Lijn12 op computer berchem
Lijn12 op computer berchem
Zo een lijn "sturen" per computer is blijkbaar veel eenvoudiger dan vroeger met al die seinhuizen ?
Ik merk op lijn 12 dat men nu de treinenloop "creatiever" stuurt. Er wordt regelmatiger rechts vliegend ingehaald.
Ik heb de laatste week al twee maal gezien dat een vertraagde Thalys langs een andere trein gestuurd werd.
Daarstraks stond de Thalys net voor Kalmthout achter de IC dubbeldekker, toen die vertrokken was heeft men de Thalys volgens mij op tegenspoor van Kalmthout naar Kapellen gestuurd.
Vorige week was de stoptrein bijna in Wildert toen de Thalys over het rechtse spoor naar Essen ging (waarschijnlijk benelux te laat anders lukt dat niet).
Ik denk dat daar vroeger meer mensen bij betrokken werden, met telefoons en telegrammen, nu kan één mannetje dat.
Ofwel zit er iemand die graag met treintjes speelt. Nu wordt de ( dure) banalisering intenser gebruikt...netjes.
Ik merk op lijn 12 dat men nu de treinenloop "creatiever" stuurt. Er wordt regelmatiger rechts vliegend ingehaald.
Ik heb de laatste week al twee maal gezien dat een vertraagde Thalys langs een andere trein gestuurd werd.
Daarstraks stond de Thalys net voor Kalmthout achter de IC dubbeldekker, toen die vertrokken was heeft men de Thalys volgens mij op tegenspoor van Kalmthout naar Kapellen gestuurd.
Vorige week was de stoptrein bijna in Wildert toen de Thalys over het rechtse spoor naar Essen ging (waarschijnlijk benelux te laat anders lukt dat niet).
Ik denk dat daar vroeger meer mensen bij betrokken werden, met telefoons en telegrammen, nu kan één mannetje dat.
Ofwel zit er iemand die graag met treintjes speelt. Nu wordt de ( dure) banalisering intenser gebruikt...netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Lijn12 op computer berchem
de operator (zoals ze een seingever noemen) kan en mag dat niet beslissen, dat is aan TC om te beslissen hoe het treinverkeer verloopt. Kortweg het is nog steeds de taak van meerdere personen samen die er voor zorgt dat een vertraagde thalys naar tegenspoor gaat of niet.
oeioei...moet moeilijk blijven ? Begrijpelijk dat de Nederlanders wilden dat Berchem de HSL tot de grens "stuurt".Steven schreef:de operator (zoals ze een seingever noemen) kan en mag dat niet beslissen, dat is aan TC om te beslissen hoe het treinverkeer verloopt. Kortweg het is nog steeds de taak van meerdere personen samen die er voor zorgt dat een vertraagde thalys naar tegenspoor gaat of niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Voor HSL's gaat het dan weer anders. In Brussel Zuid zitten de mensen van blok 12 die L1 en 2 beheren. Deze mensen zijn operator/onderchef/TC tegelijk voor die lijnen. ze moeten dus zorgen dat die lijnen zo vlot mogelijk verlopen. 1 iemand voor L1 en 1 iemand voor L2.
men kan op het seinhuis ook niet zien denk ik of er op verdere afstand het wel mogelijk is om deze zaken te beslissen, terwijl traffic control gehele lijnen in het oog houdt
inderdaad, de actieradius van een seinhuis is nog te klein om te zien of de winst die kan gehaald worden uit bepaalde acties nadien niet verloren moeite is.Kristofke schreef:men kan op het seinhuis ook niet zien denk ik of er op verdere afstand het wel mogelijk is om deze zaken te beslissen, terwijl traffic control gehele lijnen in het oog houdt
berchem trekt toch +- 40km, met info van EPB Roosendaal 50... voorbijrijden vliegend doet men op stuk van iets minder dan 10km...Steven schreef:inderdaad, de actieradius van een seinhuis is nog te klein om te zien of de winst die kan gehaald worden uit bepaalde acties nadien niet verloren moeite is.Kristofke schreef:men kan op het seinhuis ook niet zien denk ik of er op verdere afstand het wel mogelijk is om deze zaken te beslissen, terwijl traffic control gehele lijnen in het oog houdt
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
en wie zegt dat de winst die je binnen die zone maakt nuttig is, wie weet staat die trein net buiten die actiezone daardoor wel 5 minuten stil voor een sein omdat er net een andere kruising bezig is waar dat bewuste seinhuis niet van op de hoogte is. Treinen laten voorbijsteken is daarom dus voor TC en niet voor een seinhuis.
