Voedsel en drank-karretjes
Re: Voedsel en drank-karretjes
Als 'k langer dan 1u op een trein zit, kan een koffie, of frisdrank, of een pintje van 't vat (doordenkertje...) me best smaken. Ik mis dat ook wel in de trein. Maar ja, d'r bestaan ook drankautomaten, dus dan ben je ook gesteld. Maar een minibar aan boord had ook wel iets...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Voedsel en drank-karretjes
Hallo,
Maar geen van alle heeft hier blijkbaar een winstgevende activiteit van kunnen maken...
Wat ik me altijd afgevraagd heb hieromtrent :
Komt dit omdat zij niet genoeg verkochten of omdat de NMBS nogal veel geld wou voor de concessie ?
Goedenavond.
Inderdaad, en daarvoor ook door Restorail, en daarvoor ook door Wagons-Lits.Trammist schreef:Die karrekes werden bij mijn weten uitgevoerd door SodexHo.
Maar geen van alle heeft hier blijkbaar een winstgevende activiteit van kunnen maken...
Wat ik me altijd afgevraagd heb hieromtrent :
Komt dit omdat zij niet genoeg verkochten of omdat de NMBS nogal veel geld wou voor de concessie ?
Goedenavond.
Re: Voedsel en drank-karretjes
In "mijn" trein (de IC van Bern naar Zürich en terug) heeft men een tijd lang met een mobiele tap geëxperimenteerd (enkel op vrijdagavond). Die heb ik echter al een poos niet meer gezien...LML schreef:Als 'k langer dan 1u op een trein zit, kan een koffie, of frisdrank, of een pintje van 't vat (doordenkertje...) me best smaken. Ik mis dat ook wel in de trein. Maar ja, d'r bestaan ook drankautomaten, dus dan ben je ook gesteld. Maar een minibar aan boord had ook wel iets...
Re: Voedsel en drank-karretjes
Hoofdreden is dat we hier met de SNCF te doen hebben...treinbruno schreef: in de TGV zijn die allemaal weggehaald; EEN van de redenen:
omdat de trein op de LGV te veel schudde viel er soms iets door die spiraal in de bak, zodat reizigers soms gratis dingen kregen![]()
ik heb op die manier in de TGV ooit eens een gratis kitkat gekregen
Re: Voedsel en drank-karretjes
Ik heb die nog zien gebruiken. Het karretjes paste net. ik heb echter bij de NS ook nog stewards met een speciale rugzak weten rondlopen.Trammist schreef:Oudere VIRM's van de NS hebben nog een ingebouwd liftje om de inmiddels verdwenen cateringkarretjes omhoog te hijsen. Dat moesten dan wel héél smalle karretjes zijn, aangezien het middenpad van de VIRM toch niet echt breed is...
In de SBB IC2000 komt het karretje enkel boven voorbij. Beneden wordt dat dan omgeroepen zodat dorstigen vanop het benedendek even naar boven kunnen. In het AD rijtuig zit er echter een lift, en daar komt het karretje ook beneden. Is wel zo prettig, want beneding in het AD rijtuig is waar de plaatsen voor rolstoelgebruikers zijn, en zo kunnen die ook bediend worden.
Overigens is het wat catering aan boord betreft bij de SBB wel geheel de omgekeerde wereld. In de IC's op de lijn Geneve - Bern - Zürich - st. Gallen is er een Restaurant, een Bistro, en rijden er meestal twee karretjes rond. In totaal zo'n 4 a 6 man enkel voor catering...
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Voedsel en drank-karretjes
Wat mij opviel was dat ze een echt koffiemachien hebben en niet gewoon met oploskoffie op die karretjes werken 


Re: Voedsel en drank-karretjes
Inderdaad. Die espressomashientjes zijn er echter nog maar een poos, en ze zijn best storingsgevoelig. En als de batterij leeg is, en de steward heeft geen reservebatterij dan is het dus gewoon weer oploskoffie.treinbruno schreef:Wat mij opviel was dat ze een echt koffiemachien hebben en niet gewoon met oploskoffie op die karretjes werken
Re: Voedsel en drank-karretjes
Inderdaad, toen ik in februari 1997 met de Eurostar naar Londen en terug reed (was dus 8 jaar toen, en dat herinner ik mij nog goed) reden die karretjes nog. De volgende keer, in mei 2001 was het al gedaan ermee..Patrick schreef:In de Eurostar waren er in het begin ook karretjes die in 2de klas rondreden. Eveneens foetsie.
