Roestrijden Nijmegen - Oss [NL]

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
htm_tram

Roestrijden Nijmegen - Oss [NL]

Bericht door htm_tram »

Hierbij wat foto's van het roestrijden tussen Nijmegen en Oss en natuurlijk de foto's van de heenreis ;)

Voor meer informatie kan je kijken op:

http://www.roestrijden.nl
http://www.hijsm.nl

Deze foto's zijn op plekken gemaakt waar je alleen mag komen met een speciale spoorbevoegdheids pas. Hobyisten mogen er dus niet komen. Ik als vrijwilliger bij de HIJSM had dienst als brandwacht. Tussen het werken in kon ik een paar foto's maken.

We zouden rond 12.00 uur in Haarlem driehoek verzamelen. Zo hadden we 90 minuten de tijd om alles te controleren zoals de 48 uurs controle en natuurlijk de remproef. Als museum-stichting willen we serieus en profesioneel over komen waardoor we zo veel mogelijk op tijd willen rijden. Helaas is het dit keer half gelukt omdat ProRail andere treinen voorrang gaf.

De 113 staat in Haarlem driehoek te wachten op vertrek: Afbeelding Via Amsterdam en Hilversum zijn we naar Amersfoort gereden waar we de 121 zouden aankoppelen. Hier hadden we 2 uur de tijd voor dus we gingen eerst wat koffie drinken bij de SHD (Stichting Historisch Dieselmaterieel, zij hebben voor de HIJSM de 121 opgeknapt) We stonden dus bij Amersfoort tussen de legertreinen: Afbeelding Rijtuig voor de soldaten: Afbeelding We vertrokken met een paar minuten vertraging uit Amersfoort, Vooraan de 113 en achterop de 121: Afbeelding Met +5 zijn we in Deventer aangekomen. ProRail had ons dus in het computersysteem ook met +5 laten vertrekken. Hoewel we ook gewoon optijd weg konden gaan. Hoe dat komt... ProRail logica. de 113 + 121 Bij Deventer Goederen: Afbeelding ProRail wou ons dus ook met +5 laten vertrekken waardoor we als nog langer moesten wachten. Bijvoorbeeld op deze legertrein waar we in Amersfoort naast stonden: Afbeelding Met bijna een uur vertraging kwamen we aan in Nijmegen waar iemand eten voor ons had gehaald. Foto voor het eten: Afbeelding Foto na het eten: Afbeelding Daarna zijn we gaan Roestrijden tussen Nijmegen en Oss. Pers was aanwezig. Foto bij Oss waar het helaas al donker was: Afbeelding Vervolgens dezelfde weg terug naar Haarlem. Alles liep voorspoedig tot Amersfoort. De 121 ging er weer af en wij gingen dus verder met de 113. Helaas moesten we nog heel lang wachten omdat er 's nachts een springer was bij Weesp. Vervolgens konden we naar Haarlem en dan snel naar huis ;)

Ik als vrijwilliger bij de HIJSM kan trots op mezelf en de andere vrijwilligers wezen. De 113 en de 121 kunnen weer rijden :) : Afbeelding
Trammist

Re: Roestrijden Nijmegen - Oss [NL]

Bericht door Trammist »

hmm chinees lekker lekker :)

Was dat een ex-T.E.E. ?
LML

Bericht door LML »

Dat is een diesel-hondekop (ook bekend als een diesel-drie), dus geen ex-TEE materieel.

Vroeger werden dieseltreinstellen voor NS in het rood geleverd. Toen het NS-geel van kracht werd, werd alle materieel geel (met blauwe diagonale strepen, of blauw rond de ramen) geschilderd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,
LML schreef:Dat is een diesel-hondekop (ook bekend als een diesel-drie), dus geen ex-TEE materieel.
Da's voor 2/3 juist :wink: Het is idd een DE-III en geen ex-TEE materieel, maar het is geen diesel-hondekop. Die zijn er trouwens ook niet geweest... De Hondekop was mat '54, terwijl de bewuste stellen uit deze topic (Plan U) qua uiterlijk ongeveer de diesel-versie van de mat '64 (= Plan V) waren.

Troost je: ook in Nederland zijn er veel hobbyisten die Plan V/mat'64 per vergissing een Hondekop noemen.

(Voor de puristen: gemakkelijkheidshalve laat ik de vierdelige stellen, Plan T, maar even weg uit de vergelijking 8))

Groetjes,
Steamer
vismj

Bericht door vismj »

Om de dierentuin even compleet te maken: :wink:
Materieel '46 = Muizenkoppen
Materieel '54 = Hondekoppen
Materieel '64 (Plan T/V en U) = Apenkoppen
DieselMaterieel '90 = Buffels
DH-stellen = Wadlopers
Daarbij moet wel gezegt worden dat de bijnaam Apenkop nauwelijks gebruikt.
dentheo

Bericht door dentheo »

vismj schreef:Om de dierentuin even compleet te maken: :wink:
Materieel '46 = Muizenkoppen
Materieel '54 = Hondekoppen
Materieel '64 (Plan T/V en U) = Apenkoppen
DieselMaterieel '90 = Buffels
DH-stellen = Wadlopers
Daarbij moet wel gezegt worden dat de bijnaam Apenkop nauwelijks gebruikt.
De blauw gele beneluxen dat waren hondekoppen !!!!! neus iets slanker en langer..
Theo
Groeten vanop de Heide
LML

Bericht door LML »

steamer schreef:Hoi,
LML schreef:Dat is een diesel-hondekop (ook bekend als een diesel-drie), dus geen ex-TEE materieel.
Da's voor 2/3 juist :wink: Het is idd een DE-III en geen ex-TEE materieel, maar het is geen diesel-hondekop. Die zijn er trouwens ook niet geweest... De Hondekop was mat '54, terwijl de bewuste stellen uit deze topic (Plan U) qua uiterlijk ongeveer de diesel-versie van de mat '64 (= Plan V) waren.

Troost je: ook in Nederland zijn er veel hobbyisten die Plan V/mat'64 per vergissing een Hondekop noemen.

(Voor de puristen: gemakkelijkheidshalve laat ik de vierdelige stellen, Plan T, maar even weg uit de vergelijking 8))

Groetjes,
Steamer
Dan moet ik het hoofdstuk NS-materieel nog 'ns herhalen... Merci voor de uitleg...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,
dentheo schreef:De blauw gele beneluxen dat waren hondekoppen !!!!! neus iets slanker en langer..
De reden dat je 5 uitroeptekens moet gebruiken ontgaat me even, wil je daarmee zeggen dat mat'54 geen hondekop was?

Misschien is het dan best dat je dit artikel leest:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_'54

Daar zal je zien dat de naam oorspronkelijk werd gegeven aan mat'54 en dat hij idd ook werd gebruikt voor de Benelux-stellen, die werden gebouwd in 1957.

Ik zou er geen weddenschap over aangaan, maar volgens mij hadden de benelux-stellen dezelfde neuzen als mat '54 hoor (op het ventilatierooster en de kleur na dan)... Technisch waren ze wel verschillend.

Groetjes,
Steamer
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,
LML schreef:Dan moet ik het hoofdstuk NS-materieel nog 'ns herhalen... Merci voor de uitleg...
Graag gedaan hoor :)

Mooi initiatief trouwens, dat roestrijden. Spijtig dat dat hier in België niet mogelijk lijkt binnen het huidige wettelijk kader...

Groetjes,
Steamer
Plaats reactie