NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Teach2

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Ik hoop dat ze er nog wat mee wachten.
Miljoenen en miljarden in een revisie steken en ze dan nog geen 10 jaar later buiten dienst beginnen stellen...
De stellen waarvan sprake, (MS 62 - 65) zijn nooit gemoderniseerd. Mijn vermoeden is trouwens dat lang niet alle klassiekjes zullen worden vervangen door de Desiro's. Mijn vermoeden: alle oude klassiekjes MS62 - 65, en van de gemoderniseerde de 601 t.e.m. 664.
Steven

Bericht door Steven »

Je kan het ook anders uitdrukken al de klassiekjes met een JH aandrijving zullen uit het beeld verdwijnen.
AM'er

Bericht door AM'er »

Die JH-aandrijving zal er waarschijnlijk langzaam uitgaan.

Ik stel wel vast dat elke rijvaardige trein momenteel in gebruik is. Zelfs met het huidig materieelbestand zijn er nog zitplaatsen tekort. Vandaag werd voor de zoveelste dag op rij de IC Antwerpen-Oostende gereden met 2 oude en 1 gemoderniseerd klassiekje. De extra treinen ingezet naar de kust zijn eveneens meestal klassiekjes. De wenkbrauwen worden nogal gefronst, zeker met zo'n hitte :lol:

Het massaal beginnen schrappen van dit oude, maar degelijke materieel, zal zelfs met de komst van de Desiro's zeer voorzichtig dienen te gebeuren. Als diegene van bouwjaar 1962 tot 2012 blijven rijden, hebben ze een mooie 50 jaar op hun palmeres. Welk ander reizigersmaterieel zal dit ooit nadoen?
overweg13

Bericht door overweg13 »

AM'er schreef:Die JH-aandrijving zal er waarschijnlijk langzaam uitgaan.

Ik stel wel vast dat elke rijvaardige trein momenteel in gebruik is. Zelfs met het huidig materieelbestand zijn er nog zitplaatsen tekort. Vandaag werd voor de zoveelste dag op rij de IC Antwerpen-Oostende gereden met 2 oude en 1 gemoderniseerd klassiekje. De extra treinen ingezet naar de kust zijn eveneens meestal klassiekjes. De wenkbrauwen worden nogal gefronst, zeker met zo'n hitte :lol:

Het massaal beginnen schrappen van dit oude, maar degelijke materieel, zal zelfs met de komst van de Desiro's zeer voorzichtig dienen te gebeuren. Als diegene van bouwjaar 1962 tot 2012 blijven rijden, hebben ze een mooie 50 jaar op hun palmeres. Welk ander reizigersmaterieel zal dit ooit nadoen?
Dat van vandaag waarschijnlijk niet, maar sommige K1-,I1- en M1-rijtuigen hebben hen dat allemaal voorgedaan, en heus niet alleen de bewaarde voor het museum.
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

ik zie de M4 ook wel de 50 jaar halen hoor :)
AM'er

Bericht door AM'er »

Dat is best mogelijk. Weliswaar zijn dit rijtuigen die een modernisatie achter de rug hebben. De AM62-65 hebben deze modernisatie nooit gehad. Hun interieur gaat al bijna 50 jaar mee. Met het verdwijnen van deze klassiekjes zal het tevens gedaan zijn met de fluwelen zetels in eerste klasse.
Shrek schreef:ik zie de M4 ook wel de 50 jaar halen hoor :)
Ik vrees dat nieuwere reeksen motorstellen (am96, desiro's) het nooit zolang zullen trekken zonder modernisatie. De dieselstellen alleszins niet. Deze vallen nu al bijna uiteen :lol:
Trammist

Bericht door Trammist »

De MW41 dieselstellen op de IRe Antwerpen-Mol-Hasselt zijn precies toch wel vrij gezond, want ik heb daar vorige week nog een reisje mee gemaakt, en ik heb eigenlijk niks gemerkt van extreem gerammel ofzo... De stoelen, die zijn inderdaad een beetje te hard, maar voor de rest...? Zelfs de wc was proper, de properste treinwc ooit gezien!

