Fyra
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Fyra.
NMBS lounges?Lounges
Heeft u een 1e klas-ticket, dan kunt u in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda terecht in de NS Hispeed Lounge. Binnenkort staat eveneens de NMBS lounge in Antwerpen en Brussel-Zuid ter uwer beschikking.
Meer informatie over de lounges
www.fyra.com


Re: Fyra.
Volgens de Fyra site is het Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda.pietje schreef:Was dat tweede niet Den Haag-Breda of is dat ook weeral veranderd.Adler schreef:Er zijn 2 verschillende trajecten: Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Bredapeejee2 schreef:Wat mij in dat citaat opvalt is dat er gesproken wordt over Breda.
Gaat de Fyra ook langs Breda rijden?
Re: Fyra.
De meest recente info zou ten alle tijden op www.fyra.com moeten staan dus adler zijn uitleg is ook daar te vinden.
Re: Fyra.
Dat op de website is volgens mij de huidige, beperkte dienstverlening.Steven schreef:De meest recente info zou ten alle tijden op http://www.fyra.com moeten staan dus adler zijn uitleg is ook daar te vinden.
Later komt er nog wat bij, ik had het over dit kaartje maar eerst zien wat er echt gaat rijden.
Re: Fyra.
Ik dacht dat de trein die een stop zal maken in Breda, de zogenaamde Shuttleverbinding zou zijn tussen Amsterdam en Brussel. Dit als zijnde vervanger van de huidige Benelux.
Breda zal dan een stopplaats worden inplaats van Roosendaal, omdat de HSL-lijn nu eenmaal langs Breda is gelegd en niet langs Roosendaal, die dat toen toch niet wilde.
Geloof dat nog niet eens bekend is wanneer die precies gaat rijden. Die verbinding zou zelfs inzet zijn geweest om het conflict over de uitdieping van de Westerschelde.
Groeten,
Marianne
Breda zal dan een stopplaats worden inplaats van Roosendaal, omdat de HSL-lijn nu eenmaal langs Breda is gelegd en niet langs Roosendaal, die dat toen toch niet wilde.
Geloof dat nog niet eens bekend is wanneer die precies gaat rijden. Die verbinding zou zelfs inzet zijn geweest om het conflict over de uitdieping van de Westerschelde.
Groeten,
Marianne



Re: Fyra.
Dat plaatje is nogal optimistisch en klopt niet meer met wat er gaat komen... Den Haag - Breda - Antwerpen - Brussel zou volgens dat plaatje 16x per dag gaan rijden (wat ook is beloofd!) maar inmiddels wordt meer en meer duidelijk dat het hoogstens 8x per dag gaat worden. 1x per 2 uur een trein die uit Den Haag vertrekt, naar Rotterdam rijdt, vervolgens doorrijdt naar Breda.
Voor Den Haag zal Fyra weinig opleveren, gok ik. Dit omdat Den Haag de helft van zijn directe verbindingen met Antwerpen en Brussel verliest: van ieder uur een internationale trein naar Antwerpen en Brussel, naar iedere 2 uur. De reistijdverschillen zullen ook minimaal zijn... tussen Den Haag en Rotterdam is geen HSL-spoor aangelegd, en de winst die tussen Rotterdam en Breda en tussen Breda en Antwerpen gehaald wordt, zal bijna geheel worden kwijtgespeeld door het kopmaken te Breda (wat toch snel minstens 15 minuten inneemt).
Wat de effecten van Fyra wel zullen zijn? Meer mensen die toch weer de auto instappen (zeker uit de regio's Zeeland en Dordrecht die een goede verbinding kwijtraken). NS Hispeed verwacht de eerste jaren een bezetting van 25%... wat is de bezetting van een gemiddelde trein in de huidige Benelux? Het zou me niet verbazen als dat minstens 70% is. Dat is iets wat ze met Fyra lange tijd niet zullen halen, zeker niet met de geplande prijzen.
Ik kan me echter wel voorstellen dat NS Hispeed weinig andere keuzes heeft wbt de prijs: ze moeten een godsvermogen betalen om de binnenlandse concessie te mogen exploiteren, dat geld moet terugverdiend worden want anders is het op een gegeven moment over en uit met NS Hispeed. Maar dit is geen goede structurele oplossing, verwacht ik.
