Vaarwel lijn 156
Vaarwel lijn 156
Binnenkort is het voorgoed gedaan met sporen in de omgeving van Chimay.
Er zijn immers plannen gesmeed om de spoorlijn op te breken en er fietspaden te leggen.
Van de spoorlijn is niet veel meer terug te vinden wegens sterk begroeid.
Dat zal me niet tegenhouden om een laatste keer langs de lijn te rijden en foto's te maken van de toestand met sporen.
Stilaan verdwijnt het in onbruik geraakte spoor uit het straatbeeld.
Wie me tips kan geven voor foto's mag dat uiteraard doen.
En voor wie ook een laatste groet wil brengen: vrijdag is marktdag in Chimay en bijgevolg zeer druk.
De enige restanten die blijven zijn de voormalige stations, enkele bruggen en...de vervangende busdienst.
Onder het nummer 156a doet die lijn 156 niet vergeten.
Er zijn immers plannen gesmeed om de spoorlijn op te breken en er fietspaden te leggen.
Van de spoorlijn is niet veel meer terug te vinden wegens sterk begroeid.
Dat zal me niet tegenhouden om een laatste keer langs de lijn te rijden en foto's te maken van de toestand met sporen.
Stilaan verdwijnt het in onbruik geraakte spoor uit het straatbeeld.
Wie me tips kan geven voor foto's mag dat uiteraard doen.
En voor wie ook een laatste groet wil brengen: vrijdag is marktdag in Chimay en bijgevolg zeer druk.
De enige restanten die blijven zijn de voormalige stations, enkele bruggen en...de vervangende busdienst.
Onder het nummer 156a doet die lijn 156 niet vergeten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vaarwel lijn 156
En niet te vergeten: het baanvak Momignies - Anor dat nog steeds in dienst is...
-
Ik weet niet op die RAVeL-fietsroutes wel zo een zegen voor het spoor zijn geweest. Ik heb de indruk dat het meestal de spoorlijnen zijn die gerust heropend konden worden die tot fietspad worden herschapen. Het vervelende is dat de contracten met RAVeL (of andere overheid/organisatie) vaak erg lang duren (meestal 99 jaar dacht ik), waardoor iedere kans tot heropening definitief beslecht is.
Liever een functioneel fietspad, dan een nutteloze, roestende spoorweg waar geen of nauwelijks hoop voor bestaat...
Tja, in principe ben ik het met je eens. En een van de oorspronkelijke doelstellingen van de Ravels was ook deze beddingen te vrijwaren voor de toekomst, in plaats van ze te bebouwen zoals zo vaak is gebeurd in het verleden.
Maar er zijn kanttekeningen te maken als gemeenten proberen lijnen in dienst naar Ravel om te zetten, omdat ze meer interesse hebben in de toeristische mogelijkheden dan in het economische nut van een (industriële) lijn. En dat is ook al gebeurd.
Maar er zijn kanttekeningen te maken als gemeenten proberen lijnen in dienst naar Ravel om te zetten, omdat ze meer interesse hebben in de toeristische mogelijkheden dan in het economische nut van een (industriële) lijn. En dat is ook al gebeurd.
(Fiets-)Toerisme heeft ook economisch nut. En cargo-railtransport is heden ten dage enkel nog nuttig voor gigabedrijven zoals BASF,verschillende automerken,...
typische NMBS/B-cargo logica. Duitsland en zelfs Frankrijk bevestigen het tegendeel...Trammist schreef:(Fiets-)Toerisme heeft ook economisch nut. En cargo-railtransport is heden ten dage enkel nog nuttig voor gigabedrijven zoals BASF,verschillende automerken,...
Ik was vorige week 2 dagen langsheen de Vennbahn te vinden, zo goed als alles opgebroken, schande, dat geen enkele lokale figuur de ernst daarvan heeft ingezien:
Stadjes als Malmédy en Stavelot, steengroeve nabij Waimes, grote houtzagerij in Büllingen, toeristisch meer in Bütgenbach...
Lag de Duits-Belgische grens nog waar ze voor de Eerste Wereldoorlog lag, of was het monopolie van de NMBS op reizigersvervoer al opgeschort; dan reden er daar zeker nog treinen nu.
Eenpersoonsmotorwagens met sterke motor die ook goederenwagons kan trekken!
Trieste greetz
Stadjes als Malmédy en Stavelot, steengroeve nabij Waimes, grote houtzagerij in Büllingen, toeristisch meer in Bütgenbach...
Lag de Duits-Belgische grens nog waar ze voor de Eerste Wereldoorlog lag, of was het monopolie van de NMBS op reizigersvervoer al opgeschort; dan reden er daar zeker nog treinen nu.
Eenpersoonsmotorwagens met sterke motor die ook goederenwagons kan trekken!
Trieste greetz
Ik zie niet meteen ICT-treinen naar Trois-Ponts en Butgenbach rijden, daarvoor is het weer wat te beperkt maar er is een zeker toeristisch en economisch potentieel.
Typisch dat zoiets ter plekke niet deftig bekeken wordt want het had de Vennbahn nog een zinvol leven gegeven.
Typisch dat zoiets ter plekke niet deftig bekeken wordt want het had de Vennbahn nog een zinvol leven gegeven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Ik was woensdag in Raeren en ben ook het vernieuwde stuk spoorlijn richting Duitsland gaan bekijken.tt44ta46 schreef:Ik was vorige week 2 dagen langsheen de Vennbahn te vinden, zo goed als alles opgebroken, schande, dat geen enkele lokale figuur de ernst daarvan heeft ingezien
Ik ben nog wat in de buurt gaan rondrijden en dan richting Monschau. Op Duits grondgebied is ze niet afgebroken. Volgens mij kan men nog tot in Sourbroth rijden.
Dat is ook omdat zo lang de sporen er liggen, dat Belgisch grondgebied blijft.
-
Juist door dat fietspad is er geen hoop meer. Je zit voor 99 jaar vast aan dat contract.Trammist schreef:Liever een functioneel fietspad, dan een nutteloze, roestende spoorweg waar geen of nauwelijks hoop voor bestaat...
Als Infrabel hun eigendom niet verkoopt kan dit zelfs niet. Hier in Kaprijke loopt ook een oude spoorlijn (55A), op sommige plaatsen hebben boeren de grond ingenomen. Maar de grond blijft gewoon eigendom van Infrabel. Een vingerklip van hun en die boerkes moeten verkassen.groentje schreef:Tja, in principe ben ik het met je eens. En een van de oorspronkelijke doelstellingen van de Ravels was ook deze beddingen te vrijwaren voor de toekomst, in plaats van ze te bebouwen zoals zo vaak is gebeurd in het verleden.
Ik hoef geen tekening te maken dat huizen bouwen op grond die niet van jouw is nog meer illegaal is? De oorzaak dat in het verleden huizen konden gebouwd worden op voormalige spoortracés is omdat de grond van de sporen vaak werd verkocht. Dat laatste is vandaag de dag veel minder het geval.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 27 jul 2009, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Had je de indruk dat deze sporen bereden werden of was er enorm veel roest?Bibke schreef:Ik was woensdag in Raeren en ben ook het vernieuwde stuk spoorlijn richting Duitsland gaan bekijken.tt44ta46 schreef:Ik was vorige week 2 dagen langsheen de Vennbahn te vinden, zo goed als alles opgebroken, schande, dat geen enkele lokale figuur de ernst daarvan heeft ingezien
Was er te plaatse eventueel een aanwijzing waarom de werken nu uiteindelijk uitgevoerd geweest zijn en/of voor wie?
De sporen zijn terug zwaar verroest.
Het spoor dat gebruikt werd om door het station te rijden kan ik alleen weten doordat het andere doorlopende spoor nog begroeid is met redelijke boompjes.
De wissels zijn vastgelegd zodat het spoor naar het doodlopend spoor aan het station loopt.
Er waren geen aanwijzingen voor wie en waarvoor de werken uitgevoerd zijn.
Het spoor dat gebruikt werd om door het station te rijden kan ik alleen weten doordat het andere doorlopende spoor nog begroeid is met redelijke boompjes.
De wissels zijn vastgelegd zodat het spoor naar het doodlopend spoor aan het station loopt.
Heel erg bedankt, de reden van de werken blijft dus een mysterie.Bibke schreef:De sporen zijn terug zwaar verroest.
Op een ander heb ik gelezen dat die werken dienden om overwegen veiliger te maken voor het wegverkeer...