Inderdaad, voor een lange IC-dienst zijn ze minder geschikt (bovendien hebben alle belgische hoofdlijnen draad), maar voor regionale diensten zijn ze prima.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Amper acht jaar na levering zijn er wel al 5 van de 96 exemplaren uitgebrand. Dat is toch veelzeggend, nietwaar?

Groeten,
260689

Bericht door 260689 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Amper acht jaar na levering zijn er wel al 5 van de 96 exemplaren uitgebrand. Dat is toch veelzeggend, nietwaar?

Groeten,
de NMBS geef zelf toe dat het een miskoop was geweest, heb dit ooit ergens is gelezen, naar t'schijnt zou er een proces geweest of nog bezig zijn.
LML

Bericht door LML »

Groeten,
Momenteel 3 (de 4109, ...17 en ...31). Deze staan nu in de CW in Mechelen. Waarschijnlijk om van 3 slechte MW's er 1 goeie te maken...

Bron: SJ en ODB
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML

Bericht door LML »

Trammist schreef:De MW41 dieselstellen op de IRe Antwerpen-Mol-Hasselt zijn precies toch wel vrij gezond, want ik heb daar vorige week nog een reisje mee gemaakt, en ik heb eigenlijk niks gemerkt van extreem gerammel ofzo... De stoelen, die zijn inderdaad een beetje te hard, maar voor de rest...? Zelfs de wc was proper, de properste treinwc ooit gezien!

Inderdaad, voor een lange IC-dienst zijn ze minder geschikt (bovendien hebben alle belgische hoofdlijnen draad), maar voor regionale diensten zijn ze prima.
De MW41 krijgen nu inmiddels een RI (tussentijdse revisie)...

Bron: ODB
Bibke

Bericht door Bibke »

Op 1 na (4117) zijn/waren ze te herstellen.
Voor de gemiddelde mens zijn dit fijne stellen.
Verschil M2<=> MW41 is toch groot. Betere zetels, airco, gemakkelijk te openen deuren,..

Ook hoor ik van TB's dat ze er graag mee rijden. Het zijn de echte diesel TB's en als je dan komt van 62er met trek-duw M2 dan is het nu een grote luxe voor die mannen.
LML

Bericht door LML »

En om nu terug on topic te gaan:
Als ze nu de Desiro's 'ns de namen/nicknames zouden geven van de 1ste 305 mensen die aangelogd zijn op dit forum... :mrgreen:
dentheo

Bericht door dentheo »

260689 schreef:

Groeten,
de NMBS geef zelf toe dat het een miskoop was geweest, heb dit ooit ergens is gelezen, naar t'schijnt zou er een proces geweest of nog bezig zijn.
Volgens mij typisch probleem van turbo diesel motoren.... olielek in turbo...uitlaat in brand.

Bij diesellok grote vlam boven op de uitlaat (zie legio foto's op amerikaanse sites, iemand een idee hoe dikwijls dat in Belgie gebeurt ?( éénmaal per jaar of meer ?)

Bij dieseltreinstellen geeft dat een gloeiende uitlaatpijp achter de wandbekleding, wandbekleding die dat bijna nooit uithoudt, want afstanden zijn klein gekozen om een plaats te winnen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Er zijn en waren diverse problemen met die MW41... een selectie van de mankementen die ik gehoord heb:
- problemen met deuren die open gingen tijdens proefritten
- MW's die hun afdekplaten verloren tijdens proefritten
- niet-werkende airco
- stuurpost die last heeft van waterinsijpeling
- boordcomputer die fouten geeft waarvoor enige oplossing is de stroomkabel uit te trekken
- extreme trillingen op veel MW

Dan is er nog niet gesproken over:
- te weinig/smalle deuren per kant (er zijn 2 smalle enkele en 1 dubbele per kant, dit op 2 rijtuigen)
- vloeren die schijnbaar doorzakken bij het passeren van een persoon (dit is te voelen in de zetels zelf)
Plaats reactie