In andere landen gebeuren zo'n dingen veel frequenter:
In Oostenrijk bvb, daar rijden de regionale treinen rechts en daar laten ze op links de internationale en intercity's voorbijsteken. Voor en achter elk station zijn er dan ook wissels die zoiets toelaten
In Oostenrijk bvb, daar rijden de regionale treinen rechts en daar laten ze op links de internationale en intercity's voorbijsteken. Voor en achter elk station zijn er dan ook wissels die zoiets toelaten
Hier bij ons( ..) op lijn 12 hebben we nu de overloopwissels om de +-10km... er kan dus ook al veel.melle schreef:In andere landen gebeuren zo'n dingen veel frequenter:
Anderzijds is het ook mogelijk, de dienstregeling is netjes opgebouwd dus de "mogelijkheden" herhalen zich bijna elk uur, iets meer in het weekend ( één trein per uur minder).
Beperkingen: Essen Roosendaal is nog niet zo "soepel" en ik denk ook dat men het beperkt tot achter Kapellen richting Antwerpen, anders maakt men nog wat extra kruisingen op de inrit naar de tunnel, en men vermijdt zo ook extra communicatie met blok van Noorderdokken die voorlopig nog een stukje lijn 12 beheren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Steven: in theorie, ja. Maar de grote seinposten, zoals B.12 Berchem, doen steeds meer op eigen houtje. En dat kunnen ze ook, omdat hun actiegebied steeds groter wordt, vroeger moest je, om een trein op tegenspoor te steken, quasi altijd met een andere blokpost communiceren. Nu valt alles onder 1 bedienaar.
Los daarvan, door de EBP-technologie heeft ook TC een beter zicht op het verkeer op een lijn, terwijl je vroeger alleen maar de grafieken had, en de kennis van de installaties langs je lijn, heb je nu ook hetzelfde beeld als in een seinhuis, alleen niet de bediening ervan.
Los daarvan, door de EBP-technologie heeft ook TC een beter zicht op het verkeer op een lijn, terwijl je vroeger alleen maar de grafieken had, en de kennis van de installaties langs je lijn, heb je nu ook hetzelfde beeld als in een seinhuis, alleen niet de bediening ervan.
zeker en vast, die mannen en vrouwen op trafic control hebben (uit ondervinding) de helft van de tijd geen id wat er gaande is op 'hun' lijn. Als seinpost ben je veel beter bij machte om dit te beslissen. Toch zeker op een blok die een zo grote actieradius heeft al BL12 Berchem.
Voor L4 gebeurt de besturing toch wel vanuit Berchem. Voor L3 gebeurt het vanuit VerviersSteven schreef:Voor HSL's gaat het dan weer anders. In Brussel Zuid zitten de mensen van blok 12 die L1 en 2 beheren. Deze mensen zijn operator/onderchef/TC tegelijk voor die lijnen. ze moeten dus zorgen dat die lijnen zo vlot mogelijk verlopen. 1 iemand voor L1 en 1 iemand voor L2.
in mijn tekst staat dan ook duidelijk L1 en L2 geschrevenpeejee2 schreef:Voor L4 gebeurt de besturing toch wel vanuit Berchem. Voor L3 gebeurt het vanuit VerviersSteven schreef:Voor HSL's gaat het dan weer anders. In Brussel Zuid zitten de mensen van blok 12 die L1 en 2 beheren. Deze mensen zijn operator/onderchef/TC tegelijk voor die lijnen. ze moeten dus zorgen dat die lijnen zo vlot mogelijk verlopen. 1 iemand voor L1 en 1 iemand voor L2.