trainfreak schreef:Stationsgebouwen verplaatsen kan niet zo moeilijk zijn.
Als je weet dat ze zelfs vuurtorens kunnen verplaatsen en hele boerderijen (inclusief stallen en bomen die in de buurt stonden...)
Maar ik denk dat het gewoon geen toekomst zal hebben.
Aangezien het nu al stond te verkrotten. Wat zal er dan in de toekomst mee gebeuren???
Moeilijk is het inderdaad niet, er bestaan standaardprocedures om gebouwen te verplaatsen. Maar duur is het wel. Dus ik denk niet dat iemand zon grote kosten zal willen dragen als er enkele kilometer verderop al zo'n station bewaard wordt
Het zou grote zonde zijn als het station van Drongen zou verdwijnen.
Pure nostalgie om met een oud bordeaux klassiekje al die oude stationnetjes (Oostkamp, Hansbeke, Drongen) op deze lijn te doen.
Landegem daarentegen trekt op niets. Architectuur kan je die gele schuilhutten niet noemen.
Nostalgie is dikwijls een slechte motivatie om bepaalde wijzigingen te doen in het spoorwegnet. Reizigers dienen nu (niet vroeger) vervoerd te worden in modern rollend materieel (niet in aftandse klassiekjes of M2's) over een hedendaags spoorwegnet, met toereikende infrastructuur, en niet over een spoor waar slechts 50 kmu gereden mag worden en waar iedere trein te laat is.
Dat spreekt voor zich, denk ik... Voor nostalgie heb je dingen zoals TSP of CF3V.
Maar deze stationshistorie is natuurlijk te betreuren, ja...
AM'er schreef:Het zou grote zonde zijn als het station van Drongen zou verdwijnen.
Pure nostalgie om met een oud bordeaux klassiekje al die oude stationnetjes (Oostkamp, Hansbeke, Drongen) op deze lijn te doen.
Landegem daarentegen trekt op niets. Architectuur kan je die gele schuilhutten niet noemen.
Landegem is dan nog een bemand station. Drongen, Maria-Aalter en Hansbeke zullen geenszins zo'n relatief luxueus perron/station hebben. Verwacht bijvoorbeeld geen perronoverkapping.
De vraag is waarom je een station wil verplaatsen, volgende opties zijn mogelijk
beschermd gebouw
de kosten van verplaatsen zijn te overwegen tov nieuwbouw.
Aan de eerste optie kan gerust 'waardevol gebouw' aan toegevoegd worden omdat monumentenzorg wat betreft de instandhouding van stationsgebouwen nog in haar kinderschoenen staat. Al is het verbeterd tegenover vroeger (er staan nu een veertigtal stationsgebouwen op de monumentenlijst).
tja ok maar hoeveel stations zijn echt waardevol? het probleem is dat dergelijk gegeven nogal subjectief kan zijn. Zeker vanuit het oog van een spoorliefhebber.