Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Shrek

Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Bericht door Shrek »

In de avond van 21 juli trok een zwaar onweer over Lint, hierbij werden 2 hoogspanningspylonen omver geblazen. Hierdoor vielen enkele kabels op spoorlijn 13 (Mechelen-Lier).
Ik ben enkele keren naar daar getrokken om de opruimingswerkzaamheden te volgen. Hieronder het verslag ...

23 juli:

De 2 omgevallen masten behoorden tot hoogspanningslijn 60/61. Dit is een belangrijke lijn met een hoge capaciteit maar gelukkig niet onmisbaar, door de aanwezigheid van veel andere hoogspanningslijnen in de streek.

1 van de masten kwam op een auto terecht, de bestuurder geraakt gelukkig alleen lichtgewond:

Ten zuiden van deze mast vielen de kabels op hoogspanningslijn 138/139, te zien op onderstaande foto.
De kabels werden dezelfde dag echter nog aangetrokken zodat lijn 138/139 weer bruikbaar werd.

Ten noorden van de mast op de eerste foto vielen de kabels op lijn 723/722, op de foto kan je de betonblokken zien waarmee de kabels aangespannen werden, zodat de andere masten op de lijn niet omvallen bij het doorknippen van de kabels.

De andere omgevallen mast van lijn 60/61 kwam in een bos terecht. Deze mast is volgens mij als eerste neergegaan, gezien hij pal in de wind stond en normaal gezien niet zou mogen mee omvallen moest de andere mast omvallen.

De 2 omgevallen hoogspanningsmasten waren zeker niet de enige stormschade in de buurt. Nabijgelegen daken, bossen en velden waren er ook erg aan toe.
Uit de vorm van de schade vermoed ik dat er geen windhoos geweest is, maar een downburst. Dit is een zeer sterke rukwind die eventjes kan aanhouden, maar niet ronddraait zoals een windhoos.

Spoorlijn 13 heeft nog veel geluk gehad, het gewicht van de zware hoogspanningskabels werd grotendeels opgevangen door de bomen. Hierdoor was de schade heel beperkt. De houten palen werden geplaatst om het gewicht van de 2 kabels die volledig op de bovenleiding hingen ook op te vangen.

25 juli:

Na hoogspanningslijn 138/139 krijgt lijn 722/723 prioriteit. Deze lijn zorg voor de bevoorrading van Lint, Duffel en omstreken, die tijdelijk was overgenomen door een andere lijn.
2 dagen na de vorige foto waren er al nieuwe kabels gehangen. De ladders in de mast dienen om de isolatoren te kunnen bevestigen.

De katrollen (in de mast) zijn dan weer om de kabels op (mechanische) spanning te brengen.

Niet veel later was de lijn gerepareerd en in gebruik:

De mast ten noorden van de omgevallen masten op lijn 60/61 is door de storm scheefgetrokken.

Deze mast is onherstelbaar beschadigd en moet worden afgebroken.

Op 25 juli was men bezig de kabels aan de andere kant van de mast op de grond te leggen, zodat zij de mast niet verder konden omver trekken.

Op 31 juli zijn de kabels ter hoogte van de volgende mast (die niet beschadigd is) vastgemaakt.

De mast zelf ziet er een beetje kaal uit nu.

Ook op de rest van het beschadigde deel zijn de kabels verankerd en doorgeknipt, zodat de opruim kan beginnen.
De bovenleiding van de spoorlijn was gisterenavond volledig vrijgemaakt en hersteld.

Er waren duidelijk ook al enkele ontroestingsritten gebeurd:

Mijn excuses voor enkele overbelichte fotos, dit viel mij pas thuis op :roll:

tot zover het verslag :wink:
Steven

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Bericht door Steven »

kwisvraag voor de kenners, de laatste foto is genomen op de openbare weg. Doch zie je hier niets van op de foto, op welk element kan je u richten om dit zeker te weten? het antwoord is vrij eenvoudig als je weet naar wat je moet kijken :mrgreen:

Prachtige reportage trouwens.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:kwisvraag voor de kenners, de laatste foto is genomen op de openbare weg. Doch zie je hier niets van op de foto, op welk element kan je u richten om dit zeker te weten? het antwoord is vrij eenvoudig als je weet naar wat je moet kijken :mrgreen:
Rond bordje met nummer van overweg ?
Steven

Bericht door Steven »

Heel juist, natuurlijk op deze foto langs achter te zien, moest het frontaal in beeld zijn hadden we de overweg zelf ook wel gezien.
Trammist

Bericht door Trammist »

Uiteindelijk zijn hooogspanningsmasten toch wel serieus gevaarlijke dingen... Gelukkig was er niet al te veel bebouwing in de buurt, want het had erger kunnen aflopen.

