benelux klaar is :lol:
Ja, makkelijk zat, dat ben jij :D in Nederland rijdt tenminste elk uur een trein langs alle stations in alle richtingen, DAT is nie moeilijk :lol:
Fles

Bericht door Fles »

Hmm, niet alles kunnen doen de eerste 2 dagen, toch meer dan tevreden. Derde dag wordt niks want net vanmiddag aan het eind begaf de cam het. Moet morgen dus eerst een nieuwe kopen voor woensdag.

En dan Binche. Wauw. Ik kan me serieus niet herinneren dat ik ooit eerder iets vergelijkbaars ben tegengekomen. Hoe mooi is DAT dan zeg! :mrgreen:
Fles

Bericht door Fles »

Paul schreef:In Binche vind je dan weer een monumentaal neogotisch stationsgebouw...
Wauw, je had niets te veel gezegd :!: Ik heb het mooiste station van de Benelux gevonden. Het is daar EEN grote tijdmachine, niet te geloven. Er zijn alleen al vijf verschillende bordjes uit 5 verschillende tijdvakken te vinden. Het was maar goed dat ik ruim een half uur kering had daar, ik heb alleen maar foto's lopen maken :mrgreen:

De bordjes per tijdvak

2000: Afbeelding 1970: Afbeelding 1910: Afbeelding 1880: Afbeelding 1860: Afbeelding Echt, WAT is het daar mooi :!:
Plaats reactie