Brugge-Bern

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Christophe_p

Brugge-Bern

Bericht door Christophe_p »

Beste,
Ik ben op zoek om zo goedkoop mogelijk naar bern te reiezen in oktober maar de online boeking van 'be' lijkt geen verbinding te herkennen terwijl ik op verschillende sites wel en verbinding vind met naam 'vauban' (weet niet wat dat mag betekenen. Kan iemand mij hieromtrent een stapje verder helpen.
hartelijk dank!
Ps. Ben geen senior ofzo en heb geen speciale kortingspas.
Shrek

Re: Brugge-Bern

Bericht door Shrek »

De vauban is de rechtsreekse trein belgië-zwitserland. Maar die rijdt nogal traag en is redelijk duur. Als je vroeg reserveert is langs frankrijk (met de TGV) waarschijnlijk goedkoper :wink:
De nmbs-site geeft de vauban trouwens wel weer, maar dan onder de naam "IC 91".
K V B

Bericht door K V B »

Christophe_p schreef:Beste,
Ik ben op zoek om zo goedkoop mogelijk naar bern te reiezen in oktober maar de online boeking van 'be' lijkt geen verbinding te herkennen terwijl ik op verschillende sites wel en verbinding vind met naam 'vauban' (weet niet wat dat mag betekenen. Kan iemand mij hieromtrent een stapje verder helpen.
hartelijk dank!
Ps. Ben geen senior ofzo en heb geen speciale kortingspas.
Ikzelf woon in Bern, en kom regelmatig naar Aalter. Ik ken de route dus wel een beetje...

Er zijn grosso modo drie opties:
- EC trein via Luxemburg.
- TGV via Parijs.
- ICE via Duitsland.

De online NMBS planner van de NMBS stuurt je altijd naar de EC. Dit is echter in mijn mening de minst goede oplossing. Voor de TGV kan je het best naar het station gaan, want er bestaat een speciaal "connection Lyria" tarief voor de TGV's van Parijs naar Zwitserland dat in combinatie met een Thalys ticket verkocht word.

Het goedkoopste is waarschijnlijk echter om via Duitsland te gaan, en extra vroeg te boeken. De Duitse treinen zijn ook veel comfortabeler. Het is hoedanook de route die mijn voorkeur wegdraagt.
Voor de dienstregeling kan je op www.bahn.de je reis uitzoeken. Kies wel "Köln" als via.

Je kan het op twee maniere doen:
1) De hele route met de ICE.
2) Tot Köln met Thalys, dan met ICE.

Online tickets kopen kan je, maar dan moet je wel je reis ergens splitse. Bij de NMBS kan ook, want die verkopen de Duitse "Sparpreis". Het is waarschijnlijk ook zinvol om een "Railplus" kaart te kopen, want die zal je 25% korting geven op het Zwitserse traject.

Wat de prijzen betreft:
- voor Duitsland verkoopt de NMBS de zgn. "Supersparpreis". Die moet je minstens 7 dagen op voorhand kopen, en het aanbod is beperkt. Vroeg boeken dus. Je kan die in principe hebben tot in Basel Bad. Voor het stuk Basel Bad - Bern kan je met een railplus kaart nog eens 25% korting hebben.
- Wat je ook kan doen is de reis breken in Köln. Voor Köln - Bern kan je bij de DB een ticket voor 39,- kopen, mits nog beschikbaar. Maar daar je er vroeg bij bent moet dat wel lukken. Voor België - Köln moet zo vroeg ook nog wel een voordelig Thalys ticket beschikbaar zijn. Het goedkoopste Thalys biljet op Brussel _ Köln is 15,-, de Supersparpreis voor de ICE vanuit elk Belgisch station naar Köln is 19,-. Dus voor minder dan 60 euro per richting is het al mogelijk.
Het grote voordeel van deze formule is dat je op die manier de normaal vrij hoge Zwitserse prijzen omzeilt.

Ik hoop dat dit je verder geholpen heeft. Veel plezier in Bern. Het is een erg mooie stad.
Steven

Bericht door Steven »

Aangezien hij zo goedkoop mogelijk neemt hij waarschijnlijk de laatste formule mits nog beschikbaar. Opgelet voor die eerste ICE bieden ze niet op alle dagen dat super voordelig tarief van de DB aan. Ben ik is bij toeval aan het loket te weten gekomen
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ter aanvulling:
Er is ook nog de CityNightLine Amsterdam-Köln-Basel-Zürich. In deze trein kan je met Sparpreis rijden vanaf €29.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie