Ik ben enkele keren naar daar getrokken om de opruimingswerkzaamheden te volgen. Hieronder het verslag ...
23 juli:
De 2 omgevallen masten behoorden tot hoogspanningslijn 60/61. Dit is een belangrijke lijn met een hoge capaciteit maar gelukkig niet onmisbaar, door de aanwezigheid van veel andere hoogspanningslijnen in de streek.
1 van de masten kwam op een auto terecht, de bestuurder geraakt gelukkig alleen lichtgewond:
Ten zuiden van deze mast vielen de kabels op hoogspanningslijn 138/139, te zien op onderstaande foto.
De kabels werden dezelfde dag echter nog aangetrokken zodat lijn 138/139 weer bruikbaar werd.
Ten noorden van de mast op de eerste foto vielen de kabels op lijn 723/722, op de foto kan je de betonblokken zien waarmee de kabels aangespannen werden, zodat de andere masten op de lijn niet omvallen bij het doorknippen van de kabels.
De andere omgevallen mast van lijn 60/61 kwam in een bos terecht. Deze mast is volgens mij als eerste neergegaan, gezien hij pal in de wind stond en normaal gezien niet zou mogen mee omvallen moest de andere mast omvallen.
De 2 omgevallen hoogspanningsmasten waren zeker niet de enige stormschade in de buurt. Nabijgelegen daken, bossen en velden waren er ook erg aan toe.
Uit de vorm van de schade vermoed ik dat er geen windhoos geweest is, maar een downburst. Dit is een zeer sterke rukwind die eventjes kan aanhouden, maar niet ronddraait zoals een windhoos.
Spoorlijn 13 heeft nog veel geluk gehad, het gewicht van de zware hoogspanningskabels werd grotendeels opgevangen door de bomen. Hierdoor was de schade heel beperkt. De houten palen werden geplaatst om het gewicht van de 2 kabels die volledig op de bovenleiding hingen ook op te vangen.
25 juli:
Na hoogspanningslijn 138/139 krijgt lijn 722/723 prioriteit. Deze lijn zorg voor de bevoorrading van Lint, Duffel en omstreken, die tijdelijk was overgenomen door een andere lijn.
2 dagen na de vorige foto waren er al nieuwe kabels gehangen. De ladders in de mast dienen om de isolatoren te kunnen bevestigen.
De katrollen (in de mast) zijn dan weer om de kabels op (mechanische) spanning te brengen.
Niet veel later was de lijn gerepareerd en in gebruik:
De mast ten noorden van de omgevallen masten op lijn 60/61 is door de storm scheefgetrokken.
Deze mast is onherstelbaar beschadigd en moet worden afgebroken.
Op 25 juli was men bezig de kabels aan de andere kant van de mast op de grond te leggen, zodat zij de mast niet verder konden omver trekken.
Op 31 juli zijn de kabels ter hoogte van de volgende mast (die niet beschadigd is) vastgemaakt.
De mast zelf ziet er een beetje kaal uit nu.
Ook op de rest van het beschadigde deel zijn de kabels verankerd en doorgeknipt, zodat de opruim kan beginnen.
De bovenleiding van de spoorlijn was gisterenavond volledig vrijgemaakt en hersteld.
Er waren duidelijk ook al enkele ontroestingsritten gebeurd:
Mijn excuses voor enkele overbelichte fotos, dit viel mij pas thuis op

tot zover het verslag