Re: Voedsel en drank-karretjes
In Nederland is dat een aantal jaar terug afgeschaft omdat het niet rendabel is, en omdat er op ieder middelgroot of groter station toch wel een Kiosh, Wizzl of tegenwoordig zelfs Starbucks zit.
In de oudere VIRMs zitten de liftjes er inderdaad nog, ze worden niet meer gebruikt. In de VIRM-4 zijn deze verwijderd en zijn de trappen breder gemaakt, en dat is op zich ook wel welkom want zo breed is VIRM nou ook weer niet
In de oudere VIRMs zitten de liftjes er inderdaad nog, ze worden niet meer gebruikt. In de VIRM-4 zijn deze verwijderd en zijn de trappen breder gemaakt, en dat is op zich ook wel welkom want zo breed is VIRM nou ook weer niet

Re: Voedsel en drank-karretjes
Inderdaad, in Nederland vind je bijna in ieder station voedsel en drank 7 dagen op 7 en zelfs nog 's avonds laat in het weekend.AlexNL schreef:In Nederland is dat een aantal jaar terug afgeschaft omdat het niet rendabel is, en omdat er op ieder middelgroot of groter station toch wel een Kiosh, Wizzl of tegenwoordig zelfs Starbucks zit.
Dus is het niet zo erg dat die karretjes er niet meer zijn.
In België vind je, zeker in het weekend, praktisch in geen enkel station nog iets te eten.
Re: Voedsel en drank-karretjes
En zelfs in de week sluiten de stationsrestauraties veel te vroeg...Adler schreef: In België vind je, zeker in het weekend, praktisch in geen enkel station nog iets te eten.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Voedsel en drank-karretjes
Dat is een beetje overdreven. De meeste station bestaan ook daar uit niet meer uit dan een verhard perron met wachthuisje en fietsenstalling.Adler schreef:Inderdaad, in Nederland vind je bijna in ieder station voedsel en drank 7 dagen op 7 en zelfs nog 's avonds laat in het weekend.AlexNL schreef:In Nederland is dat een aantal jaar terug afgeschaft omdat het niet rendabel is, en omdat er op ieder middelgroot of groter station toch wel een Kiosh, Wizzl of tegenwoordig zelfs Starbucks zit.
.
In bijna alle grote Belgische stations vind je Panos Rail. Ik denk dat dit volstaat. Stations zijn nu eenmaal geen restaurants. De openingsuren kunnen iets beter, maar het is nu ook weer niet zo dramatisch, de Panos in Gent-S-P sluit bijvoorbeeld om 19u15. Dat is nu ook weer niet zó vroeg.
Mocht dit alles niet volstaan vind je rondom vrijwel alle stations, zelfs de kleinste dorpsstationnetjes, wel een café.
Re: Voedsel en drank-karretjes
Ik vind dat dit niet volstaat. En sluiten om 19u15 is veel en veel te vroeg.Hogersluys schreef: In bijna alle grote Belgische stations vind je Panos Rail. Ik denk dat dit volstaat. Stations zijn nu eenmaal geen restaurants. De openingsuren kunnen iets beter, maar het is nu ook weer niet zo dramatisch, de Panos in Gent-S-P sluit bijvoorbeeld om 19u15. Dat is nu ook weer niet zó vroeg.
Ik denk dat het heel erg nuttig is om van stations meer dan enkel maar een plek waar je een trein neemt te maken. Door er voor te zorgen dat er wat te doen is, door van een station een publieke trefplaats te maken verhoog je de sociale veiligheid. Bern Hbf is om 21u 's avonds bijna net zo druk als tijdens de spits. Toen ik laatst eens na 20u in Antwerpen Centraal kwam was het daar maar een doodse boel...
AUB dus meer winkels en eetgelegenheden in de stations. En dan het liefst ook nog open tot 's avonds laat. In Bern HBf zijn er 10 eetgelegenheden, en die zijn tot 23u open. Er zijn verder twee supermarkten een apotheek, kranten en boekenwinkels en nog een paar andere speciaalzaken. Dat heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld je boodschappen kan doen als je van de trein komt, en voor je de bus naar huis neemt. Juist door het de mensen makkelijk te maken hun dag rond het OV te organiseren krijg je meer mensen in dat OV.
Re: Voedsel en drank-karretjes
Dat proberen ze in België nu ook te doen, maar het project staat nog in zijn kinderschoenen 
