wie rijdt gratis met de trein?
wie rijdt gratis met de trein?
Ik vroeg mij af welke mensen gratis met de trein rijden. NMBS personeel spreekt voor zich, en militairen naar mijn weten ook.
Ik heb het hier niet over gratis woon-werk verkeer maar gewoon "zowiezo" gratis mogen rijden.
Ik heb het hier niet over gratis woon-werk verkeer maar gewoon "zowiezo" gratis mogen rijden.
Re: wie rijdt gratis met de trein?
politiemensen, medewerkers van belgacom, van de post, ik denk alle overheidsmedewerkers
1) politie in burger op vertoon van hun pas 2 de klas
2) journalisten 1ste klas
2) journalisten 1ste klas
Van waar halen jullie die onzin? denk je nu echt dat de 100 duizenden amtenaren en medewerkers van de overheidsdiensten gratis treinreizen?
De enige die het hele jaar door gratis kunnen reizen met de trein in de benelux zijn de medewerkers van de NMBS holding.
Vrouw en kinderen krijgen 24 vrijbiljetten per jaar voor het Benelux net.
En alle anderen zoals Militairen , politie , belgacom, de post, ambtenaren kunnen wel een verminderingskaart tot 50 procent aanvragen maar rijden zeker NIET gratis.
De enige die het hele jaar door gratis kunnen reizen met de trein in de benelux zijn de medewerkers van de NMBS holding.
En alle anderen zoals Militairen , politie , belgacom, de post, ambtenaren kunnen wel een verminderingskaart tot 50 procent aanvragen maar rijden zeker NIET gratis.
-
Die van de post en de lijn ook, het is te zeggen dat het een voordeel van hun werkgever is, ze moeten een bepaalde coupon laten omzetten in een echt ticket, aan het loket of bij een treinbegeleider. Op die manier weten die bedrijven hoeveel er effectief gebruik gemaakt geweest is. Vroeger hadden ze X aantal coupons per jaar, gebruikt of niet maakt niet uit. Nu betalen die bedrijven enkel effectief gebruikte tickets aan de nmbs.
Dat laatste zijn vorderingen en moet je inderdaad gaan inwisselen. Mijn vader die werkt op de brandweerdienst van de luchthaven van Zaventem krijgt er zo een x aantal per jaar.
Ja , akkoord bij bepaalde overheidsdiensten zullen de werknemers als extra legaal voordeel een x aantal vrijbiljetten per jaar krijgen maar dat is in mijn ogen zeker niet hetzelfde als zeggen dat die Gratis met de trein rijden.
En in zo een geval is het de werkgever (ministerie of overheidsdienst) die betaald aan de NMBS dus gratis vergeet het maar.
En in zo een geval is het de werkgever (ministerie of overheidsdienst) die betaald aan de NMBS dus gratis vergeet het maar.
tja dan is niemand gratis, onze vrijkaart is ook te beschouwen als extra legaal voordeel. Kortweg gezegd niemand neemt gratis de trein vanuit dat opzicht. Want er is altijd iemand die het gelach betaald.
mijn vader werkt bij belgacom, en die krijgt jaarlijks 50 gratis 2de klasse tickettenDren schreef:Van waar halen jullie die onzin? denk je nu echt dat de 100 duizenden amtenaren en medewerkers van de overheidsdiensten gratis treinreizen?
Politie in uniform mag altijd gratis in de trein plaats nemen. Hun uniform volstaat.
-
Nadat de sociale kas (of ondernemingsraad)van zijn werkgever het overeengekomen bedrag heeft betaald aan de spoorwegmaatschapij. Een bedrag dat is overeengekomen per volume.Nekvin schreef:mijn vader werkt bij belgacom, en die krijgt jaarlijks 50 gratis 2de klasse tickettenDren schreef:Van waar halen jullie die onzin? denk je nu echt dat de 100 duizenden amtenaren en medewerkers van de overheidsdiensten gratis treinreizen?
Zelf de spoorwegarbeiders betalen een (kleine) bijdrage voor hun "vervoerbewijzen.Kijk maar eens op je weddestrook.En als vadertje staat geld of nog meer geld zal nodig hebben zullen ze dit op een zekere dag ook belasten zoals bedrijfswagens of andere voordelen in natura.Want de NMBS is per slot van rekening een prive bedrijf.
-
Oud-strijders mogen ook gratis in de trein. Bij de site van de NMBS is daar de categorie 'vaderlandslievende redenen' voor in het leven geroepen.
Begeleiders van een rolstoelpatient reizen ook gratis indien deze over een kaart "kosteloze begeleider beschikt".
-