het grote treinbestuurder-Quiz topic
het grote treinbestuurder-Quiz topic
Hallo,
Met dit topic is het de bedoeling aan elkaar vragen te stellen ... een beetje zoals het kettingspel maar dan met vragen over alle dingen die met het beroep treinbestuurder te maken hebben.
vraag: wat betekend het seinbeeld GrGV
antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/convooisnelheid bv. convooi snelheid van 160 is aan het volgend sein een maxium waarde van 80 peruur ... de korte sectie ligt tussen het 2G en ?R? sein ... na GrGV kan je GrGH, 2G of gewoon G krijgen.
einde antwoord ...
de post met de vraag wordt gewoon overgenomen in de post met het antwoord.
ik zal de eerste vraag stellen;
vraag: wat betekend het sein R+Mw (rood + maanwitlicht)
antw :
véél succes iedereen !
greetz 2302
Met dit topic is het de bedoeling aan elkaar vragen te stellen ... een beetje zoals het kettingspel maar dan met vragen over alle dingen die met het beroep treinbestuurder te maken hebben.
vraag: wat betekend het seinbeeld GrGV
antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/convooisnelheid bv. convooi snelheid van 160 is aan het volgend sein een maxium waarde van 80 peruur ... de korte sectie ligt tussen het 2G en ?R? sein ... na GrGV kan je GrGH, 2G of gewoon G krijgen.
einde antwoord ...
de post met de vraag wordt gewoon overgenomen in de post met het antwoord.
ik zal de eerste vraag stellen;
vraag: wat betekend het sein R+Mw (rood + maanwitlicht)
antw :
véél succes iedereen !
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
Re: het grote treinbestuurder-Quiz topic
en treinbestuurders mogen niet antwoorden
(anders is de lol er eenbeetje af eh )

het sein mag overschreden worden onder de 40 kmh, maar er bevind zich al een trein in de sectie, of de sectie is heel kort en er volgt direct een rood sein (preciese naam weet ik ook niet xD)vraag: wat betekend het sein R+Mw (rood + maanwitlicht)

Inderdaad, bezet spoor en verder ROZ(Rit Op Zicht), ik dacht dat de snelheid 20km/u was?
bij R+Mw ga je naar kleine beweging ... ROZ dus, de maxiumum snelheid is 40 km/h maar je moet voor elke voorzienbare hindernis kunnen stoppen ... bij het toekomen op bezet spoor moet je 200m voor de hindernis 20 km/h hebben ... zeker niet hoger
vanaf dat je het sein R+Mw bent tegengekomen moet je ook kijken naar de 'seinen kleine beweging' ook wel eens dwergseintjes of grondseintjes genaamd.
bon, wat jullie dus vertelden was over het algemeen juist !
volgende vraag
wat betekend het seinbeeld GrGH (groen-geel-horizontaal)
greetz 2302
vanaf dat je het sein R+Mw bent tegengekomen moet je ook kijken naar de 'seinen kleine beweging' ook wel eens dwergseintjes of grondseintjes genaamd.
bon, wat jullie dus vertelden was over het algemeen juist !
volgende vraag
wat betekend het seinbeeld GrGH (groen-geel-horizontaal)
greetz 2302
Hmmm
Volgend sein kan geel of groen zijn en kan een snelheidsbeperking opleggen.
denk ik
denk ik

-
hmmm... Ik dacht niet dat er MOET afgeremd worden naar 1/2 van de lijnsnelheid.antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/
Hoe dat de tb de remming uitvoert is niet bepaald.
uhu, lees eens goed ...Knipex schreef:hmmm... Ik dacht niet dat er MOET afgeremd worden naar 1/2 van de lijnsnelheid.antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/
Hoe dat de tb de remming uitvoert is niet bepaald.
dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid
halfjuist ... dit sein waarschuwt ALTIJD voor een snelheidsbeberking dus niet 'het kan' dat je een snelheidbeberking krijgt ... het is zo ... bij het zien van dit sein moet je daarvan uitgaan ...Boxerke schreef:Hmmm
denk ik
nu gaan we hier verder op in, hoe kan je weten welke snelheid je moet aanhalen aan het sein die de snelheidsbeperking geeft
greetz 2302
staat vermeld onder het sein. door een elektronisch bord vb.: 6 = 60 KM/uur
heel leuke topic trouwens
HLE 2302 schreef:uhu, lees eens goed ...Knipex schreef:hmmm... Ik dacht niet dat er MOET afgeremd worden naar 1/2 van de lijnsnelheid.antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/
Hoe dat de tb de remming uitvoert is niet bepaald.dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid
Bijvraagje; -- stel snelheid lijn is 160/h en Vkonvooi = 80/h ... Wat doen we dan ?
afremmen naar 40 km/h ... eigenlijk is het de helft van de convooi snelheid, sorry, typfoutjeInfra schreef:
Bijvraagje; -- stel snelheid lijn is 160/h en Vkonvooi = 80/h ... Wat doen we dan ?

deze uitleg is niet echt volledig:Boxerke schreef:staat vermeld onder het sein. door een elektronisch bord vb.: 6 = 60 KM/uur
als de laagste snelheid van het volgend sein 40 km/h is zal er geen bordje zijn ... in indien hoger wel (klein driehoekje met bv. 6 of 9 ofzo op)
bijkomende vraag over dat
een sein die een snelheidsbeperking oplegt ... kan die hoger zijn dan de snelheid die aangekondigd werd aan het vorig sein d.m.v dat bordje ?
indien ja ... hoeveel hoger kan de snelheid liggen ?
greetz 2302