Ik heb op NGC eens een reportage gezien over het onderhoud aan +60 jaar oude hoogspanningsmasten in de USA, mannekes, da's straffe kost zenne :shock:
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Wat ik niet begrijp in dit hele verhaal: waar een hoogspanningslijn een weg kruist ziet men een steeds een beveiliging zodat eventuele gebroken kabels niet op de rijbaan kunnen komen. Waarom staat er zo'n beveiliging niet waar de hoogspanning een spoorweg kruist?

Overigens dank en lof voor de reportage!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Shrek

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Wat ik niet begrijp in dit hele verhaal: waar een hoogspanningslijn een weg kruist ziet men een steeds een beveiliging zodat eventuele gebroken kabels niet op de rijbaan kunnen komen. Waarom staat er zo'n beveiliging niet waar de hoogspanning een spoorweg kruist?
Dat is niet waar hoor, alleen bij een hoogspanningslijn in aanbouw/onderhoud zet men zo'n houten staketsels. Bij spoorwegen voorziet men dan ook zoiets :wink:
Maar zoiets houdt toch ook geen mast tegen die omvalt :roll:
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

op 100m staat zo'n ding van mij :P
als die in de verkeerde richting zou omvallen zouden de gevolgen niet te overzien zijn ...
6 huizen zouden er moeten aan geloven + ook de inwoners waaronder ikzelf :P
langs de andere kant is het wel een ideale bliksemafleider

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:op 100m staat zo'n ding van mij :P
als die in de verkeerde richting zou omvallen zouden de gevolgen niet te overzien zijn ...
6 huizen zouden er moeten aan geloven + ook de inwoners waaronder ikzelf :P
Is die dan 100 m hoog ? en dwars door huizen vallen ???zijdelings is zo'n ding niet sterk, verfrommeld helemaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Nekvin

Bericht door Nekvin »

een geluk dat die bestuurder levend uit zijn auto is gekropen, die is nu ook wel rijp voor den hamer
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

jan_olieslagers schreef:Wat ik niet begrijp in dit hele verhaal: waar een hoogspanningslijn een weg kruist ziet men een steeds een beveiliging zodat eventuele gebroken kabels niet op de rijbaan kunnen komen. Waarom staat er zo'n beveiliging niet waar de hoogspanning een spoorweg kruist?

Overigens dank en lof voor de reportage!
Allereerst ook van mij dank voor de fraaie reportage!

Wat die beschermende staketsels bij onderhoud of reparatie betreft: toevallig was men dezer dagen bezig o.a. bij de vertakking Ekerse Dijk, dat is waar je in het Antwerpse havengebied komende van Blok 6 (onderdoorgang Noorderlaan bij NewHolland) hetzij linksaf naar Oorderen of Antwerpen Noord zelf rijdt, hetzij rechtsaf naar de vertakking Schijn afbuigt. Ten westen van de Grote Put.
Er worden daar moderne verrijdbare constructies gebruikt om eventueel neerhangende of vallende kabels vrij te houden van onderliggende (spoor)wegen. Deze machines of werktuigen lijken enigszins op een mobiele kraan maar dan met een lange vakwerkarm met breed uitstekende dwarsbalken, en steunend op een staander aan de andere zijde van het te overbruggen grondgebied.

Ik heb even gezocht, maar vond er nog geen afbeeldingen van.
timothy_Vermeulen

Bericht door timothy_Vermeulen »

waar de platen in het gras liggen met aan de mast de vrachtwagen, is een bedrijf van me uit de buurt.
Adecon rijplaten
Shrek

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef: Er worden daar moderne verrijdbare constructies gebruikt om eventueel neerhangende of vallende kabels vrij te houden van onderliggende (spoor)wegen. Deze machines of werktuigen lijken enigszins op een mobiele kraan maar dan met een lange vakwerkarm met breed uitstekende dwarsbalken, en steunend op een staander aan de andere zijde van het te overbruggen grondgebied.
Deze?

Misschien komt dat dan ook wel bij de heropbouw van de hoogspanningslijn in lint te staan :)
Presario

Bericht door Presario »

Dank u wel voor deze interessante reportage, Shrek! Moet niet altijd puur over treinen gaan.
dentheo

Bericht door dentheo »

Presario schreef:Dank u wel voor deze interessante reportage, Shrek! Moet niet altijd puur over treinen gaan.
Inderdaad.
Shrek was de treinbovenleiding eigenlijk wel kapot ?
Precies alsof die hoogspanningskabels er overheen lagen, palen leken mij ook nog recht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie