DLC en PB

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje

Bericht door groentje »

Ik sluit me grotendeels aan bij Joeri. Liberalisering en privatisering zijn geen wondermiddelen, maar ook verre van een doembeeld voor de toekomst. Alles hangt af van het toezicht en de interesse van de overheid.
groentje

Bericht door groentje »

En concurrent, je hoeft echt niet zo snel op je paard te zitten, hoor. Teveel opwinding is slecht voor het hart. :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

De liberalisering van het goederenvervoer vind ik zeker geen slechte zaak. Voor de klanten zal het wel beter zijn, er ontstaat werkgelegenheid bij DLC/R4C,... en de nmbs moet eindelijk iets doen aan zijn bureaucratische werking :roll:
maar volgns mij is wat we nu zien nog maar een peulschil in vergelijking met de bedrijven die hier over 4/5 jaar gaan rondrijden :P
Laatst gewijzigd door Shrek op 07 mei 2006, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Concurrent

Bericht door Concurrent »

groentje schreef:En concurrent, je hoeft echt niet zo snel op je paard te zitten, hoor. Teveel opwinding is slecht voor het hart. :wink:
Je sais , je sais..ik weet het , maar wat doe je eraan? :lol:
Ben al blij dat we er uitgeraakt zijn!
HasheLTee

Bericht door HasheLTee »

site van concurrent:

In 6 maanden word je klaargestoomd
tot een volwaardige Treinbestuurder!Theorie afgewisseld met praktijk , alles word boven gehaald!Het voordeel dan ook weer bij DLC
is dat ze je als je iets niet echt begrijpt , ze tijd kunnen maken om het nogmaals uit te leggen.Ik denk dat dat bij de NMBS een
stuk minder eenvoudiger is!Dus waarschijnlijk tegen December 2006 , zal ik treinbestuurder kunnen zijn!

Amai :shock: 6 maanden?
Bij ons (nmbs) duurt de opleiding een kleine 15 maanden, waarmee ik niet wil zeggen dat jullie opleiding minderwaardig zou zijn hoor.
Enne, 't is maar dat je het weet: als wij iets niet begrijpen wordt er wel degelijk tijd voor ons vrijgemaakt hoor.
Ik bedoel maar: er wordt tijd en geld in ons geïnvesteerd, dus ze hebben er alle baat bij dat er zoveel mogelijk aspiranten slagen.
Concurrent

-*-
Laatst gewijzigd door Concurrent op 07 sep 2006, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
edje

Bericht door edje »

Ik neem dat je in Belgie, ook examen moet afleggen, voor je treinbestuurder bent.
Ik neem dus ook dat iedereen hetzelfde examen moet doen.
Dus in principe maakt het niet uit hoe snel je het volgt.
Kun je als treinbestuurder bent bij DLC, ook de overstap nemen naar de NMBS, zonder dat je weer opnieuw een opleiding moet volgen, en weer opnieuw examen moet doen??

Hier in Nederland kan dat wel, ik heb mijn Rijbevoegdheid gehaald bij Nedtrain/NS, ik heb gereden op materieel van.

NS:
- Mat 64
- ICM
- SGM
- SGMm
- 1800
- 1700
- DD-AR/mDDM
- DM'90

Syntus
- Lint 41
- DM'90

Connexxion
- DH1
- DE2
Railion
-6400

Ik hoop straks ook de overstap te maken van het NS bedrijf , richting het Syntus bedrijf, ik kan dus gewoon mijn rijbevoegdheid meenemen, naar het nieuwe bedrijf toe.
Concurrent

-*-
Laatst gewijzigd door Concurrent op 07 sep 2006, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje

Bericht door groentje »

Concurrent schreef:Als ik het nu goed heb en je wil overstappen van DLC naar NMBS of omgekeerd , moet je de eerste jaren een heel deel van je opleiding terug betalen , aan het bedrijf waarvan je de opleiding gekregen hebt...Dure zaak!Dus het is mogelijk , alleen het is een kostelijke zaak en bijles zul je zeker moeten volgen!
Bij de NMBS is het inderdaad niet de bedoeling dat je binnen de 5 jaar bij de concurrentie gaat werken, zelfs een andere functie mag niet, omwille van die reden (de dure opleiding), of tegen betaling van de opleidingskosten. Ik kan me voorstellen dat een soortgelijke regeling ook bestaat bij DLC...
Jean

Bericht door Jean »

Onlangs PB18 zien passeren in FKR , met de zijruit rechts open en enen (de bestuurder ? ) die met zijn voet omhoog half met die voet door de ruit hing .

Zou daar geen airco opzitten ,of was ze defect of wilde die geen airco gebruiken ?
HasheLTee

Bericht door HasheLTee »

Concurrent schreef:Jullie rijden met HLE en HLD , wij dus enkel met eenzelfde loc.Voor de rest zijn de cursussen veiligheid en seinen uitgebreid genoeg!En passagiersvervoer doen we ook niet , dus dat is alweer een hoofdstuk minder!
Hmm, wij worden vanaf nu ook enkel opgeleid voor hetzij goederen hetzij passagiers. In mijn geval dus goederen.
Enne, enkel HLE is voorzien in onze opleiding...
Steven

Bericht door Steven »

ik heb een opleiding genoten in 1999, die net geen 12 maand geduurd heeft, daarna (na het laatste examen dus) begonnen wij pas aan locs en lijnen te leren, dus er is wel degelijk een verschil, de nmbs heeft ook als mening dat er voldoende praktijk moet gevolgd zijn voor je volwaardig alleen mag rijden en wees blij in belgie kan het al vanaf je 18 jaar, vroeger was het anders en in vele andere landen is het nog steeds zo dat je minstens 21 moet zijn en dan je zeker niet vanaf het begin met een baantrein mag rijden, maar dat je begint met rangeringen te doen. je moet dus een bepaalde ladder volgen om het zo te zeggen, wat mij betreft zou da voor bepaalde mensen zelfs het beste zijn.
Concurrent

Jean schreef:Onlangs PB18 zien passeren in FKR , met de zijruit rechts open en enen (de bestuurder ? ) die met zijn voet omhoog half met die voet door de ruit hing .

Zou daar geen airco opzitten ,of was ze defect of wilde die geen airco gebruiken ?
Is geen airco aanwezig...En by the way , de bestuurder zit links , dus het zal de begeleider wel egweest zijn :P
Concurrent

-*-
Laatst gewijzigd door Concurrent op 07 sep 2006, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

tja wat je allemaal moet kennen weet ik wel en heb zelf aan de lijve mogen ondervinden dat je toch zeker voldoende praktijk moet meevolgen voor je alleen mag rijden. De nmbs heeft dit zelf ook mogen vaststellen, nadat ze de opleiding verkort hadden in de tweede helft van 99 hebben ze nadien een regel vastgelegd dat iedere leerling bestuurder minstens 100 dagen praktijk moet volgen. dit heeft ook ergens met gezond verstand te maken, het is niet omdat je de regels een beetje kent dat je ook goed kan rijden, daarom dat het zo belangrijk is een opleiding te volgen die voldoende uitgebreid is en u voldoende kansen bied om ervaring op te doen van andere collega's :-)
Plaats reactie