Voor Den Haag zal Fyra weinig opleveren, gok ik. Dit omdat Den Haag de helft van zijn directe verbindingen met Antwerpen en Brussel verliest: van ieder uur een internationale trein naar Antwerpen en Brussel, naar iedere 2 uur. De reistijdverschillen zullen ook minimaal zijn... tussen Den Haag en Rotterdam is geen HSL-spoor aangelegd, en de winst die tussen Rotterdam en Breda en tussen Breda en Antwerpen gehaald wordt, zal bijna geheel worden kwijtgespeeld door het kopmaken te Breda (wat toch snel minstens 15 minuten inneemt).
Wat de effecten van Fyra wel zullen zijn? Meer mensen die toch weer de auto instappen (zeker uit de regio's Zeeland en Dordrecht die een goede verbinding kwijtraken). NS Hispeed verwacht de eerste jaren een bezetting van 25%... wat is de bezetting van een gemiddelde trein in de huidige Benelux? Het zou me niet verbazen als dat minstens 70% is. Dat is iets wat ze met Fyra lange tijd niet zullen halen, zeker niet met de geplande prijzen.
Ik kan me echter wel voorstellen dat NS Hispeed weinig andere keuzes heeft wbt de prijs: ze moeten een godsvermogen betalen om de binnenlandse concessie te mogen exploiteren, dat geld moet terugverdiend worden want anders is het op een gegeven moment over en uit met NS Hispeed. Maar dit is geen goede structurele oplossing, verwacht ik.
Re: Fyra.
Het plaatje klopt wel degelijk. Ik zie maar 8 keer Den Haag - Breda - Brussel staan. Plus 8 pendeltjes Den Haag - Rotterdam.AlexNL schreef:Dat plaatje is nogal optimistisch en klopt niet meer met wat er gaat komen... Den Haag - Breda - Antwerpen - Brussel zou volgens dat plaatje 16x per dag gaan rijden (wat ook is beloofd!) maar inmiddels wordt meer en meer duidelijk dat het hoogstens 8x per dag gaat worden. 1x per 2 uur een trein die uit Den Haag vertrekt, naar Rotterdam rijdt, vervolgens doorrijdt naar Breda.
Den Haag houdt een verbinding ieder uur, dan met overstap in Rotterdam. Die verbinding met overstap is sowieso sneller dan de rechtstreekse trein via Breda.AlexNL schreef:Voor Den Haag zal Fyra weinig opleveren, gok ik. Dit omdat Den Haag de helft van zijn directe verbindingen met Antwerpen en Brussel verliest: van ieder uur een internationale trein naar Antwerpen en Brussel, naar iedere 2 uur.
Waar heb je die 25% vandaan eigenlijk? Dat is nieuw voor me.AlexNL schreef:Wat de effecten van Fyra wel zullen zijn? Meer mensen die toch weer de auto instappen (zeker uit de regio's Zeeland en Dordrecht die een goede verbinding kwijtraken). NS Hispeed verwacht de eerste jaren een bezetting van 25%... wat is de bezetting van een gemiddelde trein in de huidige Benelux? Het zou me niet verbazen als dat minstens 70% is. Dat is iets wat ze met Fyra lange tijd niet zullen halen, zeker niet met de geplande prijzen.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Mijn fout, ik had het plaatje verkeerd geïnterpreteerd. Die kleurcodes zijn voor mij lang niet altijd even duidelijk.rvdborgt schreef:Het plaatje klopt wel degelijk. Ik zie maar 8 keer Den Haag - Breda - Brussel staan. Plus 8 pendeltjes Den Haag - Rotterdam.
Evenzogoed verliest de regio West-Brabant en Zeeland wel een goede verbinding met België: het NMBS-stoptreintje noem ik geen waardig alternatief voor de Benelux.rvdborgt schreef:Den Haag houdt een verbinding ieder uur, dan met overstap in Rotterdam. Die verbinding met overstap is sowieso sneller dan de rechtstreekse trein via Breda.
Dat heb ik een tijdje terug in een van de vele nieuwsberichten gelezen, dit was een statement van iemand van NS Hispeed voor zover ik weet. Het bericht zelf kan ik zo snel alleen niet meer terugvinden..rvdborgt schreef:Waar heb je die 25% vandaan eigenlijk? Dat is nieuw voor me.
Re: Fyra.
Wat niet is kan nog komen, vorige week is er op een officieel document in Nederland nog over gesproken, had iets met EG steun voor grensoverschrijdend vervoer te zien...Trammist schreef:Spijtig dat de M6 niet naar NL mag, anders had men de IC I kunnen doortrekken naar Rsd en dan was er daar ook en goede verbinding gebleven naar Antwerpen...
Alhoewel er natuurlijk ook Brabanders zijn die de Antwerpen-Noorderkempen liever naar Breda zien komen, dan heeft Roosendaal een verbinding en Breda ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide